עימות חסר תקדים נרשם אתמול (חמישי) בין שני הבכירים ביותר במערכת האכיפה בישראל, היועמ"ש מנדלבליט וממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד.

העימות הפומבי החל כאשר מנדלבליט החליט לבלום את הארכת כהונתו של אלדד.

פרשן חדשות 12 גיא פלג סיפר ברדיו 103FM: "במכתב, שאני לא ראיתי כדוגמתו, כותב היועמ"ש לנציב שירות המדינה, לא רק שדן אלדד לא מתאים להיות ממלא מקום פרקליט המדינה והוא מתנגד להארכת כהונת ממלא המקום שלו, הוא כותב גם שעו"ד דן אלדד כשל כשלים ערכיים כשנפגש עם שר המשפטים מאחורי גבו, שמסתיר ממנו חומרים, שהוא חותר תחתיו, שאין בינו לבין שדרת ניהול הפרקליטות משבר אמון חריף ביותר ועוד כהנה וכהנה".

אך העלילה רק ממשיכה להסתבך, "דן אלדד מעביר תגובה על המכתב חסר תקדים הזה וכותב שם דברים שגרמו ללסת שלי להישמט, לא פחות. הוא כותב כך - כותב ממלא מקום, הגיע אליו שאילתה של עיתונאי והוא ניסה לברר את השאילתה שנוגעת להתנהלותה של הפרקליטות בעניינו של מנדלבליט שבשעתו כפצ"ר נחקר", אמר פלג. "השאילתה התייחסה לאופן הסגירה, לעילת הסגירה והדיונים שהיו סביב סגירת התיק של מנדלבליט בפרשת הרפז בשעתו", הוסיף.

במכתבו של ממלא מקום פרקליט המדינה "הוא אומר - 'התחלתי לברר וראיתי שם דברים מדאיגים' ועל רקע זה, בעצם במילותיי שלי אני אומר, 'החליט מנדלבליט לחסל אותי'. כל הדברים האלה ערב פתיחת משפטו של ראש הממשלה. יש רבים ואני אחד מהם שסבורים שהקרב הזה הוא במסגרת מלחמה הרבה יותר רחבה. הוא במסגרת ניסיונות חוזרים ונשנים לערער את המהימנות של מי שחתום על כתב האישום כנגד ראש הממשלה, אבל זאת כאמור רק פרשנות".

עוד הוסיף וטען כי "השורה הזאת בעיני לפחות היא מניפולציה, והיא חוזרת על עצמה בהרבה מאוד פרסומים ופרשנויות. דן אלדד לא כתב שהוא בודק עניין מטריד בעניינו של מנדלבליט, דן אלדד כתב שהוא בודק לא את מנדלבליט אלא את ההתנהלות סביב סגירת התיק של מנדלבליט. זאת אומרת, נניח והמידע שדן אלדד בודק יתברר שיש שם כשל - הכשל הוא לא של מנדלבליט".

לדעתו של פלג, "האירוע המשמעותי יהיה שבג"ץ יצטרך סופסוף להידרש לשאלה האם ח"כ תחת כתב אישום יכול לכהן כראש ממשלה, ויידרש גם לשורה ארוכה של סעיפים בהסכם הקואליציוני, בין היתר להחלטה של גנץ ונתניהו לפיה לא ימונו מינויים בכירים בחצי השנה הקרובה. זה כמובן משליך על עניין מינוי קבע של פרקליט מדינה".

כמו כן, בג"ץ יידרש לקבוע "האם נאשם בפלילים יכול בכלל להיכנס לסביבה הזאת של בחירת פרקליט מדינה ויועמ"ש לממשלה חדש. אנחנו לא יודעים אם ועדת האיתור תקום מיד כשניסנקורן יכנס לתפקיד שר המשפטים, אם בג"ץ יאשר את הסעיף הזה, האם יאריכו את הכהונה של דן אלדד".

הפרשן המשפטי סיכם ואמר כי "למנדלבליט יש בטן רכה אחת גדולה וידועה, העובדה שהוא בהיותו פצ"ר נחקר. אמנם התיק בעניינו נסגר ובג"ץ קבע שלא נפל דופי בהתנהלות שלו, ובכל זאת אסור לשכוח שהיועמ"ש לממשלה לשעבר יהודה ויינשטיין, שסגר את התיק, אמר לנתניהו - 'תראה מה מצאתי בעניינו של הפצ"ר לשעבר ותראה אם לאחר הממצאים הוא יכול להיות מזכיר הממשלה'.

''לכן, כשמעלים את העניין הזה ובוחנים האם באמת היו צריכים לסגור את התיק בהיעדר עילת סגירת תיק, וייתכן והיו צריכים לסגור בהיעדר ראיות מספיקות, חוסר אשמה, כמובן שזה מערער את הלגיטימיות ואת המקצועיות והיושרה של מי שצריך להיות ישר יותר מסרגל, היועמ"ש לממשלה".