זירת הפיגוע במרכול בג'רזי סיטי
זירת הפיגוע במרכול בג'רזי סיטיצילום: רויטרס

כמעט שני שליש מיהודי ארה"ב סבורים שהם בטוחים כיום פחות משהיו לפני עשור, כך עולה מסקר חדש של הליגה נגד השמצה (ADL) בנושא אירועים אנטישמיים שעמם מתמודדת יהדות ארה"ב.

בסקר נמצא כי למעלה ממחצית מיהודי ארה"ב (54 אחוזים) חוו תקרית אנטישמית בעצמם, או היו עדים לתקרית שאירעה לפי הערכתם על בסיס אנטישמי. כמעט שני שליש מן היהודים (63 אחוזים) סבורים כי הקהילות שלהם "בטוחות פחות" משהיו לפני עשור.

"המעקב שלנו מלמד כי תקריות אנטישמיות, בין שגבו חיי אדם ובין שלא, נמצאות בעלייה בשנים האחרונות. בנוסף מצאנו כעת, כי יהודי ארה"ב חווים דאגה עמוקה לביטחונם האישי ולביטחון משפחותיהם וקהילותיהם. מדובר בדאגה חסרת תקדים ביחס לעשור האחרון," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "מצב העניינים הנוכחי, שבו חלק מיהודי ארה"ב משנים את הרגליהם מימים ימימה ונמנעים מהצגת יהדותם בציבור בגלל חרדה גוברת מאנטישמיות – הוא מעציב ביותר."

הסקר נערך בינואר 2020, לפני התפרצות ווירוס הקורונה. "אנו מודעים לכך שהמציאות בשטח השתנתה בחודשים האחרונים באופן דרמטי – וכפי שהיא השתנתה עבור הקהילות היהודיות, היא השתנתה גם עבור כל קהילה אחרת. סקר זה מאפשר הצצה לחלון הזמנים שקדם להתפרצות הנגיף, ששינה את שגרת יומנו מן הקצה אל הקצה," אמר גרינבלט.

"אנו מבצעים כעת הערכה של רמת האנטישמיות במצב הדברים הנוכחי ושל השפעת השינויים על הקהילה היהודית. אני צופה כי יהיו לנו נתונים נוספים בעניין שאותם נשתף עם הציבור בשבועות ובחודשים הבאים, הוסיף.

נזכיר כי בשנת 2019, יהודי ארה"ב נחשפו לשיטפון של ידיעות בדבר מתקפות אנטישמיות; תקרית ירי קטלנית בבית חב"ד בפאווי, שבוצעה ע"י תומך בעליונות לבנה ב-27 לאפריל, אירוע ירי קטלני נוסף בסופרמרקט כשר בג'רזי סיטי (ניו ג'רזי) ב-10 לדצמבר ואירוע דקירה קטלני נוסף במסיבת חנוכה במונסי, ניו יורק, ב-28 לדצמבר.

ממצאי הסקר מתפרסמים בתקופה שבה מספר התקריות האנטישמיות נמצא בעלייה דרמטית מזה כשלוש שנים.בדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה לשנת 2018 דווחו למעלה מ-1,800 תקריות, שהן במקום השלישי הגבוה ביותר ב-40 השנים האחרונות. כל זאת, שנה בלבד לאחר הדו"ח של 2017, שבו דווחה נסיקה של 57 אחוזים, כך ש-2017 הפכה לשנת שיא מאז החל איסוף הנתונים. הליגה נגד השמצה עתידה לפרסם את נתוני 2019 בקרוב.