מצדיעים לשורדי השואה
מצדיעים לשורדי השואהצילום: דובר צה"ל

יום עיון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה לפורום המטה הכללי התקיים היום (שני) בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בנושא "השומר אחי אנוכי"- תופעת הצלת יהודים על ידי יהודים וניצחון רוח האדם.

יום העיון נערך בבסיס הקריה במתכונת מקוונת על ידי התכנסויות במספר חדרים שונים לנוכח הנחיות הקורונה.

במהלך היום התקיים מפגש עדות עם ניצול השואה פול אלכסנדר ונשמעו הרצאותיהם של ד"ר חיים גרטנר, פרופ' יורם יובל ויושב ראש יד ושם אבנר שלו על הצלת יהודים כמפעל ייחודי ומעורר השראה של מי שבעצמם היו קורבנות ופעלו בתעצומות נפש להצלת בני עמם.

בצהרי היום קיימו ראש המטה הכללי וראש מחלקת חינוך, אלוף-משנה סמואל בומנדיל, שיחה מקוונת עם שורד השואה משה בלייויס שסיפר על חייו כילד בלודג׳ שבפולין, ועל סיפורו האישי במחנה ההשמדה אושוויץ וצעדת המוות לבוכנוולד, עד לתקומה עם נישואיו לדינה אשתו ועלייתו ארצה.

בשיחה השתתפה יושב ראש בהתנדבות הקרן לרווחת נפגעי השואה הגברת לימור לבנת, שדיברה על חשיבות פרויקט פרח לניצול במיוחד בתקופת הקורונה. בזמן השיחה קיבל בלייויס פרח עציץ ותעודה כחלק מהפרויקט.

במהלך השבוע, בהובלת חיל החינוך והנוער ובשיתוף עם ״זיכרון בסלון״ מתוכננות כ-130 שיחות זום בהשתתפות אלפי חיילים מכלל יחידות צה״ל עם למעלה מ-70 ניצולי שואה באמצעות הזום.

פרויקט פרח לניצול פועל בשיתוף פעולה של צה"ל בהובלת חיל החינוך והקרן לרווחת נפגעי השואה זו השנה ה-16, ובמהלכו מבקרים חיילי צה"ל מדי שנה ניצולי שואה ברחבי הארץ. השנה תפעל התכנית במתכונת מותאמת, ולפיה ייעשו שיחות טלפון ויחולקו סלי מזון ובהם תעודות פרח ועציץ שיהוו חלופה למפגש.

שורד השואה, משה בלייויס, אמר: "תודה על שבחרתם בי, זה באמת מרגש אותי. שבחרתם דווקא בי. שנדע רק דברים טובים וימים טובים".

הרמטכ"ל פנה לשורד השואה ואמר: ״יישר כוח, אתה דוגמה ומופת לכולנו. האמן לי, לא היינו פה בלי הדור שלכם ולא היה פה צבא כזה בלי הדור שלכם ובלי מה שעשיתם. הכבוד הוא שלי".

יו"ר הקרן לרווחת ניצולי השואה, לימור לבנת אמרה כי "מיזם פרח לניצול אשר מתקיים זו השנה ה-16 יחד עם צה"ל והקרן לרווחת נפגעי השואה, התקיים השנה בדרך קצת שונה אבל יצירתית. הבחירה של הניצולים בחיים היא הניצחון שלנו על מי שביקש להשמידנו. על כולנו לפרוע חוב מוסרי כלפי ניצולי השואה, שעברו זוועות שלעולם לא נצליח להבין אותן באמת .אי אפשר שלא להתרגש עד דמעות מסיפורו מעורר ההשראה של משה, שמסמל גבורה, וענווה. גם השנה, כבכל שנה, אנחנו זוכרים ומצדיעים לניצולי השואה".