גיבוש צנחנים
גיבוש צנחניםצילום: דובר צה"ל

בכל שנה מחדש, במשך שבועיים, מלש"בים מכל רחבי הארץ מגיעים ל-48 שעות של אקטים פיזיים ומנטליים מכל הסוגים, בסופם הם יגלו - האם יש להם את מה שדרוש כדי להיות צנחנים?

הגיבוש של החטיבה האדומה מהווה מזה שנים בוחן סף, המאפשר לשמור על האופי המיוחד שמרכיב אותה. כעת, עם התפשטות הקורונה, קיומו של הגיבוש הפך למאתגר יותר, ובשל ההנחיות הקפדניות - דרש ממפקדי החטיבה ומצוות הגיבוש לבנות אותו מחדש ולקצר אותו כך שיהיה "מותאם קורונה".

כדי לנסות להבין קצת יותר מה בדיוק השתנה, שאלנו את סא"ל אורן ברסאנו, מפקד הגיבוש, את כל השאלות, והתשובות שקיבלנו - גרמו לנו לרצות לארוז תיק כבר מעכשיו.

גיבוש צנחנים
גיבוש צנחניםצילום: דובר צה"ל

מה הולך להיות בגיבוש?

למרות המצב המאתגר, השתדלנו לשמור על מבנה גיבוש זהה. החלק הראשון יכלול בדיקות רפואיות וראיונות אישיים, שיוודאו כי אתם אכן כשירים לעבור אותו. בהמשך יינתנו לכם משימות אישיות וקבוצתיות מתחומים שונים, שבודקות את התאמתכם לדרישות מלוחם בחטיבת הצנחנים.

התרגילים הם פיזיים ומנהיגותיים כאחד, כמו בגיבושי המטכ"ל והשייטת. הגיבוש ממיין לחטיבת הצנחנים וגם ליחידות מגלן ודובדבן. בסוף אנחנו מחפשים את הלוחם עם הכומתה האדומה.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

איפה ומתי הגיבוש הולך להתקיים?

כדי להקל על ההגעה, וכדי לשמור על בריאות המשתתפים, החלטנו להקצות יום לכל אזור בארץ, ולספק הסעות ייעודיות מערי מגורים מרכזיות ועד למקום הגיבוש עצמו, שמתקיים בבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, מחנה שומריה, שנמצא ליד להבים.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

מה צריך להכין מראש, ומה עליי להביא?

כמו לפני כל גיבוש - מומלץ לעבוד על הכושר הגופני ולהתאמן. זאת אומנם לא חובה, אבל הכושר יכול לסייע לכם בהתמודדות עם האקטים הפיזיים.

ליום הגיבוש יש להגיע עם אישור קורונה חתום על ידי ההורים, אישור רפואי מרופא משפחה, שמעיד על כשירותכם לעבור את הגיבוש, נעלי ספורט, בגדי ספורט וחולצה לבנה. מומלץ להביא בגדים להחלפה לסיום היום.

הטיפ הכי גדול שלי הוא שתזכרו שהכול בראש ותגיעו עם חיוך. החלק הכי קשה הוא לצאת מהמיטה בבוקר.

חייל צה"ל באימון. ארכיון
חייל צה"ל באימון. ארכיוןצילום: דובר צה"ל

למי הגיבוש מתאים?

ההגעה לגיבוש מותנית בקבלת זימון ממיטב - על מנת לקבל זימון, יש לדרג בשאלון העדפות רצון ליעד לוחם - 5, ורצון לצנחנים - 5.

חשוב שתדעו שאנחנו יחידה התנדבותית, כלומר רק מי שמעוניין להיות חלק מאיתנו, ולהצטרף למשפחה, מוזמן להגיע לגיבוש ולנסות.

אנחנו מעודדים את כולם לתת לזה הזדמנות - גם אם בסוף תבינו שזה לא מתאים לכם, זו חוויה מחשלת שתתרום לכם באופן אישי, ואולי גם בהגעה ליחידות אחרות בהמשך במידה ולא תתקבלו.

איך הגיבוש נראה בנוכחות הקורונה?

משלב ההגעה ועד הליך המיון עצמו - אנחנו עושים כל מה שניתן כדי למלא אחר ההוראות ולנטרל את האיומים הבריאותיים. הפעם, במקום גיבוש באורך של יומיים, כפי שהיינו מבצעים עד היום, קיצרנו אותו ליום אחד, ובמקום לגבש כ-500 מתמיינים בבת אחת, כעת נבחן רק כ-150 מתמיינים בכל פעימה, בקבוצות קטנות.

הגיבוש כולו יתקיים בשטח פתוח. כדי שאיכות בדיקת המתמיינים לא תיפגע - צוותי מילואים יתפרסו על השטח כולו, ויוכלו להקדיש תשומת לב מלאה לכל נבחן ונבחן. צוותי בטיחות יוודאו כי מתבצעת שמירה מלאה על ההנחיות לאורך כל הדרך.

בנוסף, זו תהיה הפעם הראשונה בה כל משתתף יקבל צמיד עם צ'יפ, שיעזור לנו לנטר את היכולות שלו במקצה הריצה, ולקבל את הנתונים עם התוצאות שלו באופן מיידי. ברגע שמשתתף מסיים - הוא מחזיר את הצמיד, שעובר חיטוי במקום.

חיילים באימון
חיילים באימוןצילום: דובר צה"ל

אילו תכונות מחפשים בגיבוש צנחנים?

אנחנו מסתכלים בעיקר על המרכיב האנושי. כמובן שהפן הפיזי הוא משמעותי כדי להיות לוחם, אבל כדי להיות לוחם בצנחנים, הערכים החברתיים והאנושיים משמעותיים לנו לא פחות. הכי חשוב שתהיו עצמכם, אנחנו כבר נדע להפוך אתכם ללוחמים משם.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

למה דווקא צנחנים?

אני אומנם "משוחד", כיוון שגדלתי בשורות החטיבה עוד בשירות הסדיר שלי. אבל עם יד על הלב אני יכול להגיד שמדובר בחטיבה אחרת מאלו שקיימות בנוף הצבאי. זה לא שאנחנו יותר טובים מאחרים, ואולי זה משהו בנעליים האדומות או בכומתה, אבל לא משנה איזה סוג פעילות נידרש לעשות - בצפון, בדרום, או מול הקורונה, אנחנו נעשה את זה בדרך שלנו, עם הרבה גאוות יחידה, מצוינות, שליחות ותחושת משפחתיות אמיתית.