ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, שידר הערב (שני) את טקס יום הזיכרון המסורתי של יהדות התפוצות.

הטקס שודר השנה בשידור חי בדף הפייסבוק של ארגון מסע, וזאת על רקע המאבק בוירוס הקורונה ובשל ההגבלות שניתנו ע"י הממשלה ומשרד הבריאות.

טקס זה, המתקיים מידי שנה בלטרון, צולם בחלקו גם השנה באתר זה, והוא טקס יום הזיכרון הגדול ביותר בישראל המתקיים בשפה האנגלית, המיועד ומותאם לאוכלוסיית יהדות התפוצות. בטקס צפו אלפי יהודים: משתתפי ובוגרי מסע, וכן קהילות יהודיות ומנהיגיהן מהעולם, לרבות ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, ניו-זילנד, טורקיה, מרוקו, דרא"פ, ברזיל, ארגנטינה, מדינות ברה"מ לשעבר ועוד.

הטקס, המתקיים זה למעלה מעשור, מכוון זרקור אל תרומתם של החיילים הבודדים וילידי התפוצות לסיפור הישראלי, וזאת במטרה לחבר את המשתתפים באופן מוחשי לרגעים שמגבשים אוּמָה.

בטקס הוקרנו קטעי וידאו על הנופלים במערכות ישראל ופעולות האיבה, בדגש, כאמור, על חיילים בודדים וילידי התפוצות. השנה, סיפרו את סיפורם של ג'ורדן בן שמחון ז"ל שנהרג במבצע צוק איתן, דוד שמידוב ז"ל ואלכס בונימוביץ' ז"ל שנהרגו במלחמת לבנון השנייה וחללים נוספים; כן הוקרן סרטון העוסק באמהות שכולות, דוגמת ורדה פומרנץ אשר שכלה את בנה דניאל ז"ל, אליסיה הופמן אשר שכלה את בנה אלחנדרו ז"ל ועוד.

בטקס צפו והשתתפו גם משפחות שכולות ונציגיהן, ביניהם סטיוארט שטיינברג, אביו של מקס ז"ל שנהרג במבצע צוק איתן, אשר אמר את תפילת קדיש. כן הונחו זרים ע"י חיילי צה"ל ומשתתפי מסע בהווה והודלקו נרות זיכרון על רקע דגלי המדינות מקהילות מסע ברחבי העולם.

בטקס נאמו נשיא מדינת ישראל ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר הסוכנות יצחק (בוז'י) הרצוג ושרת התפוצות ח"כ ציפי חוטובלי.

ריבלין פנה למשתתפי מסע ואמר כי "רבים מכם נמצאים בישראל כבר תקופה ארוכה, ולכן וודאי כבר גיליתם שהשמחה כאן מהולה לפעמים בעצב, והצחוק והדמעות שלובים יד ביד". הוא ציין את מקס שטיינברג ז"ל, שהינו "אחד מאותם צעירים גיבורים שנהרגו בזמן שהגן על הבית, וזהו כבוד גדול לשמוע את אביו, שיקרא את הקדיש על הנופלים".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג אמר כי "העם היהודי חי לאורם של הערכים של אלו שנפלו, בין השאר ערך הערבות ההדדית. ערך זה מחזק את הקשר בין ישראל לקהילה היהודית העולמית וקיים גם בקרב משתתפי מסע, התורמים לחברה הישראלית ומחזקים את הקשר בין האומה היהודית למדינה היהודית".

לדברי מ"מ מנכ"ל ארגון מסע, עופר גוטמן: "למרות המצב הלא פשוט והמגבלות בעקבות מגפת הקורונה החלטנו לקיים השנה את הטקס היחידי בישראל ליהדות התפוצות, אם כי במתכונת וירטואלית. הטקס הפך במרוצת השנים למעמד זיכרון מרגש, בו יהודי התפוצות מרכינים ראש לזכר הנופלים יחד עם כל עם ישראל ודווקא בימים אלה חשוב שהוא יתקיים. אני בטוח שהטקס לא רק איפשר לאלפי יהודים צעירים ולקהילות יהודיות בכל העולם להיות שותפי אמת במעמד שהוא בעל משקל אדיר בחייה של החברה הישראלית, אלא גם, על רקע המאבק בוירוס הקורונה, חיזק ואיחד אותנו, כעם שצמד המילים "ערבות הדדית" מהווה ערך עליון עבורו לכל אורך ההיסטוריה".

שרת התפוצות ציפי חוטובלי אמרה בטקס: "הערב הזה כולנו זוכרים את גבורתם של מי שבחרו לעזוב את המשפחות שלהם ולהגיע לכאן, מתוך שותפות גורל אמיתית בגורלו של העם היהודי ולהגן על עם ישראל.
מקום המדינה היו החיילים הבודדים חלק בלתי נפרד מהקרבות וממערכות ישראל. עלינו מוטלת החובה לזכור את תרומתם של החיילים הבודדים שמסרו את נפשם ובזכות גבורתם וגבורת כל מגיני ארצנו אנו יכולים לחיות כאן בארץ ישראל".