בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: ערוץ 7

מתווה החזרה ללימודים בישיבות ההסדר נמצא ברגעי ההכרעה. היום התקיימה ישיבת בראשות ראש הממשלה בה נידונו האפשרויות לחזרה ללימודים ואחד המשתתפים הבולטים בדיון היה שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.

לדעתו, לצד הרצון לחדש את לימוד התורה, יש חשיבות גדולה לגבש צורת לימוד שלא תגרור אפשרות של הדבקה בנגיף.

"אין חולק על חשיבות לימוד התורה והצורך של הישיבות לחזור כמה שיותר מהר לפעילות ומצד שני אין חולק על חשיבות 'ונשמרתם לנפשותיכם מאוד' והיה חשוב לי לדבר גם על זה בישיבה - יש חשש גדול לחילול ה' אם חלילה תהיה התפרצות מאחת הישיבות. היינו עדים כבר לגלים של שנאה קשה מאוד נגד הציבור החרדי", מסביר השר סמוטריץ' בראיון לערוץ 7.

הוא גם מפרט כיצד החזרה תתבצע בפועל. "אני חושב שמצאנו את המתווה המאוזן ביותר. לדיון אצל ראש הממשלה קדמו כמה ימים של דיונים מאוד אינטנסיביים בהובלה של המל"ל והשתתפות של חברי הכנסת החרדים ושלנו יחד עם אנשי משרד הבריאות. ביחס למוסדות פנימייתיים – ישיבות הסדר, גבוהות ומכינות – מדובר על מודל ה'קפסולות'. קבוצות של עד 26 תלמידים בקבוצה, כאשר כל קבוצה צריכה להתנהל בנפרד לחלוטין. בשלב הראשון מדובר ב-14 ימים ואני חושב שגם אחר כך צריך להתנהל בצורה זו".

"זה אומר שכל חמשת המרחבים שקיימים בישיבות: בית המדרש, כיתות הלימוד, חדר האוכל, חדרי הלינה בפנימיייה, השירותים והמקלחות חייבים להיות נפרדים לחלוטין לכל קבוצה. כמובן שמי שחוזר לישיבה לא יכול לצאת הביתה לפחות לחודש וחצי", מוסיף סמוטריץ'.

ומה לגבי הרבנים ואנשי הצוות של הישיבות? "יש הנחיות מאוד ברורות לצוות כיצד הוא יכול לבוא במגע עם תלמידים ללמד וביום חמישי יתקיים דיון של נציגי המוסדות שלנו – הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר והמכינות עם המל"ל – ואני מקווה ששם נוכל להנחות את כל מי שיוכל לעמוד בקריטריונים לפתוח את הישיבה. זה לא נותן מענה לכל הישיבות ולכל התלמידים, אבל אני מקווה שניתן יהיה לפתוח מחדש את הישיבות. יש אמירה מאוד גדולה, בתווך הזה שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, שעולם התורה במדינת ישראל שהיא ראשית צמיחת גאולתנו, חוזר אט אט לשגרה, עם המון מרחבי ביטחון וכללי זהירות".

לדברי סמוטריץ', "יש תנאים מסודרים במתווה לאנשי הצוות. אם מדובר במדריכים, אנשים צעירים שיכולים להיות עם הקבוצה ולישון איתה זה מצויין. אם מדובר ברמ"ים או שתהיה הוראה מרחוק, או שיש כללים שמאפשרים לרבנים לתת שיעורים במרחק של חמישה מטרים מהכיתה וכמובן שהם מקבלים על עצמם כללי זהירות במרחב האישי שלהם. זה דומה מאוד למודל שיש כעת בצבא. שם יש בסיסים סגורים ובסיסים פתוחים ויש הגדרות ברורות להתנהלות הן של החיילים והן של המפקדים ואנשי הצוות. אנחנו מאמצים חלק גדול מהצורה בה הצבא מתנהל".

"צריך לזכור שהצבא בנוי יותר על משמעת, ציות והקפדה על פקודות ועולם הישיבות יותר פתוח. נצטרך לראות שהתלמידים יכולים לעמוד בזה. ברור שיש כאן קושי, אבל לימוד התורה חשוב. אני מאוד מקווה שגם הישיבות עם הצוותים הנהדרים וגם התלמידים שחשקה נפשם בתורה יעשו את זה בצורה זהירה ואחראית".

על פי התנאים שמתאר השר, קיימת סבירות גבוהה שלא כל הישיבות יוכלו לפעול בשלב הנוכחי. "הכל מאוד תלוי בגודל המוסד ובתנאים הפיזיים שלו. כל קבוצה של 26 תלמידים תצטרך להתנהל באופן עצמאי לחלוטין על כל המשתמע מכך כולל אגף מיוחד. בראייה שלנו, כל קפסולה תקבל צבע ויהיה להם צמיד שלפיו יוכלו להסתובב במרחבים כדי לוודא שאם חלילה יש פרצה והדבקה, היא לא פוגעת בכלל התלמידים במוסד אלא מתוחמת לקבוצה אחת".

"יוכלו להגיע ללמוד רק תלמידים בריאים שלא חלו בעצמם, שלא באו במגע עם חולים ושאין להם תסמינים. כל מוסד יצטרך להעביר את החומר למל"ל כדי להראות איך הוא יכול לעמוד בקריטריונים. אין ספק שיהיו ישיבות שיהיה להן קשה לעמוד בקריטריונים, אבל ככל שמדובר בישיבות שיש להן תנאים פיזיים טובים יותר ומרחבים גדולים יותר תהיה להן אפשרות. אנחנו במתווה מדורג וצריך לזכור, שכל הפתיחה שאנחנו עושים בשבוע האחרון במשק היא מדודה וזהירה. אנחנו עדיין לא יודעים להעריך את ההשפעות שלה. רוצים בשבוע הבא לפתוח את מערכת החינוך באופן מדורג וגם זה דבר שצריך לבחון את ההשלכות שלו", אומר סמוטריץ'

הוא מדגיש כי "צריך לזכור שבקורונה אנחנו יודעים באיחור של שבועיים מה ההשלכות של כל צעד שעשינו. היום, אנחנו רואים תוצאות טובות ואופטימיות, אבל הן נובעות מהתנהגות חברתית של האוכלוסייה לפני שבועיים. את ההשלכות של פתיחת המשק בשבוע האחרון נוכל לדעת רק בעוד שבוע וחצי. כך גם יהיה לגבי עולם התורה. נפתח בצורה מדודה, נראה איך זה מתנהל, נראה שזו גזירה שהציבור יכול לעמוד בה ובכלל שבמדינת ישראל ממשיכים להאט את ההדבקה. ככל שנראה שהתהליך הזה בנוי נכון ומצליח, יהיה אפשר להרחיב את המצב".

לשאלת הישיבה על הגדר של מפלגתו בכל הקשור להקמת ממשלת האחדות עונה סמוטריץ', "אנחנו הבהרנו כמה וכמה פעמים שמצד אחד בוודאי שנטיית ליבנו היא להיות חלק מהממשלה. יש לנו אחריות, במיוחד בזמן אירוע משברי בריאותי וכלכלי, הציבור מצפה לאחדות שהיא ערך בפני עצמו. מצד שני אנחנו יודעים שזו תהיה ממשלה מאוד מורכבת וקשה, נצטרך לבלוע הרבה מאוד צפרדעים ולספוג הרבה מאוד ביקורת – גם בהיבטים ערכיים שחשובים לנו בהתיישבות ובמשפט – וגם בהיבטים כלכליים".

"אם אנחנו יכולים להיכנס אליה בשותפות אמיתית, עם יכולות עשייה, השפעה וביצוע ויכולת לצבור הישגים שירגיעו את הביקורת, אני מניח שנשמח להיכנס. בשום פנים ואופן לא ניכנס לממשלה כגלגל עשירי בממשלת שמאל או חצי שמאל. הכדור בעניין הזה נמצא בידיו של ראש הממשלה, אם הוא רוצה אותנו כשותפים וחשוב לו לשמור על הבלוק הוא יימצא את הדרך לעשות את זה – ואם לא, אז כנראה שהדבר לא חשוב לו", מסכם שר התחבורה.