נתניהו וגנץ חותמים על ההסכם הקואליציוני
נתניהו וגנץ חותמים על ההסכם הקואליציוניצילום: דוברות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ חתמו הערב (שני) על הסכם להקמת ממשלת אחדות לאומית.

הליכוד ומפלגות הימין יחזיקו בתפקידי יו"ר הכנסת, ראשות ועדות הכספים, הכלכלה והקורונה, וכן בתיקי האוצר, התחבורה וביטחון הפנים. תיק החוץ יהיה למשך חצי קדנציה בידי הליכוד ולמשך החצי השנה בידי כחול לבן.

הימין יקבל גם את תיקי השיכון, הפנים, החינוך, הגנת הסביבה, האנרגיה וירושלים עם עוד מספר תיקים נוספים.

כחול לבן תקבל את תיקי הביטחון, המשפטים, הכלכלה, הרווחה, עליה וקליטה, תרבות וספורט, תקשורת, תיירות, שיוויון חברתי, תפוצות, חקלאות ואת המשרד לעניינים אסטרטגיים.

לקריאת ההסכם המלא לחצו כאן

לפי ההסכם, החל מתחילת חודש יולי תוכל הממשלה להחיל ריבונות בבקעת הירדן וביהודה ושומרון על פי תוכנית המאה של ממשל טראמפ.

גורמים בימין זעמו על ההסכם בין הליכוד לכחול לבן, "נתניהו מכר את המשפט והכלכלה לשמאל", מסרו.

הגורמים מציינים כי מלבד הוויתורים לכחול לבן מפלגת העבודה תקבל את תיק הכלכלה עם משרד העבודה.

כמו כן תקבל את משרד הרווחה, חברות בקבינט הכלכלי (4 אנשים נתניהו גנץ כץ ופרץ) ןמנהלת בדואים בדרום + הקמה של מנהלת בדואים בצפון.

בהודעה שפרסמו שתי המפלגות נאמר כי "לאור מצב החירום במדינה ועל רקע האתגרים הרפואיים, הכלכליים והחברתיים הניצבים בפני מדינת ישראל, הושגה הערב הסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, על הקמת ממשלת חירום לאומית".

עיקרי הסיכומים בנושא אופן התנהלות הממשלה שתוקם:

  • הממשלה תהיה שוויונית וכך גם הקבינט המדיני-ביטחוני והקבינט החברתי-כלכלי.
  • יוקם קבינט קורונה בהובלה משותפת של נתניהו וגנץ שירכז את הטיפול במגפה בהשתתפות השרים הרלבנטיים וגורמי המקצוע.
  • עם השבעת הממשלה יושבעו ראש הממשלה נתניהו כראש ממשלה מכהן ויו"ר כחול לבן, בני גנץ כראש הממשלה המיועד שיחל בחודש אוקטובר 2021.
  • במידה ומי מהצדדים יפזר את הכנסת או לא יצביע בעד תקציב המדינה – ראש הממשלה מהמפלגה השנייה יכנס לתפקיד, ורק חצי שנה לאחר מכן יתקיימו בחירות, כשהוא מכהן כראש ממשלת המעבר.
  • הממשלה תושבע לאחר השלמת הליך חקיקה שיסדיר את מעמד מ.מ. ראש הממשלה ואת קיום הסכם הרוטציה.
  • עם הקמת הממשלה היא תוגדר כממשלת חירום לאומית לתקופה של חצי שנה ולא תועלה חקיקה שאינה קשורה במלחמה בקורונה ללא הסכמה. במקביל יוקם צוות מו"מ שידון בקווי היסוד לממשלת האחדות שתוקם עם תום המאבק בקורונה. ראש הממשלה המכהן יורשה להביא לממשלה ולכנסת החל מחודש יולי את הצהרת טראמפ בדבר החלת הריבונות, לאחר קיום תהליך סדור בנושא.
  • יוקם קבינט פיוס לאומי.

ראש הממשלה שוחח במהלך היום עם חלק מראשי מפלגות בלוק הימין ועדכן אותם בכוונתו להביא להקמת ממשלת אחדות. זמן קצר לפני הפגישה עם גנץ שוחח נתניהו עם שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ועדכן אותו בפרטי ההסכם. מי שלא זכה לטלפון או עדכון מראש הממשלה במהלך היום הוא יו"ר ימינה, שר הביטחון נפתלי בנט.

ברקע ההחלטה להביא לחתימה על ההסכם עמד האיום של "כחול לבן" לפתוח כבר השבוע בהליכים לחקיקת החוקים שיביאו להדחתו המיידית של נתניהו מתפקידו.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, זעם על גנץ שלא קידם היום את החקיקה נגד נתניהו. "מספיק עם התרגילים ביחסי ציבור. ההודעה הדרמטית מהבוקר על פיצוץ המו"מ בין הליכוד לכחול לבן ואישור החוקים שהגישה ישראל ביתנו בנשיאות הכנסת, התבררו כעבודה בעיניים ותו לא".

"ברגע שיו"ר כחול לבן בני גנץ בלם את כינוס הוועדה המסדרת לצורך קידום הליכי החקיקה והקמתה של הוועדה המיוחדת, החלטת נשיאות הכנסת היא לא יותר מזריית חול בעיני הציבור. אדוני יו"ר הכנסת, מנהיגות זאת יכולת לקבל החלטות בזמן אמת ולא ריקוד תימני צעד קדימה שני צעדים אחורה", כתב ליברמן בפייסבוק.