חידון הציונות והמורשת למשפחות
חידון הציונות והמורשת למשפחותצילום: המועצה הציונית

הגמר הגדול של חידון הציונות והמורשת למשפחות התקיים זו השנה השביעית, כאשר השנה, בצל הקורונה, צולם חלקו באמצעות "זום".

בגמר החידון התמודדו 10 הרכבים משפחתיים שעברו שני סבבים מקדימים בחידונים מקומיים ומחוזיים וגם חידונים אינטראקטיביים. בין המשפחות גם משפחה מהעדה הדרוזית.

כל משפחה צולמה מאתר מורשת אחר בארץ, כאשר מנחת החידון, השחקנית והקומיקאית רותם אבוהב, הנחתה מתוך אולפן ללא קהל בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

בגמר הגדול זכו משפחות נדב, דמרי ואטיאס מבית שמש. ההרכב כלל את גדי דמרי, מורה להיסטוריה ואזרחות בביה"ס ברנקו וייס בבית שמש, שלומי נדב (22) בוגר ביה"ס, אחותו הילה נדב (18) תלמידת שכבת י"ב בביה"ס ואורי אטיאס (22) בוגר ביה"ס וחבר של אורי.

גדי שלימד בעבר את שלומי ואורי, וכיום מלמד את הילה, אמר לאחר הזכייה: "המטרה היא לא מה שחשובה, אלא הדרך. דרך של ערכים, של לימוד, של ציונות. אני שמח שהצלחנו להציג קשר מיוחד בין מורה לתלמידים שנשמר גם לאחר תקופת הלימודים".

ההרכב המנצח זכה במסע בעקבות תחנות בחייו של חוזה המדינה, הרצל, באירופה ובארץ.

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והוגה החידון, יעקב חגואל, אמר כי "דווקא בימים אלו כשהמדינה מתמודדת מול נגיף הקורונה, חשוב שנזכור את המסורת וההיסטוריה המפוארת של העם שלנו, שעבר כל כך הרבה אתגרים ותמיד נשאר חזק. חידון הציונות והמורשת למשפחות הוא הגשמת החלום הציוני, וזה מרגש לראות את הקבוצות המשתתפות שכללו הרכבים מגוונים כמו מורה ותלמידים ומשפחות בנות שלושה דורות כשכולם מגלים בקיאות במורשת של העם שלנו ומחזקים את רוח הציונות בקרבנו. אני מברך את כל המשתתפים בגמר, ואת אלפי המשתתפים בשלבים המוקדמים בכל רחבי הארץ".

שר ירושלים והמורשת, ח"כ זאב אלקין, אמר: ״קיום חידון הציונות והמורשת בעיצומו של יום העצמאות הוא אירוע סמלי. עצם היכולת של העם היהודי לחזור לארצו אחרי אלפיים שנות גלות ולהקים מחדש את מדינת היהודים בנויה על יכולתנו כעם לזכור את עברנו ולשמר את המורשת שלנו. כמאמרו המפורסם של יגאל אלון: ״עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל״. אנחנו עם שזוכר ומשמר את עברו ואת מורשתו, וזה אבן היסוד של קיומנו כעם ועצמאותנו המתחדשת בעקבות נצחון הציונות. אני מברך את המשפחות נדב, דמרי ואטיאס הזוכות בחידון הציונות והמורשת.

''מרגש לראות איך מאות משפחות לוקחות חלק כל שנה בחידון, שהפך למסורת זו השנה השביעית ברציפות. למרות האתגרים שמביא איתו משבר הקורנה היה חשוב לנו במשרד ירושלים ומורשת ולשותפינו לקיים את החידון גם השנה, ואנחנו מזמינים אתכם משפחות יקרות בכל הארץ להתמודד בשנה הבאה", כל אלקין.