מתנדבות שירות לאומי
מתנדבות שירות לאומיצילום: האגודה להתנדבות

מיד עם פרוץ משבר הקורונה, הקימו בשירות הלאומי-אזרחי חמ"ל מיוחד שמכוון בנות ובני שירות לאומי, אשר מקום התנדבותם עצר את פעילותו, לתפקידים אחרים שזקוקים לעזרה.

מדובר על מקומות וגופים שנדרשים למאבק מול הנגיף וחיוניים למשק.

"על מנת לא לפגוע ברצף של ימי השירות, פתחנו אפשרות לבנות ובני השירות להתנדב בחקלאות ולקחת חלק בפעילות ארגון 'השומר', חלק נוסף יצטרפו לפעילות מד"א וצוותי רפואה, מתנדבות נוספות יסייעו לקשישים בכל רחבי הארץ, החל מלהתקשר ולשאול בשלומם של אנשי מבוגרים דרך הבאת מצרכים וכיוצא בזה", מסביר ראובן פינסקי, מנכ"ל השירות הלאומי אזרחי .

בשירות הלאומי בתחומי החינוך, נמצאים בימי שגרה כ- 8,000 מתנדבות ומתנדבים מהמגזר היהודי והערבי יחדיו. נוכח הסגר, והעובדה כי כמעט כל מוסדות החינוך סגורים, מתנדבים רבים הושבתו ממלאכתם, לכן הוחלט ברשות לשירות לאומי אזרחי לייצר מודל זמני לפיו, אם בת או בן שירות לא יימצאו בפעילות, דמי כיסם יופחתו.

לעומת זאת, מתנדבים אשר מתייצבים יום יום בחזית המאבק בימים אלה בבתי חולים ובתחומים דומים יקבלו את מלוא דמי הכיס.

בכוונת רשות השירות הלאומי לצמצם בתעריף הכללי המשולם לעמותות בגין מתנדבים שאינם פעילים, משום שגם אצל העמותות חלק מהתקציבים שמושקעים בדיור ושכר רכזות מסתכמים כעת במספרים נמוכים בהשוואה לשגרה.

ראובן פינסקי אמר כי "הרשות לשירות לאומי אזרחי פועלת כל העת ונותנת מענה לשמונה עשר אלף מתנדבי השירות הלאומי אזרחי, גם בתקופת משבר הקורונה שפוגעת בכל החברה והמשק הישראלי. הסרנו את ההגבלה שהייתה בתקנות בנוגע לתחומי השירות וגיבשנו נוהל של 'חופשה מיוחדת', כמובן תוך שיתוף פעולה והדברות עם עמותות וארגוני השירות הלאומי.

''הפחתת דמי הכיס לבני ובנות שירות לא פעילים היא צעד הכרחי הנובע לאור המצב הקיים, אנו מכוונים את המתנדבות והמתנדבים לשירות חלופי בבתי חולים, מד"א עוד. בנוסף אנו נאשר כל צורך שייוולד בעקבות משבר הקורונה ונכוון את מתנדבינו אל אותם המקומות החיוניים. מדינת ישראל זקוקה למוטיביציה האדירה ולאנרגיה המיוחדת של בני ובנות השירות הלאומי, ועל כך גאוותי שיש לנו את האוצר האנושי האדיר והיקר מפז הזה", הוסיף.