חגית משה: אין לכפות את הלמידה מרחוק

"ברור לי שהאנשים המקצועיים במשרד החינוך עושים הכל כדי למצוא פתרונות, אולם אף מערכת ממוחשבת לא יכולה להיות תחליף לבית הספר".

חזקי ברוך - ערוץ 7 , כ"ח בניסן תש"פ

חגית משה
חגית משה
צילום: חזקי ברוך

מחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים וסגנית ראש העיר, חגית משה, שיגרה מכתב למנהלי ומנהלות בית הספר בעיר.

"אני מעריכה מאד את המאמצים הכבירים שאתם עושים בימים האחרונים להחזיר את הלמידה לתלמידי ישראל. אני שומעת על מורים ומורות שלא ישנים בלילה, כדי להכין מערכי שיעורים וכל זה לא מובן מאליו. אני אומרת בפה מלא: המורים עובדים כעת קשה יותר מבתקופה בה לימדו בבתי הספר ומסירותכם מעוררת השראה! אך חשוב להדגיש כי אין אף דרישה מכם לנסות ליצור כעת שגרת לימודים רגילה, בזמן שבית הספר אינו פעיל. דרישה זו פשוט אינה אפשרית בתנאים הנוכחיים".

משה מספרת במכתבה כי "בימים האחרונים קיבלתי פניות רבות ממנהלים, מורים והורים. כולם סיפרו על הקושי הגדול והלחץ שנגרם כתוצאה מהרצון ליצור למידה של 100% באמצעות ה-ZOOM והשידורים האינטרנטיים. הדבר לא אפשרי גם בגלל התנאים המיוחדים, כשהתלמידים בביתם והמורים מדברים אליהם מהמחשב, וגם כיון שלרוב מוחלט של המשפחות אין מחשב פרטי לכל ילד (וטוב שכך!) ומלבד זאת ההורים לא יכולים להפוך כעת לאחראי משמעת של הילדים שלהם גם בתחום הלמידה".

לסיכום כותבת משה "המחשבה כביכול המורים וההורים צריכים ליצור כעת שגרת לימודים כאילו רגילה, הכניסה הרבה בלבול ולחץ. ברור לי שהאנשים המקצועיים במשרד החינוך עושים הכל כדי למצוא פתרונות, אולם אף מערכת ממוחשבת לא יכולה להיות תחליף לבית הספר. זה פשוט לא יעבוד. הרעיון הוא לתת להורים כלים ותוכן מקצועי להעניק לילדיהם בתקופה מאתגרת זו, כדי שלא יפסידו לגמרי את שנת הלימודים הנוכחית. אולם יחד עם זאת חשוב להדגיש כי כל זה נעשה למען ההורים ורק במסגרת היכולות שלהם. כך גם בנוגע למורים, שעושים עבודה מסורה ביותר, אולם גם עם מקסימום המאמצים שהם עושים אין כל סיכוי שיצליחו ליצור סדר יום לימודי מלא, כבימי בית הספר".

בקשר לצד המעשי כותבת משה במכתבה: "בשורה התחתונה כל עשייה חינוכית בתקופה הזו מבורכת. אולם לא יתכן לחייב הורים על נוכחות ומשמעת של כל ילדיהם ללמידה מתוקשבת בזמן זה ("למידה מרחוק") וכן לא אפשרי לחייב את המורים והמורות לעשות מה שאין ביכולתם לעשות.

אם לסכם במילים פשוטות: 1. כל מורה יעשה את המקסימום בכוחותיו ליצור שיעורים לתלמידיו בימים אלה, ככל שיהיה סיפק בידו. אני בטוחה כי המורים אינם צריכים אכיפה לכך וגם אם מורה לא מצליח ליצור תוכנית לימודים מלאה, לכל הפחות יסתפק בהענקת האפשרות לתלמידיו לשיעור אחד בכל יום. 2. אין להכריח הורים לכפות על ילדיהם את הלמידה מרחוק. הורים המעוניינים להשתמש בתוכן שמעניקים להם המורים באמצעות השיעורים המקוונים, עושים זאת מתוך רצון להעשיר את החוויה הלימודים של ילדיהם, אך אין בכך משום גריעה מאותם הורים שאינם מצליחים לאפשר זאת לילדיהם. זו פריבילגיה ולא חובה".