אופיר סופר היום בדרום ת"א
אופיר סופר היום בדרום ת"אצילום: ללא קרדיט

הפסיקה לביטול חוק הפיקדון היא המשך ישיר לפסילת מתקני השהייה ובפועל אינה מאפשרת למדינת ישראל לעודד יציאת מסתננים בלתי חוקיים מישראל. מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת אשר תביא להישארותם של המסתננים הבלתי חוקיים בישראל ואף תביא לעידוד מסתננים נוספים להגיע ארצה.

מהו חוק הפיקדון?

חוק הפיקדון נחקק בדצמבר 2014 ומחייב מעסיקים להפקיד 20% משכרם של מועסקים מסתננים, בתוספת של 16% משכרם אשר מועברים לחשבון בנק מיוחד בו נמצא הכסף עד ליציאתם של המסתננים מישראל. חוק הפיקדון מהווה תמריץ ליציאתם מהארץ של מסתננים בעקבות כך שאין עדיין מתווה גירוש מוסכם ואין אפשרות חוקית להחזיקם במתקני השהייה "סהרונים" ו"חולות" שנסגרו בהוראת בג"ץ.

לפי נתונים שהציגה המדינה לבג"ץ בדיון שהתקיים בחודש יולי 2019, החוק הביא לעלייה של כמעט פי שבעה במספר המסתננים שפדו את כספם ועזבו, בהשוואה לשנת 2017.

אז מה תהיה התוצאה של החלטת בג"ץ היום?

בהעדר פסקת התגברות שלצערי לא תועבר בממשלה הנוכחית, חולות וסהרונים לא יפתחו מחדש ועם ביטול חוק הפיקדון עשרות אלפי המסתננים יישארו וימשיכו למרר את חייהם של תושבי שכונות דרום תל אביב בעיקר ובהעדר עבודה עד לסיום משבר הקורונה הפשיעה הגואה תמשיך לנסוק.

סיעת ימינה תגיש תיקון עקיף לחוק הפיקדון שיכלול פסקת התגברות כללית ופסקת התגברות ספציפית לחוק הפיקדון. אני קורא לרה"מ וליו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ להגיע להסכמות (הצבעה ללא משמעת סיעתית - יש רוב בכנסת לפסקת ההתגברות) אשר יאפשרו פסקת התגברות ותעצור את הסכנה שבהחלטת בג"ץ.