צפירת יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוקד מד"א
צפירת יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוקד מד"אצילום: מד"א

לצד משימות הצלת החיים הרבות שעומדות בפני ארגון ההצלה הלאומי של ישראל, בשגרה וכעת במסגרת המאבק הלאומי בנגיף הקורונה, מפעיל מד"א גם יחידה מיוחדת לאיתור קרובים.

היחידה אחראית על מספר רב של איחודי משפחות מרגשים של ניצולי שואה ובני משפחותיהם, עם קרוביהם בישראל וברחבי העולם.

היחידה, שמהווה חלק מהפעילות ההומניטרית של מד"א, קיימת כבר מסוף שנות ה-40, ומאז הצטרפותו של ארגון מד"א לצלב האדום, התחזקה היחידה, והרחיבה את גיוס המתנדבים אליה ואת הכשרתם.

בשנה האחרונה התקבלו ביחידה פניות חדשות רבות מאזרחים מרחבי הארץ, ובסך הכל במאה ושניים מקרים בשנה החולפת אותרו הקרובים או מידע חשוב אודות גורלם, והמעגל נסגר. אלפי בקשות לעזרה באיתור קרובים ובקבלת מידע התקבלו במהלך השנים ביחידה המיוחדת.

בחלק גדול מהמקרים, נמצאו קרובי משפחה או מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה, ובמספר מקרים אף אוחדו זוגות של אחים ואחיות, אשר חלקם כלל לא ידעו האחד על השנייה.

במסגרת פעילות היחידה, היא מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם הצלב האדום הבינלאומי וגורמים אחרים הפועלים בתחום. בנוסף, היחידה עובדת באופן שוטף מול משרד הפנים וארכיון מוזיאון "יד ושם", ומקדמת שיתופי פעולה עם גורמים בינלאומיים שונים, שעוסקים באיתור קרובים.

השירות המיוחד של מד"א פתוח לכל אדם המבקש לאתר קרוב שנעדר, וניתן לפנות ליחידה בטלפון או באמצעות הגעה למשרדי מגן דוד אדום ומילוי הטפסים הרלוונטיים לאיתור הקרובים.

"הפניות ליחידה מגיעות ברובן ממשפחות לניצולי שואה, שמחפשות לאתר את שורשיהן בחו"ל", סיפרה סוזן אדל, המתנדבת ביחידה, "מרגע קבלת הפנייה, אנו פועלים במגוון דרכים, מול כל הגורמים וכל מאגרי המידע, על מנת לאתר קרובים ברחבי העולם. בחלק מהמקרים אנו מאתרים מסמכים המוכיחים היכן היו המשפחות הללו במלחמה ומה עבר עליהם. זהו מידע חשוב מאוד עבור המשפחות לסגירת המעגל. הסיפוק מההתנדבות הזו הוא אדיר. התחושה שאנחנו מצליחים לעזור למישהו אחרי כל כך הרבה שנים היא נפלאה".

מנכ"ל מד"א אלי בין: "במגן דוד אדום אנחנו זוכרים את השואה יום יום במהלך כל השנה. שמנו לעצמנו למטרה לנסות ולהקל על ניצולי השואה ועל דורות ההמשך, ולסייע להם לאתר מידע אודות בני משפחה שנותק עימם הקשר במהלך השואה. היחידה לאיתור קרובים של מד"א הצליחה לאחד ולהפגיש בני משפחה בעשרות מקרים במהלך השנים, ולקבל מידע על עוד אלפי מקרים שהגיעו לפתחנו. היחידה המיוחדת תרמה רבות לסגירות מעגל, והקלה על משפחות רבות אשר תקוותן להגיע למידע כבר אבדה. העבודה המאומצת של אנשי היחידה במד"א ראויה להערכה רבה, ואין לי ספק כי בזכות עבודתם הקשה נזכה לעוד איחודים מרגשים".

לפניות ליחידה ניתן ליצור קשר בטלפון 03-6301464, באמצעות הפקס: 03-7305983, או במייל [email protected]