איראן
איראןצילום: ISTOCK

הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי, איש חדשות 13, סיפר על מצבה של איראן לאור התפרצות נגיף קורונה ועדכן בפרטים האחרונים.

בשיחה עם ניסים משעל ברדיו 103FM אמר יחזקאלי כי איראן "בהתחלה לעגה לנגיף, אחר כך זה התפשט שם באמת בקצב מאוד גדול, די דומה למה שקורה בטורקיה, ומאז היא בניסיונות של הסתרה. השלטון עסוק בעיקר בלהסתיר ולא בלהתמודד עם אנשים".

עוד אמר כי על סמך דיווח שקיבל מגורם "ביטחוני ישראלי בכיר בתדרוך – 'המצב שכביכול מתואר על הקורונה בין אם באיראן, עיראק או סוריה, רחוק מאוד מהתמונה המוצגת. המצב קשה יותר'. לפי האופוזיציה יש 20,000 הרוגים מהקורונה".

לדבריו, איראן כשלה בניהול משבר הקורונה מבחינת אזרחיה, אך הסביר כי "איראן מבחינתה מתמודדת עם איום של השלטון שלה, ומבחינת השלטון אין להם בעיה שימותו אלפים כול עוד השלטון הזה ממשיך. אין ניהול של המגפה באיראן וזה מקרין החוצה".

עוד טען הפרשן לענייני ערבים כי "הם מחפשים להסית את תשומת הלב מהקורונה שקורה אצלם. אנחנו שומעים על תמותה בבתי חולים, בבתים, על אנשים שלא מגיעים לבתי חולים, חוסר מודעות וחוסר ניהול של העניין הזה". למעשה, הם מנהלים "מדיניות חוץ מתגרה בגלל משבר הקורונה בתוך איראן", לדבריו.

בשנים האחרונות הציבור באיראן סובל מרשלנות פושעת של השלטון, התבטאת בכל תחומי החיים, ולא פעם היו התקוממויות כנגדו. כעת במשבר הקורונה הוא נמצא בנקודה "מאוד חלשה, זה לא ציבור שיכול לצאת להפגנות, הם פשוט סובלים. יש שם חוסר אונים שלא מתורגם לתנועה ברחובות, בגלל הקושי, אבל יש שם המון תסכול והציבור משלם את מחיר ההזנחה". עוד הוסיף ואמר כי "לשלטון לא אכפת בהקשר הזה כי הוא יודע שזה לא יסכן אותו מבחינת הרחוב, אלא הוא דואג כרגע לשרידות שלו".

יחזקאלי התייחס לעימות האיראני-אמריקני כמו גם לשיגור הלווין האיראני לחלל שהתרחש שלשום (ד'), ואמר כי הוא "הקיף כמה פעמים את כדור הארץ, מצלמים את ארה"ב, מצלם אותנו, ומתגרים באופן גלוי בספינות אמריקאיות במפרץ הפרסי. מאז חיסול סולימאני המון בסיסים אמריקנים חוטפים הפצצות של פצמ"רים בתוך הבסיסים שלהם, בתוך עיראק. לכן, טראמפ אמר השבוע – 'כל אונייה שמתקרבת אנחנו נירה לעברה'". ב

המשך דבריו הזכיר כי האירנים "זעקו לעזרה לאמריקנים, לעזרה הומניטרית, מעבר לסנקציות, והם ענו להם – 'יש לכם המון כסף, אתם לא מדינה עניה שלא יכולה לקנות מסכות, אתם פשוט מדינה שמנהלת לא נכון את הכספים שלכם".

לסיום, הפרשן לענייני ערבים הביע את דעתו על המתיחות במימי המפרץ הפרסי ואמר כי "הם לא רוצים עימות כולל עם ארה"ב, הם יודעים שארה"ב לא תלך לזה. הם מבינים שאחרי חיסול סולימאני היא מאוד מבליגה וככה הם יכולים לקבוע נקודות להמשך העימות. זו נקודת פתיחה איראנית מול ארה"ב – 'אנחנו רוצים להמשיך להתגרות בכם, ולומר לכם שאנחנו לא עוזבים את האזור למרות החיסול'. הם יודעים שארה"ב לא תגיב, טראמפ תחת משבר הקורונה בארה"ב לא יכול לנהל שום דבר מול איראן אלא רק להפסיד את ההרתעה, וזה מה שהם עושים".