חיים רמון
חיים רמוןצילום: יוני קמפינסקי

השר לשעבר חיים רמון מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרד הבריאות במשבר הקורונה ומביע חשש שהסגרים יגרמו נזק רב יותר מאשר הנגיף עצמו.

"כשאתה נותן תרופה, אתה מקווה שהיא תועיל הרבה יותר, או לפחות במידה מסויימת, מאשר היא תזיק. התרופות שמשרד הבריאות המליץ לנו יגרמו להרבה יותר מקרי מוות וחולי לפרט ומשבר אדיר למשק מבחינה כלכלית, מאשר הנזקים שהקורונה יכולה וגורמת לנו", אומר רמון בראיון לערוץ 7.

לדבריו, ניתן להמחיש את הבעיה בכמה אופנים. "אני אתן דוגמה שקשורה לאבטלה. יש מחקרים שקובעים שחוץ מזה שאבטלה מביאה אנשים לחולי, היא גם מעלה את אחוז התמותה. דוגמה נוספת היא ביטול הניתוחים שנדחים בגלל הבהלה. בתקופה הזו שלא הגיעו אנשים במאות ובאלפים לטיפולים שאם לא יקבלו אותם ישפיעו על בריאותם, זה נזק חד משמעי. ההפסד בתוצר שיעמוד על 100 מיליארד שקלים וזה כל מה שמקדישים לבריאות במדינת ישראל במישרין ובעקיפין. לא יהיה את הכסף הזה".

לדעת רמון, יש לעשות הכל כדי לאפשר למשק לחזור לפעילות כמה שיותר מלאה. "הרי אנחנו כבר יודעים – קורונה פוגעת באנשים מבוגרים שבריאותם שברירית. תנו לכל האנשים מתחת לגיל 65 לצאת לעבוד, כמובן תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות. הדברים האלה יכולים להיעשות במקום במקום שיסגרו את כל המדינה בבתים ויביאו אסון כלכלי על הפרט. אנשים הקימו עסקים ועבדו כל ימי חייהם והורסים את המפעל הזה, שנותן רמת חיים סבירה למשפחותיהם. מביאים אותם לפת לחם. 4 מיליון נפשות נמצאות היום בחרדה וזה דבר לא סביר".

"אנשים יכולים לשבת חודש וחודש וחצי בבית מבחינה כלכלית, אבל לא יותר. תחזירו את הילדים ללימודים. שמעתי על מחקר של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה שקובע שילדים עד גיל תשע לא נדבקים ולא מדביקים. אז תנו לילדים לחזור לבית הספר – בייחוד בכיתות הנמוכות – כדי שההורים יוכלו לצאת לעבוד", מוסיף השר לשעבר.

הוא מתקשה להבין את הפאניקה שמנסה לייצר מערכת הבריאות. "מאיימים עלינו שמערכת הבריאות תקרוס. במלחמת יום הכיפורים תוך שלושה שבועות הגיעו 7,200 פצועים קשה לבתי החולים. המערכת לא קרסה והיא היתה אז הרבה פחות מתקדמת. היום יש 120 מונשמים ומערכת הבריאות יכולה בקלות לטפל ב-1,500 ו-2,000 מונשמים בלי בעיה. כל ההפחדות לא התממשו".

"אנשים במשרד הבריאות בפאניקה. יש להם ראייה צרה מאוד והם לא מתכללים את כל ההשלכות של האירוע. הרי אנשי הבריאות צריכים לדעת מה קורה לכל אותם אנשים שלא הגיעו לבית החולים מהפחד. יש ירידה של יותר מ-30% באנשים שלא הגיעו לצנתור. זה הרי לא אומר שהם החלימו, אלא שמצבם ילך ויורע ועד שיהיה להם צנתור, הם יהיו בסכנת חיים. הראייה הזאת לא מובנת ומעידה על חוסר יכולת לנהל את האופרציה. הרי הקימו בישראל את רשות החירום הלאומית. יש שם מערכות שנבנו כדי להתמודד עם מצבי חירום ולא משתמשים בהם. כבר הוכח, שכאשר באו לבני ברק הביאו אנשי צבא במילואים לנהל את זה ולא את ראשי משרד הבריאות".

"לצערי, ראש הממשלה מקשיב לפאניקה שיוצרים ראשי מערכת הבריאות והולך איתם. האסון שיקרה כתוצאה מהמדיניות הזו הוא גדול הרבה יותר מהנזקים שהקורונה גורמת לנו", מוסיף רמון.

התקווה שלו נעוצה לשינוי המצב נעוצה בשינויים סביב שולחן הממשלה שצפויים ברגע שתקום ממשלת האחדות. "אני רוצה להאמין, שכאשר ישבו כל האנשים בקבינט – כולל אלו המנוסים שניהלו מערכות גדולות – יקשיבו גם לקולות אחרים ולא משרד הבריאות ינהל את האופרציה הזו. אני מאוד מקווה שיהיה שינוי ולא משרד הבריאות ינהל את זה אלא הקבינט. אם הסגר יימשך – ואני לא רואה שזה משתנה כי אם אתה לא מחזיר את הלימודים לא יקרה דבר".

"סטטיסטית הסיכוי להיפגע מקורונה שווה לסיכוי להיפגע באופן קשה בתאונת דרכים. אני לא מזלזל, צריך לנקוט בכל צעדי הזהירות. אבל לצד הכללים, תנו לאנשים לעבוד. אם אין כלכלה – אין חיים לארבעה מיליון בני אדם", מסכם רמון.