קורנס
קורנס צילום: נבו לוין

טייסת 201 הייתה הראשונה לקלוט את מטוס ה"קורנס". מפקד הטייסת הראשון סא"ל שמואל חץ ז"ל, נלחם עם ה"קורנס" במלחמת ההתשה ונהרג כשמטוסו נפגע על ידי טיל אויב.

כ-50 שנים לאחר מכן, הוצב מטוס "קורנס" בשערי הטייסת, לאחר תהליך שיפוץ ארוך ומסע לא פשוט ממוזיאון חיל-האוויר שבחצרים לבסיס רמון.

למטוס ה"קורנס" (פאנטום) ולטייסת 201 ("האחת") שמפעילה כיום את מטוס ה"סופה" (F-16I), עבר משותף עשיר. הטייסת הייתה הראשונה והאחרונה לקלוט אותו ועמה השתתף ה"קורנס" במלחמות ובמבצעים רבים.

לאחרונה הגיע אל בסיס רמון "קורנס" משופץ ממוזיאון חיל-האוויר שבחצרים. הוא עבר מסע ארוך ובסיומו הורד על ידי מנוף אל יעדו הסופי, כעת הוא ניצב בגאון לפני טייסת 201, שהוא כה משמעותי עבורה. כיצד שופץ המטוס? ומדוע החליטו לבצע מבצע מורכב זה?

מורשת וזיכרון פוגשים דור חדש בבסיס

הראשון לפקד על טייסת 201 היה סא"ל שמואל חץ ז"ל. הוא התגייס באוגוסט 1957 לקורס-טיס ומשם החלה דרכו בחיל. כאשר מונה להיות מפקד הטייסת היה מראשוני טייסי ה"קורנס" - "מפקד הטייסת הראשון נלחם עם ה'קורנס' במלחמת ההתשה, ואף ביצע את ההפלה הראשונה שזכורה למטוס", מציין סא"ל ש', מפקד טייסת 201 הנוכחי. בעיצומה של מלחמה זו נפל סא"ל שמואל, כאשר מטוסו נפגע על ידי טיל אויב.

סא"ל ש' מעיד על חשיבות הנצחת המורשת: "שיפוץ המטוס והעברתו לבסיס רמון מסמלים את מורשת וזיכרון הטייסת. זו סגירת מעגל עבור רבים מוותיקי הטייסת שמרגישים גאווה ותחושת שייכות. המטוס מחבר בין הדור הוותיק והדור הצעיר, שיכול כעת להכיר יותר לעומק את עבר הטייסת".

50 שנים ל-201

הצבת מטוס ה"קורנס" מחוץ לטייסת נעשתה כחלק מחגיגות ציון 50 השנים ל-201. "מפקד הטייסת היה הראשון שהפיל מטוס מצרי כאשר טס ב'קורנס', וכעת המטוס יוצג מחוץ לטייסת. זו המורשת שלנו", מתאר סא"ל יעקב, איש מילואים מהגף הטכני של הטייסת וסא"ל ש' ממשיך: "הדבר היפה הוא שהאנשים שעבדו על הפרויקט הם מוותיקי הגף הטכני, ששירתו בטייסת בזמן מלחמת יום כיפור. הם נרתמו באופן מוחלט, ועשו זאת מזמנם ומכספם האישי".

סא"ל יעקב חלם במשך שנים להציב "קורנס" בפתחה של טייסת 201. הוא היה איש קבע במשך שנים רבות ושירת בכל התפקידים בגף הטכני בטייסת עד לשחרורו. ברגע שקיבל את אישור מפקד חיל-האוויר, החל המסע האמיתי - סא"ל יעקב חיפש את ה"קורנס" המתאים לשיפוץ ולתצוגה ובחר במטוס מספר זנב 22, שטס בטייסת במלחמת יום הכיפורים. עם בחירת המטוס, נבחר גם צוות שיעסוק במשימה.

בזמן שהחל להתגבש הרעיון לשפץ את המטוס, ה"קורנס" שכב במוזיאון חיל-האוויר, זנוח ולא מתוחזק - "הריקבון פשע בו", מספר סא"ל יעקב. "קיבלנו מטוס שלא נגעו בו במשך כעשרים שנים. מאובק, מפונצ'ר ודהוי. עצים גדלו בתוך המערכות שלו. המערכת המכנית שלו הייתה תקועה ועסקנו בתיקון שלה במשך יום שלם. הגענו לחצרים פעם בשבוע ועבדנו על שיקום המטוס, שלכל פריט בו יש סיפור", ממשיך סא"ל יעקב. "חיפשנו גלגלים חלופיים, הורדנו ממנו חימוש וטיפלנו בו, צבענו את הצבע השרוף בעזרת אנשי טייסת 201 שנרתמו לעזור. הדרך הייתה מורכבת ולפני מספר שבועות הוא הגיע סוף סוף לטייסת".

ה'קורנס' חזר הביתה

"במהלך עבודות השיקום אנשי טייסת 201 עבדו יחד עם אנשי המילואים, שהגו את הרעיון, בכל המשימות הנדרשות - החלפת גלגלים, שיוף, צביעה, הכנת התערוכה", משתף רס"ן אהרון, הקצין הטכני של הטייסת.

"הכול נעשה ביחד ובשיתוף. זה יצר חיבור מדהים בין אנשי הטייסת מהעבר ומההווה - זה דבר מרגש מאוד". "עבורי זו הגשמת חלום", משתף סא"ל יעקב. "זה חלום אישי שלי שיוצב 'קורנס' ב-201, זו המורשת שלנו וזו המתנה שאנחנו מעניקים לטייסת. מטוס ה'קורנס' חזר הביתה".