בית העלמין הצבאי בקריית שאול
בית העלמין הצבאי בקריית שאולצילום: גילי יערי, פלאש 90

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס בצהריים (רביעי) להחלטת הממשלה לסגור את בתי העלמין ביום הזיכרון שיחול בשבוע הבא, מחשש להדבקה המונית בקורונה.

בשיחה עם כתבים אמר בנט כי "אב שכול לא ייעצר פיזית מלהיכנס לבית העלמין צבאי ביום הזיכרון. שוטרים לא ימנעו זאת בכוח''.

''תהיה אכיפה רכה וסגר על הצירים המובילים לבתי העלמין ועל התחבורה הציבורית כך שמי שיגיע בכל זאת - יעשה זאת ברגל", הסביר.

לדברי בנט, "זו היתה החלטה הכרחית, שקלנו לדחות את זה לסתיו, אך הדבר ירד מסדר היום. אם היינו מתירים למיליון וחצי איש להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון כמדי שנה זו הייתה פצצת קורונה''.

מרים פרץ: לא אלך להר הרצל ביום הזיכרון

מוקדם יותר היום אמרה כלת פרס ישראל, מרים פרץ, כי לא תעלה לקברי ילדיה בהר הרצל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, על רקע החלטת הממשלה לסגור את בתי העלמין.

''השנה לא אהיה בהר הרצל. אוריאל ואלירז יחכו לי, אני צריכה לחיות", אמרה פרץ, ''אני מקדשת חיים קודם - יחסרו לי החברים של הבנים מהצבא, אבל ניפגש בזום ונדבר עליהם''.

שר הביטחון, נפתלי בנט, פרסם הודעה מיוחדת למשפחות השכולות לקראת יום הזיכרון החל בשבוע הבא. ''בצל מגיפת הקורונה, התכנסות של מיליון וחצי אנשים בדקה אחת, בשעה אחת, מהווה סכנת נפשות של ממש.

''לכן, אנחנו נאלצים השנה, בצער גדול, למנוע הגעה של הציבור והמשפחות לבתי העלמין ביום הזיכרון עצמו. המשפחות הגרעיניות בלבד כן תוכלנה להגיע לבתי העלמין החל מהבוקר, יום רביעי בבוקר, ועד יום ראשון בלילה, בכל עת שתבחרו, תוך שמירה על כללי הריחוק המקובלים''.

בנט הדגיש: ''זאת החלטה קשה מנשוא, אבל היא הכרחית. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם ראשי ארגון יד לבנים, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, הוועדה הציבורית להנצחת החללים, עם ראש הממשלה ושרי הממשלה הרלוונטיים''.

הוא סיפר כי ב-53 בתי העלמין הצבאיים יתקיים טקס צבאי סמלי ושקט בהשתתפות קצין, מספר חיילים ורב צבאי. ''בלי קהל, בלי חצוצרות, בלי רמקולים, בלי מטחי כבוד. תפילת הקדיש ויזכור יאמרו, וכך גם אותם 5-6 חיילים ישירו את שירת התקווה.

''במהלך יום הזיכרון יתקיימו הטקסים המרכזיים - בכותל ובהר הרצל - בלי קהל, אבל הטקסים ישודרו בשידור חי בכל ערוצי התקשורת''.

בנט הוסיף, ''משפחות יקרות, זר לא יבין את כאבכן, את החלל שבלב שלכן. ואני יודע כמה זה קשה, במיוחד למי מכם שהיה בבית בבידוד בחודש האחרון, גם ביום הזיכרון לא להגיע לבתי העלמין. בלב כבד, אני המלצתי על התכנית הזאת וההחלטה התקבלה, אבל כשר הביטחון אני עומד מאחורי ההחלטה. היא הייתה הכרחית כדי למנוע סכנת חיים של ממש. החיים קודמים לכל.

''משפחות יקרות, כחייל, כמפקד לשעבר, כשר הביטחון של מדינת ישראל - אני אוהב אתכן מאד מאד, וכואב אתכן ואני מבקש שתקבלו את ההחלטה שלנו בהבנה. תודה רבה", דברי שר הביטחון.