מעבדת קורונה
מעבדת קורונהצילום: איסטוק

בדיקות הקורונה המהירות ביותר בישראל: בשבוע וחצי האחרונים נכנס לשימוש בישראל ציוד מעבדה שמאפשר לפענח דגימות קורונה בזמן שיא של 45 דקות. זאת, בהשוואה לכשלוש עד ארבע שעות באופן רגיל. כך מפרסם הבוקר (שני) העיתון 'ישראל היום'.

על פי הפרסום מדובר במשך זמן הקצר פי ארבעה ויותר מהבדיקות הקיימות. הטכנולוגיה קיימת כבר ביותר מ־40 בתי חולים ובהם המרכזים הגריאטריים שהם ושמואל הרופא, שם היא מסייעת לאבחון מהיר של קשישים המגיעים או חוזרים לבתי אבות.

פענוח מהיר של בדיקות, יחד עם ביצוע מספר רב של בדיקות ובצירוף חקירות אפידמיולוגיות, נחשבים לאחד מהאמצעים החשובים באסטרטגיית היציאה מהסגר. הבדיקות החדשות לא מחליפות את הבדיקות ההמוניות הקיימות אלא משמשות בעיקר למקרים דחופים, כמו למשל בדיקה ליולדות שמגיעות למיון יולדות, כדי לדעת אם הן נשאיות או לא, וכן בדיקות לקשישים שמגיעים ממוסדות גריאטריים לאשפוז או חוזרים ממוסדות או בדיקות לאנשי צוות רפואי.

הבדיקה נקראת cepheid GeneXpert. מדובר בבדיקה שאושרה בהליך מהיר לפני כחודש על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ומבוססת על ציוד המעבדה הקיים והמערכות הקיימות בישראל. מדובר בערכה שתואמת לציוד הקיים במעבדות ובאמצעותה נעשה פיענוח הבדיקות. ניתן לבצע במכשיר 16 בדיקות במקביל.

לאחר אישור השימוש בערכת הבדיקה בארה"ב, הטיל הממשל האמריקני הגבלות על היצוא שלה, אך חברת מדיסון הישראלית הצליחה לייבא אותה לארץ דרך שבדיה.

פרופ' מיטש שוואבר מהמרכז הלאומי למניעת זיהומים במשרד הבריאות מצוטט בעיתון: "להערכתי, בשלב זה של ההתמודדות עם המגיפה, יכולת אבחון מהיר של כמה שיותר אנשים היא קריטית. ליכולת זו השפעה אדירה ביכולת אבחון צוותים רפואיים, במערך אשפוז אקוטי, גריאטרי, פסיכיאטרי ובקהילה. כמו כן, אבחון מהיר של נדבקים באוכלוסייה הרחבה קריטית ליכולת שלנו לבודד בתוך זמן קצר את הנדבקים ולהגיע בזמן אמת אל המגעים שלהם, דבר שמשנה את כללי המשחק".

מאיר יעקבסון, מנכ"ל ומייסד מדיסון מדגיש: "הבדיקה של חברת CEPHEID האמריקנית קיבלה אישור FDA רק לפני חודש, ובאופן טבעי הביקוש עבורה עצום בארה"ב ומחוצה לה. הבדיקה היא מדויקת ואיכותית ומוגדרת על ידי משרדי הבריאות והביטחון כ'משנה את כללי המשחק' בכל הקשור לאיתור וגילוי נגיף הקורונה. אני שמח שהצלחנו במהירות רבה לדאוג לכך שתהיה אספקה סדירה של הבדיקה. המערכות שלנו פרוסות כבר שנים בבתי החולים בארץ, כך שהשימוש בבדיקות נכנס באופן מיידי בפריסה ארצית".