ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץצילום: קובי ריכטר/TPS

במפלגות השמאל הגיבו בזעם רב להסכם שנחתם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ להקמת ממשלת אחדות.

יושב ראש מפלגת מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי "המתנה של ביבי וגנץ לאזרחי ישראל במשבר הכלכלי העצום: הממשלה הגדולה בתולדות המדינה".

"34 שרים (ועוד סגנים) למשרדים מופרכים כדי לתפור קומבינה מושחתת. תודה לכם, באמת תודה מקרב לב", דברי ח"כ הורוביץ.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, טען כי "ממשלת הכניעה של גנץ ונתניהו היא סטירת לחי לרוב האזרחי שיצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להדיח את נתניהו. גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות".

ח״כ תמר זנדברג (מרצ) תקפה אישית את בני גנץ ואמרה, "מי שהיה אמור להיות ראש ממשלה השינוי בחר הלילה להרים דגל לבן במקום לנצח. גנץ ריסק את התקווה של רוב בציבור הישראלי ומכר את המנדט שהענקנו לו למושחת ומסית. זוהי לא ממשלת חירום אלא ממשלה שהיא מצב חירום לדמוקרטיה הישראלית".

במקביל, התנועה לאיכות השלטון הגישה הערב עתירה לבג"ץ בבקשה למנוע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה לאחר שנאשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

יו״ר צוות המו״מ הקואליציוני, השר יריב לוין, מנגד, בירך על המהלך. "ממשלת חירום לאומית היא הדבר הנכון וההגיוני בעת הזו. אנו זקוקים לאחדות על מנת שנוכל להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבריאותיים הפוקדים אותנו, ובכדי לצאת מן המשבר הזה חזקים יותר".

"העת הזו מזמנת לנו אפשרות וחלון הזדמנויות לביצוע מהלכים היסטוריים שכבר על הפרק. החלת הריבונות על ישובים ביהודה ושומרון היא משאת נפשו של העם היהודי ואין זמן טוב יותר למהלך חשוב זה מאשר בממשלת אחדות לאומית רחבה ואיתנה", דברי לוין.

"לאחר שלוש מערכות בחירות בהן ניהלתי את המו״מ בליווי ראש הממשלה נתניהו, הגיע השעה לאחדות. אני מברך את ראש הממשלה ואת חה״כ בני גנץ על ההסכמות החשובות אליהם הגיעו, ומשוכנע שיחדיו נוכל להוביל את ישראל לעבר עתיד טוב יותר", סיכם השר.

ח"כ יועז הנדל (דרך ארץ) בירך גם הוא על ההסכם להקמת ממשלת האחדות. "ערב יום השואה. בראי הדורות אפשר ללמוד על החולשות והחוזקות שלנו כעם. לקבל פרופורציות על חיי היום יום והזכות לגדול ולגדל ילדים במדינה ריבונית ועצמאית. 'לעולם לא עוד' זו התשובה של מדינת ישראל לאויבים מבחוץ אבל זו גם צריכה להיות התשובה שלנו לסכנה ממלחמת אחים. חשבתי מהרגע הראשון שמדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות".

"זה לא רק צורך השעה אלא אידאולוגיה שנובעת מהמקום העמוק ביותר של הכרת העם הזה על חסרונותיו ויתרונותיו. לא הכל מושלם אבל אין ראוי יותר מממשלת אחדות בערב הזה. אני שמח שנפלה בידי הזכות להיות חלק מהגורמים להקמת ממשלה כזאת. כל אפשרות אחרת היתה פחות טובה למדינת ישראל", דברי הנדל.

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי בירך על ההסכם ואמר, "הוכח הערב שהשניים מנהיגים שקיבלו החלטות קשות ללכת לאחדות על אף ביקורות מתוך המחנה. כעורך דין למדתי שכאשר שני הצדדים לא מרוצים סימן שנעשתה פשרה טובה".

"הפשרה הזו טובה וקריטית לעתיד ישראל, לא תם הטיפול בנגיף הקורונה, אנחנו לקראת אתגר כלכלי. הציבור הישראלי עמד משתומם ומאבד אמון בהנהגה שהובילה לשלוש מערכות בחירות וציפה לאחדות, ההסכמות יסייעו בהחזרת אמון הציבור. אני מאמין שהאחדות גם תסייע בהנמכת להבות השנאה שבין המחנות השונים בחברה הישראלית. ערב יום השואה זה רק סמלי שנפגין אחדות בישראל. בשם כולנו אני מאחל הצלחה לממשלה החדשה", דברי רביבי.

ראש מועצת בית אל שי אלון הוסיף, "תמיד אנו מברכים על אחדות בעם ישראל אך גם בעת הזאת בה היא נדרשת יותר מהרגיל אסור שהיא תבוא על חשבון עתידם של חצי מיליון מתושבי מדינת ישראל. יש הזדמנות היסטורית לדאוג לעתידה של ההתיישבות ולהחיל ריבונות. אני מקווה שהממשלה שתוקם לא תפספס אותה".