גם בפסח. חמץ
גם בפסח. חמץצילום: ISTOCK

שופטי בג"ץ, עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף, קיבלו הבוקר (חמישי) את עתירות הפורום החילוני ומרכז עדאלה, וקבעו כי האיסור שקבעו בתי חולים על הכנסת חמץ לשטחם בפסח אינו חוקי, זאת נגד דעתו החולקת של השופט ניל הנדל.

השופט פוגלמן כתב בפסק דינו, "מצאתי כי האיסור על הכנסת דברי מזון לבתי החולים במהלך חג הפסח, אשר מונע ממטופלים לצרוך מזון לפי בחירתם במרחב האישי העומד לרשותם, פוגע בזכות לכבוד, בזכות לאוטונומיה ובחופש מדת".

לדבריו, "דווקא בבית החולים, מקום שבו מאבד אדם חלק ניכר מעצמאותו ונאלץ להתמודד עם קשיים גופניים לצד ניתוק מאורח חייו הביתי והמוכר, יש לנהוג בו בהגינות ובחמלה, ולשמור ככל הניתן על כבודו, על פרטיותו, על אנושיותו, ועל קיום צרכיו הבסיסיים".

"הסמכויות הנתונות בידי הנהלות בתי החולים אינן כוללות הסמכה להגביל הכנסת מזון לבית החולים מטעמי כשרות. כמו כן, הפעלת מאבטחי בית החולים – בכל צורה – לצורך אכיפת האיסור על הכנסת מזון לבתי החולים בחג הפסח חורגת מן המגבלות הקבועות בחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור", הוסיף השופט.

"עוד אציע לחבריי כי יינתן צו מוחלט המורה למאבטחים בבתי החולים להימנע מנקיטת צעדים כלשהם לאכיפת נושא הכשרות בפסח, לרבות בדרך של הערות לבאי בתי החולים בנושאי מזון וכשרותו", קבע השופט.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הגיב בחריפות לפסק הדין, "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם".

מהפורום החילוני שהגיש את העתירה בנושא החמץ בבתי החולים לבג"ץ נמסר, "בג"צ קיבל היום את כל טענותינו, כפי שהוצגו בפניו על ידי עו״ד יאיר נהוראי. זהו יום חג לדמוקרטיה הישראלית בכלל ולציבור החילוני בישראל בפרט. בג"צ קבע כי המדיניות שהיתה נהוגה עד כה מהווה פגיעה בזכות לכבוד ולפרטיות, ובזכות לחופש מדת. עוד קבע בג"צ כי משרד הבריאות והרבנות הראשית פעלו בחוסר סמכות כאשר אסרו על הכנסת מזון לבתי החולים והורו על הצבת מאבטחים שיפקחו על הכנסת אוכל לבתי החולים".