סין
סיןצילום: איסטוק

סין הסתירה מידע מהעולם, העלימה ראיות ורופאים שהזהירו מפני התפרצות מגיפת הקורונה, וגרמה לסכנה בריאותית עצומה לעולם במודע.

כך קובע דו"ח מודיעין מסווג שחיברו סוכנויות המודיעין של חמש מעצמות והגיע לידי העיתון "טלגרף" האוסטרלי.

הדו"ח בן 15 העמודים שחובר ע"י סוכנויות המודיעין של ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד קובע כי "סין דיכאה או הרסה במכוון ראיות להתפרצות נגיף הקורונה במתקפה על השקיפות הבינלאומית, שעלתה בעשרות אלפי קורבנות. במסגרת הסכנה למדינות אחרות, ממשלת סין כיסתה את החדשות באמצעות השתקה או העלמה של רופאים שדיברו על הנגיף, הרסה ראיות לכך במעבדות, וסירבה לספק דגימות חיות למדענים בינלאומיים שעבדו על חיסון".

בדו"ח גם נקבע כי ממשלת סין הכחישה כי הנגיף עובר מאדם לאדם, מה שהביא למותם של עשרות אלפי בני אדם בתחילת התפרצות המגיפה בעולם, ואף הודיעה למדינות העולם כי אין צורך להטיל מגבלת נסיעות למרות שבייג'ינג עצמה הטילה מגבלה כזו על תושביה.

"לאורך כל פברואר בייג'ינג לחצה על ארה"ב, איטליה, הודו, אוסטרליה, שכנותיה מדרום-מזרח אסיה ומדינות אחרות לא להגן על עצמם באמצעות מגבלות נסיעות, למרות שהיא עצמה הטילה מגבלות חמורות כאלו בעצמה".

ארגון הבריאות העולמי הסתמך במקרים רבים על המידע שהתקבל מסין בהוראות שהעביר לעולם על התפרצות הנגיף. בהודעה שפרסם ארגון הבריאות העולמי בתאריך 14 בינואר, בהסתמך על הנתונים שהתקבלו מסין מיד לאחר התפרצות המגיפה, נכתב "בחקירות ראשוניות שנערכו על ידי הרשויות הסיניות לא נמצאו עדויות ברורות להעברה מאדם לאדם של נגיף הקורונה שזוהה בווהאן, סין".

על פי הדו"ח הסודי סין החלה לצנזר ידיעות על התפרצות המגיפה כבר בתאריך 31 בדצמבר, ובכך הסתירה מידע מהעולם על הנגיף הקטלני. על מקור הוירוס נכתב בדו"ח כי ההתמקדות של סוכנויות המודיעין היא במעבדה בווהאן בראשותה של המדענית הסינית שי ז'נגלי.

על פי הדו"ח צוות המדענים בווהאן, שחלקם הוכשר במעבדה לבריאות החיות באוסטרליה, גילה במערה במחוז יונאן דגימות של נגיף עם דמיון גנטי בולט לנגיף הקורונה. "לפחות דגימה אחת מתוך 50 דגימות וירוסים שהיו במעבדה של ד"ר שי היתה זהה בהתאמה גנטית של 96 אחוזים לוירוס הקורונה.

ד"ר שי נבהלה מהאפשרות כי הוירוס נוצר במעבדה שלה, אולם לאחר מכן שינתה את דעתה, יתכן כתוצאה מלחץ שהפעילה ממשלת סין", נכתב בדו"ח של סוכנויות המודיעין.