קורונה
קורונהצילום: ISTOCK

מארג הטעויות של בדיקות הקורונה - וההשלכות החברתיות הקשות: אברך מירושלים שלקה בקורונה וקיבל שתי תשובות שליליות, יצא מביתו לתרום מנות פלסמה בבית החולים 'הדסה' אך נעצר על ידי שוטרים שגילו לו שהוא עדיין חולה.

הסיפור המלא הובא על ידי כתב עיתון 'המבשר' יעקב לוסטיגמן שגולל את שאירע באותן דקות. "אחד השוטרים עטה על גופו חליפת הגנה לבנה והשוטרים החלו להכריז שוב ושוב באמצעות מערכת ההגברה כי על העוברים והשבים להתרחק מהמקום משום שבניידת שוהים חולי קורונה מאומתים.

''השניים הבהירו כי נפלה טעות חמורה וכי הם אומנם חלו בקורונה, אבל שניהם קיבלו תשובות שליליות כפולות, לבדיקות שביצעו, ועל כן אינם מנועים מלצאת אל המרחב הציבורי.

''יתירה מכך, השניים הבהירו כי הסיבה שהם יצאו מביתם, כשהם עוטים כפפות וחובשים מסכות הגנה על פניהם, היא כדי לתרום מנות פלזמה בבית החולים 'הדסה', לאחר שהתבקשו להתנדב ולעשות זאת הן על ידי בית החולים הדסה והן על ידי משרד הבריאות, כדי שניתן יהיה להשתמש במנות אלו, המכילות נוגדנים לקורונה, לטיפול בחולים קשים שסובלים מסיבוכים של המחלה.

''השוטרים הגיבו, ובצדק רב, כי המידע המופיע במסוף המשטרתי טוען אחרת, וכי האשה אומנם אינה חולה בנגיף, אבל בעלה עדיין מוגדר כחולה, ולכן היציאה שלו מהבית מהווה עבירה חמורה על החוק. כמו כן מחויבת רעייתו בבידוד בגלל שבאה במגע הדוק עם חולה קורונה – בעלה.

''בהמשך התבררה הטעות. למרות שהשניים ביצעו שתי בדיקות שיצאו שליליות והותר להם לצאת למרחב הציבורי, בבית החולים 'הדסה' החליטו להחמיר ולבצע בדיקה נוספת לשני בני הזוג, כדי לאשר שאכן לא מדובר בחולים פעילים, ושהשניים החלימו באופן מלא.

''לשם כך הגיעו השניים ביום ראשון ל'הדסה', וביצעו בדיקה בהתנדבות מלאה. בהדסה הסבירו להם כי הסיכוי שיקבלו תשובה חיובית לקורונה נמוך מאוד, ומיהרו לקבוע להם תור לביצוע תרומת הפלזמה בפועל, תור שאמור היה להתקיים אתמול, ושאליו צעדו השניים שבשעה שעוכבו על ידי השוטרים''.

''מסתבר'', טוען לוסטיגמן, ''שבבדיקה החוזרת שבוצעה בהדסה, נמצא הבעל חיובי לקורונה, אלא שהמידע הזה לא הגיע אליו, ועוד לפני שנודע לו כי הוא נדרש להישאר בבידוד, כבר היה המידע בידי המשטרה שעיכבה אותו כנדרש.

''עוד מתברר, כי לא רק האברך עצמו לא היה מודע לכך שהוא אינו לוקה בנגיף, אלא גם בקופת החולים בה הוא חבר עדיין לא עודכנו, ואפילו בבית החולים הדסה עצמו לא ידעו על כך במחלקה שבה אמור היה להתבצע הליך תרומת הפלזמה. ערב קודם לכן גם משרד הבריאות עצמו לא ידע על כך, כשנציגי המשרד התקשרו להפציר בבני הזוג להגיע ולתרום פלזמה, בהנחה שמדובר בחולים שהחלימו באופן מלא''.

"אין לי תלונות על זה שהשוטרים עיכבו אותנו", צוטט האברך בעיתון. "התלונה שלי היא על כך שהשוטרים היו אטומים משמוע את מה שיש לי לומר. הוכחתי להם שלא עשיתי כל דבר רע כשיצאתי, התקשרתי לקופת החולים, מהדסה התקשרו אלי תוך כדי המו"מ ביני ובין השוטרים, הם שמעו הכל ובכל זאת המשיכו להחזיק אותי כמו אסיר מסוכן באמצע רחוב הומה מאדם. אנשים צילמו מכל זווית, והשוטרים כנראה נהנו מתשומת הלב. הרגשתי כאילו אני 'חפץ חשוד' שכולם צריכים להתרחק ממנו. מימיי לא חוויתי בושה גדולה כל כך... התייחסו אלינו כמו אל עבריינים".

"רק לאחר שבמקום החלה להיווצר מהומה, ואנשים התחילו לצעוק על השוטרים שישחררו אותנו, הם הבינו שבעצם לא חייבים לעמוד ברחוב ולקחו אותנו למגרש הרוסים. כשאנחנו ביקשנו הם התעלמו, כשלהם כבר לא היה נוח לעמוד באמצע הרחוב ולייצר מהומה גדולה, הם מצאו לפתע פתרון אחר, ואני עדיין לא מבין למה לא יכלו ללוות אותנו הביתה ולבצע את הבדיקות הללו כשאנחנו בתוך הבית".

בסופו של דבר, רק לאחר התערבות של עסקנים, אישי ציבור ואפילו חברי כנסת, ניאותה המשטרה לשחרר את השניים, והניידת הסיעה אותם בתנאי בידוד לביתם, אליו נכנסו לתקופת בידוד מחודשת עד שיתברר שהאברך אכן החלים באופן מלא מקורונה.

במשרד הבריאות הגיבו ואמרו כי "מדובר באירוע מצער שכנראה מקורו בטעות בנתונים שהיו בידי המשטרה. עם היוודע המקרה פעלנו לשחרר את בני הזוג וכך נעשה מיידית. אנו מאחלים להם בריאות שלמה".

במשטרה לעומת זאת, לא מיהרו להודות בטעות. "בניגוד לנטען", נכתב בתגובת המשטרה, "מבירור הנסיבות עלה כי השוטרים ערכו בדיקה ומצאו שמדובר בחולי קורונה מאומתים ובעקבות כך פעלו על מנת לבודד אותם מהסביבה במטרה למנוע הדבקה וביקשו מהם להיכנס לתא הייעודי בניידת המשטרה, שם שהו עד לסיום כלל הבדיקות הרלוונטיות מול משרד הבריאות שאישרו כי אכן מדובר בחולי קורונה. נדגיש כי בשום שלב הם לא הובאו לתחנת המשטרה ולא שהו בתא המעצר. בסיום הבדיקה הוחזרו לביתם על ידי השוטרים לצורך שהייה בבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות".