חזרות לטקס הדלקת המשואות
חזרות לטקס הדלקת המשואותצילום: דובר צה"ל

13 גברים ונשים ישיאו הערב (שלישי) משואות בטקס הדלקת המשואות המסורתי שיפתח את אירועי יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל

את משיאי המשואות בוחרת ועדה ציבורית מתוך פניות המגיעות לידיה עקבות פרסומו של קול קורא. מבין 14 הנבחרים על ידי הוועדה נפקד השנה מקומה של חני ליפשיץ, שליחת חב"ד בקטמנדו, אשר הודיעה כי לא תשתתף בטקס.

עידן רייכל

נולד ב-1977 בכפר סבא. רייכל הוא מוזיקאי העוסק בכתיבה, הלחנה וביצוע הזוכה להערכה גדולה בארץ ובחו"ל. הפרויקט המרכזי של רייכל משלב מסורות מוזיקליות שונות בדגש על המורשת של יהודים יוצאי אתיופיה. במסגרת הפרויקט הופקו חמישה אלבומים ועוד מספר סינגלים והוא כלל שיתופי פעולה עם אמנים רבים.

נוסף לפעולתו בהרכב רייכל כותב ומלחין שירים גם למוזיקאים אחרים, ומרבה להופיע ברחבי העולם ולייצג את ישראל. בין היתר, פרויקט שחיבר בין אמנים יזם את הפקת השיר "שבט אחים ואחיות" ישראלים ליצירת שיר המתמקד בחברה הישראלית. לפני מספר חודשים השתתף ביצירת השיר "פקר ליבי" שנבחר לייצג את ישראל באירוויזיון שבוטל בשל משבר הקורונה.

פרופ' גליה רהב

נולדה ב-1954 בירושלים. פרופ' רהב היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא והיא אחת המומחיות המרכזיות בישראל לזיהומים ומחלות מדבקות. היא ניהלה את תהליכי ההקמה של מחלקת הקורונה בתל השומר וכיום מייעצת בנושא למחלקות השונות שהוקמו ברחבי הארץ ועוסקת במציאת חיסון למחלה. נוסף על תפקידיה בשיבא היא משמשת כחוקרת ומדריכת סטודנטים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.

אביה של רהב, יוסף רקובר, היה ניצול שואה שהקים בית חולים שדה ביערות רוסיה ושימש כרופא של יחידת פרטיזנים שלחמה בנאצים. גם בתה של רהב, רוני, היא רופאה מתמחה.

אורי כהן

נולד ב-1969 בישראל. כהן משמש כמנכ"ל מייסד של "מסע ישראלי", תכנית חינוכית חדשנית לגיבוש וחיזוק הזהות האישית, היהודית והישראלית המוכוונת לבני-נוער וחיילים. המסע מתנהל במגוון אתרים בארץ ומשולבים בו סיורים, מפגשים, הרצאות וסדנאות אישיות. ההנהלה והמטה של הארגון מייצגים את כל גווני הקשת החברתית, הדתית והפוליטית והוא מכוון להדגיש את היסודות המוסכמים בחברה הישראלית. בעברו היה פעיל גם ב"גשר", גוף נוסף העוסק בחיזוק הקשר בין מגזרי החברה בישראל; מפעלים חינוכיים" וכן שימש כמנהל החינוכי של חטיבת חבר העמים בסוכנות היהודית.

יסמין מזאוי

נולדה ב-2000 בנצרת. מזאוי מתנדבת שנים רבות במד"א, היא החלה את דרכה כמגישת עזרה ראשונה וכיום משרתת כפרמדיקית במסגרת שירות אזרחי. היא פועלת לשינוי בחברה הערבית וליצירת שיתופי פעולה בין יהודים, נוצרים ומוסלמים. בין היתר נסעה לפולין על מנת ללמוד על השואה ופועלת להגברת ההיכרות עם הנושא בסביבתה.

מזאוי היא בוגרת התיכון הבפטיסטי בנצרת ולומדת במכללה האקדמית עמק יזרעאל. שנת 2020 היא השנה ה-90 לייסוד מגן דוד אדום, ארגון ההצלה הגדול והוותיק בישראל המשרת בכל שנה כשני מיליון אזרחים בישראל ונוטל חלק מרכזי במאבק במשבר הקורונה.

אלי בן שם

נולד ב-1950. בן-שם, ששכל את בנו קובי ז"ל באסון המסוקים, הוא יושב ראש "יד לבנים". מזה 20 שנה עומד בראש הארגון, שמטרתו הנצחת חללי צה"ל, הנחלת מורשתם וטיפול במשפחות השכולות. הוא החל בפעילותו מתוך תחושה שהטיפול במשפחות השכולות לא מתאים לצרכיהן, פעל להגדלת הקצבאות למשפחות, להכרה באחים שכולים, להקמת מועדונים להורים שכולים ברחבי הארץ תוך דגש על מגזרי אוכלוסיה שונים, ולהרחבת הטיולים ופעילויות הפנאי.

סיפורו של בן-שם הוא סיפור התמודדות ארוך שנים, תוך צמיחה מהקושי ועשייה למען הכלל: שנים ספורות לפני ששכל את בנו נפטרה אשתו לאחר מאבק במחלה קשה; ואף הוא חלה במחלה קשה, נלחם בה והצליח לנצח אותה בזכות טיפול חדשני. בחייו האישיים עוסק בתחום הנדל"ן.

יעל וילוז'ני אזולאי

וילוז'ני-אזולאי היא האחות האחראית למניעת זיהומים בבית החולים ברזילי. מאז ראשיתו של משבר הקורונה עובדת וילוז'ני שבעה ימים בשבוע לאורך רוב שעות היממה בליווי צמוד של הצוותים הרפואיים המטפלים והדרכתם במטרה להבטיח את בידודם של החולים ולמנוע הידבקות בקרב הצוות הרפואי והמטופלים האחרים.

קודם למשבר הצליחה וילוז'ני-אזולאי להפוך את בית חולים ברזילי לבית החולים הטוב ביותר מסוגו במניעת זיהומים. היא בעלת תואר ראשון במדעי החיים ותואר שני בבריאות הציבור וניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת בר-אילן. בעבר שימשה כאחות במחלקת היולדות של בית החולים אסף הרופא ובבית החולים דנה לילדים.

אחמד בלאונה

יליד 1981 מתגורר בואדי חמאם. נשוי לרוקחת ואב לשלושה ילדים. אחמד הוא אח בכיר מצטיין במרכז הרפואי פדה פורייה שבטבריה, ממקימי מערך ניתוחי הלב בבית החולים ומראשוני המתנדבים לטפל בחולי נגיף הקורונה בהם מטפל במסירות אינסופית. אחמד ידוע בנכונותו במסירותו במקצועיותו באנושיותו ובנכונותו התמידית לעמוד בחזית למען הצלת חיים.

ישראל אלמסי

נולד ב-1985. אלמסי הוא מנכ"ל ארגון "ידידים סיוע בדרכים" המפעיל מאגר של כ-20 אלף מתנדבים המסייעים למי שנתקעו בצד הדרך עם רכבם. ראשית פעילותו בשנת 2010, אז נתקע עם רכבו במזג אוויר סוער ולא הצליח להזעיק עזרה; לאחר חוויה זו החליט אלמסי לרכז רשימת מתנדבים שיוכלו לסייע לאנשים במצבים דומים והצטרף ל"ידידים".

כיום מונה הארגון מתנדבים מכל חלקי החברה בפריסה ארצית ומסייע לאלפי אנשים בבעיות שונות – תקר בגלגל, תקלה טכנית, פתיחת רכבים נעולים, חילוץ ילדים ועוד. באחרונה השיק הארגון אפליקציה חדשה המסייעת לקישור בין המתנדבים לזקוקים לעזרה. בעת משבר הקורונה בולט הארגון בסיוע לקשישים ולמבודדים.

ריינה אביטבול

נולדה ב-1928 במרוקו. אביטבול היא מתנדבת בבית החולים "שערי צדק" שבירושלים, משך שנים רבות סייעה לחולים במחלקות הפנימיות והאונקולוגיות וכיום מתנדבת בבית המרקחת. היא אם ל-11 ילדים (מהם נפטרו שלושה בנסיבות טראגיות), סבתא ל-41 נכדים, סבתא רבתא ל-42 נינים ואף זכתה לחימש אחד.

היא עלתה לישראל לאחר מלחמת ששת הימים וחיה לצד בעלה בשכונת העולים עיר גנים. עם פטירתו בשנת 2002 החלה להתנדב מתוך הנחה ש"ההתנדבות עושה טוב לנשמה". עד לפורים המשיכה להגיע בקביעות לבית החולים כשהיא נוסעת בכל יום בשני אוטובוסים ורכבת, עם פרוץ משבר הקורונה ביקשה להמשיך ולהתנדב אך הדבר נמנע ממנה בשל גילה.

עדי אלטשולר

נולדה ב-1986 בהוד השרון. אלטשולר היא יזמית חברתית העוסקת בשילוב בעלי מוגבלויות ובהעמקת השיח והמורשת בחברה הישראלית. היא יסדה את "כנפיים של קרמבו" תנועת הנוער הראשונה לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים. התנועה שהחלה מיוזמה מקומית שצמחה וכיום היא מונה למעלה מ-60 סניפים הפרוסים ברחבי המדינה. בנוסף היא יסדה את מיזם "זיכרון בסלון" במסגרתו מוזמנים ניצולי שואה ובני דור שני לספר את סיפורם האישי במסגרת אינטימית, בסלון ביתם של אנשים פרטיים מתוך מגמה לקרב את הדור הצעיר לסיפור השואה והמורשת. לפני שנתיים ייסדה את אינקלו (inclu) בתי ספר מכילים- המיועדים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לצד ילדים מכילים . לצד אלו היא פעילה במגוון רחב של יוזמות בתחום החינוך והעשייה החברתית.

לורי פלטניק

נולדה בקנדה, וכיום מתגוררת לסירוגין בעיר וושינגטון ובירושלים. הרבנית לורי פלטניק היא אשת חינוך ומרצה שיסדה את ארגון "מומנטום" שמטרתו חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל באמצעות רתימת האמהות הצעירות בקהילה. תוכנית הדגל של הארגון היא מסע בן שמונה ימים בישראל ולאחריו תוכנית המשך בקהילות. עד כה השתתפו במסע למעלה מ-20 אלף אמהות מהתפוצה, הן מסיירות לראשונה בישראל ופוגשות אמהות ישראליות מכל גווני החברה במטרה ליצור קשר בלתי אמצעי. היא כתבה ארבעה ספרים העוסקים בתחום החינוך ולפני מספר שנים החליטה לתרום כליה לאדם אותו לא הכירה.

אל"מ הישאם איברהים

נולד ב-1977 במע'רר. אל"ם אברהים הוא מפקד חטיבה 460 – בית הספר לשריון. הוא החל את שירותו הצבאי בחטיבה 7 בה שימש כמ"מ, מ"פ, מג"ד וקצין אג"ם. בנוסף שימש כמפקד חטיבת המילואים אגרוף הברזל וכסגן מפקד עוצבת הגליל. הוא לחם במלחמת לבנון השנייה, במבצע צוק איתן ובמבצעים רבים נוספים וסיים את כל תפקידיו בהצטיינות. בתפקידיו השונים פעל לחיזוק הקשר בין צה"ל לקהילה. החטיבה בפיקודו מפעילה את פרויקט "בית גיל" במסגרתו מתנדבים החיילים בסיוע לילדים עם צרכים מיוחדים ופרויקט לעידוד גיוס והשתלבות בחברה הישראלית במגזר הבדואי. הוא אב לשלוש בנות ולבן עם תסמונת דאון, נוסף על תפקידו בצבא מתנדב באקי"ם.

ציפי שביט

ציפי מלווה את עולם התרבות הישראלי כבר למעלה מחמישים שנה. מאז חברותה בצוות הווי פיקוד דרום בצה"ל. בכישרונה האדיר והרב גוני, מפליאה ציפי להתחבר ולחבר בחושיה הקומיים האדירים בין שלל דורות ובני גילאים שונים בישראל. ציפי, שחקנית על הבמה, בקולנוע, בטלוויזיה ובאינסטגרם סטנדאפיסטית וזמרת, מצליחה לרומם את רוח העם בכל זמן ובמיוחד בעיתות חירום. ציפי מייצגת את האמנים והאמניות שלנו, המצויים תמיד בחזית הבמה לצורך שמירה על החוסן הלאומי שלנו והעלאת המורל. הצחוק המתגלגל והאנרגיות הבלתי נדלות מלוות את כולנו בג'מבו של החיים, מלכדים ועוטפים אותנו בהומור. ציפי היא ככוכב שביט בשמי התרבות שלנו.