דגלי ישראל
דגלי ישראלצילום: ISTOCK

תפילות חגיגיות ברוב עם, עמידה בפקקים עם רבבות עמך בית ישראל בדרך לאתרי הטבע והמורשת, מנגל רב משתתפים עם המשפחה המורחבת והחברים, ומציאת המקום הטוב ביותר לצפייה במטס ובמשט-מכל אלו לצערנו, ככל הנראה, נאלץ להתנזר השנה.

הטקסים הממלכתיים של הדלקת המשואות, חידון התנ"ך וחלוקת פרסי ישראל, אמנם יתקיימו בע"ה וככל הנראה יזכו לאחוזי צפיה ניכרים בשל שהות כל הציבור בביתו, אולם ברור שעם כל הרצון הטוב, טקסים מוקלטים ללא קהל-זה לא בדיוק זה... ברשויות המקומיות ובקהילות השונות, עמלים פרנסי הציבור ואנשי חינוך ותרבות על הפקת מיזמים מקוונים שונים, וחזקה עליהם שיוציאו דברים יפים ומתוקנים מתחת ידם, אולם עדיין, אם נרצה בכך או שלא-מוקד האירועים השנה יהיה בתוך הבית פנימה.

ובדיוק כמו בליל הסדר, בו רבבות משפחות נאלצו לחגוג אותו לראשונה בעצמם, והתברר להם כי השד אינו נורא כל כך, ואולי אפילו הכורח הביא לתוצאות מוצלחות יותר מאשר אשתקד (כמובן, מלבד העדרם של בני המשפחה האהובים)  גם יום העצמאות השנה מזמן לנו את האפשרות לחגוג בצורה מעמיקה, משמעותית וחווייתית יותר מהרגיל.

כדי שהאירוע המשפחתי יהיה משמעותי, שני עקרונות הנכונים תמיד ביחס לצורה בה אנו מציינים את מועדי ישראל, צריכים לעמוד לנגד עינינו. הראשון- "מי שטרח בערב שבת  יאכל בשבת"- הכנה משמעותית לפני  האירוע תבטיח חוויה מוצלחת. השני-"בימים ההם בזמן הזה"- עיקרו של יום הוא בלימוד והפנמת אירועי העבר, בד בבד עם המשמעות היום יומית לחיינו כאן, בישראל תש"ף.
לאור עקרונות אלו דומה שניתן להציע שבע הצעות לציון החג במסגרת המשפחתית האינטימית.

א. זקניך ויאמרו לך- בכל משפחה חיים ב"ה, הורים, סבים וסבתות שחוו בעצמם את אירועי התקומה. שיחת זום מתוכננת ומובנית היטב עם בני המשפחה המבוגרים, שיספרו לדור הצעיר על מלחמות ישראל  ואירועי בניין, עלייה והתיישבות, או סתם על ימיה של ישראל הצעירה, יכולה להיות פתיחה מצוינת לסעודת החג בערבו או ביומו. למותר לציין שבניגוד לפולמוס "זום ליל הסדר" הרי פה אין שום חשש לאיסור, ונהפוך הוא, מכל בחינה שהיא מדובר במצווה..

ב.שרים לך מולדת- אלפי שירים מכל התקופות והסגנונות ליוו את המפעל הציוני מראשיתו. בחירה של כל אחד מבני הבית בשיר המספר עבורו את סיפור העצמאות, תוך בירור (מראש!) מה הרקע לכתיבת השיר, ושילוב של כלי נגינה אם הדבר מתאפשר, יתנו לחג פס קול משמעותי.

ג. חצי הכוס המלאה- עניינו של יום העצמאות הוא הודיה על חצי הכוס המלאה  לה זכינו בחסדי ה'. את הביקורת ואת האבל על החסר, נותיר לתשעה באב  ולהתנהלות של חלק מכלי התקשורת. השנה דומה כי ראוי לציין את השגיה המופלאים (כן, בפירוש כך!) של מערכת הבריאות הישראלית. נתוני ההתמודדות עם המגפה, בהשוואה לנעשה בשאר העולם מדברים בהקשר זה בעד עצמם. חיפוש קצר במרשתת יעלה נתונים רבים ומעניינים על הרפואה בישראל מימי יסוד קופות החולים ועד ימינו.
ד. וזכרת את ה' אלוקיך- פסוקי הודיה באומר ובצליל, המחברים את אירועי העצמאות למי שאמר והיה העולם, הם מחויבי המציאות. העדרם של תפילות בהמון, מעצים את הצורך בכך יותר מתמיד.

ה. ניתי ספר ונחזי- חלק מההצלחה ההיסטורית של ליל הסדר בחג הפסח, נובע מחובת ההצמדות במשך אלפי שנים לטקסט משמעותי ומחייב. ניסיונות שנעשו בראשית שנות המדינה לכתוב את "הגדת יום העצמאות" לא צלחו,  אולם קריאה בטקסטים קצרים ומשמעותיים עשויה גם ביום העצמאות לתת נופך מיוחד לאירוע. קריאה בפסקאות המתאימות בכתבי הראי"ה קוק ובנו הרב צבי יהודה, מסת "קול דודי דופק" של הרב סולביצ'יק, מגילת התקומה של חגי בן ארצי, או אפילו מגילת העצמאות עצמה, יכולה להפוך סעודת חג  למשמעותית בהרבה. המרשתת מלאה וגדושה בהצעות טובות ומרתקות בהקשר זה.

ו. טעם החג- בניסיונות לעיצוב החג שלא צלחה דרכם (לעיל) הוצעו מאכלים מיוחדים כמו הלחמית (חוביזה) כזכר למאכלים אותם אכלו תושבי ירושלים הנצורה בתש"ח. הלחמית לא צברה אהדה במיוחד, אולם מאכלי עדות שונות כסמל לקיבוץ גלויות, אן סתם פלאפל או מיץ תפוזים, יוסיפו הרבה טעם טוב.

ז.ציפית לישועה בימיך?- מספר שאלות נשאל כל אדם עם עלייתו למרום, כך מספרת הגמרא במסכת שבת (לא). אחת מהם היא שאלת "ציפית לישועה?". רבינו ניסים במקום מוסיף את המילה-"בימיך". ופרשו רבותינו-השאלה שנשאל כל אדם היא-מה הוא עשה בימי חייו כדי לקדם את הישועה והגאולה. חשיבה משותפת עם כל בני הבית, מה כל אחד לחוד וכולם כמשפחה יכולים לעשות בעצמם כדי לקדם את ישועת ישראל בשנת העצמאות הקרובה, עשויה להיות שיאו של אירוע משפחתי משמעותי. תיקון קטן והוספת טוב בתורה ובהתנדבות, בעשייה אזרחית או פוליטית, בתחומי המחקר והעשייה, יכולים לקבל משמעות שונה לחלוטין בשעה שדנים עליהם בהקשר לימי הגאולה והתשועה.

נזכה לשיבה מהרה לשגרה, כדי שנוכל לציין את  תשועת ישראל בהמון חוגג ובפרסום הנס-ועד אז, מעז יצא מתוק, ומתוך בירור משפחתי יצא יום עצמאות חזק ומשמעותי יותר. חג עצמאות שמח.