למידה מרחוק
למידה מרחוק צילום: ISTOCK

האם מערכות הלמידה מרחוק מונגשות לבעלי מוגבלויות? מסתבר שלא. בעמותת 'נגישות ישראל' הפיקו מדריך להנגשת שיעורים מרחוק.

מייסד ויו"ר העמותה, יובל וגנר, מספר בראיון לערוץ 7: "מדינת ישראל התקדמה בשנים האחרונות בהשקעה של שילוב ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך הרגילה, אבל הקורונה העבירה את הלימודים מלימודים נגישים בבית ספר ללימודים מרחוק דרך הזום ומערכות אחרות וכך הגענו בבת אחת לאי שוויון".

כדי להבין מעט מהקשיים עימם מתמודדים ילדים עם מוגבלויות בשיטת הלימוד הנוכחית וגנר מדגים: "ילד שמתקשה בשמיעה לא יכול לשמוע את מה שהמורה אומר, ילד שמתקשה בראיה לא רואה את המצגות וכו', ילד בעל מוגבלות בידיים לא יכול להפעיל את המערכת".

על מנת לסייע בהתמודדות ילדים ומורים עם הקשיים הופק בעמותת 'נגישות ישראל' מדריך מיוחד עבור המורים להנגשת השיעורים. "הכנו מדריך עם הנחיות למורים איך בכל זאת לתכנן שיעור ולהפיק אותו, גם אם הוא מוקלט או משודר בחי, כדי שילדים בכיתות המשולבות יוכלו להמשיך ללמוד יחד עם הכיתה".

וגנר מציג מספר דוגמאות לפרקי המדריך: "כשמדובר בילד עם מוגבלות שמיעה, המערכות מאפשרות לשים כתוביות. אפשר לתאם מראש את השיעור עם תמלילן, או באפס מחיר על ידי אחד התלמידים שמקליד מהר יהיה זה שיקליד את הכתוביות בזמן אמתי עבור אותו תלמיד. זה גם מאפשר לכבד השמיעה להשתתף וגם לשאר התלמידים יש סיכום מילולי של השיעור".

"יש לילדים חירשים זכאות ממשרד החינוך לשבץ מתרגם לשפת הסימנים. נדרש מהמורה לדאוג לכך שגם מתרגם יצטרף כעוד אחד מהתלמידים לשיעור", אומר וגנר, וכשהוא נשאל אם יש די מתרגמים לשפת הסימנים על מנת לכסות את הביקוש הרב במערכת חינוך שכולה עברה ללימוד מרחוק, הוא מציין כי בעת האחרונה "מדובר בתחום מתפתח של לימוד שפת הסימנים ותמלול", ולזאת הוא מעלה הצעה: "למה לא להעביר קורס בשפת הסימנים למשפחות שנמצאות בבית עם הילדים. כך הילדים יוכלו לסייע לחבר שלהם בכיתה".

באשר לילדים שמתקשים בהנעת ידיהם ולא יכולים להשתלב במערכת ממוחשבת רגילה "יש גופים שמייעצים לילד איזה אלמנטים יוכלו לעזור לו בסביבה הממוחשבת שלו. אצלי קיימת בעיית תפקוד בידיים ולכן יש לי במקום עכבר כדור גדול שמאפשר להזיז", הוא מספר ומציין כי "יש מקלדות מיוחדות או מערכות שמפעילות את המחשב גם בתנועת עיניים". פתרונות אלו אינם בידיו של המורה, אך עם זאת יש להכיר אותם ולדעת על קיומם.

באשר לצעדים הנדרשים מהמורה עצמו מוסיף וגנר: "חשוב מאוד שמורה ישתמש במיקרופון איכותי ושיתמקם בחדר שקט ביותר, כי כל רעש שידור שנחשב לשומעים רק כמשהו מציק ולא נעים אבל כזה שעובר, עבור מוגבל שמיעה זה הופך את ההשתתפות בשיעור לבלתי אפשרית".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו