אלי כהן הי"ד
אלי כהן הי"דלע''מ - אוסף התצלומים הלאומי

"גוויית אלי כהן הוצאה מקברה בדמשק בניסיון להבריחה מסוריה. המעשה הנועז נתגלה במקרה ליד גבול לבנון ומבצעיו האלמונים נמלטו" (על המשמר, 4.7.1965).

לאירוע זה, שאינו מוכר לרבים בציבור הישראלי, לא מצאתי במרשתת כל אסמכתא כתובה. מסיבות מובנות אין באפשרותי לאמת את התרחשותו, אולם ייתכן שנזכר במקורות ספרותיים שפורסמו בעבר.

החודש ימלאו 55 שנה למותו של "האיש שלנו בדמשק" אלי כהן ז"ל, שהוצא להורג בתלייה (18.5.1965). חודש לאחר מכן דווח בעיתונות ערבית במצרים ומאוחר יותר בירדן כי ב-21.6.1965, התנהל מבצע חשאי ונועז להברחת גופתו של אלי כהן מבית העלמין היהודי בדמשק אל מחוץ לסוריה...האם לישראל?

על-פי הדיווח הוצאה הגופה מהקבר והועברה במכונית שעשתה את דרכה במהירות לגבול הלבנוני. בנקודה מסוימת ננטשה המכונית ו"האלמונים" עשו את דרכם ברגל בשטח הררי קשה בנתיבי מבריחים. החוליה שנשאה את הגופה הייתה בקרבת העיירה הסורית זבאדני הנושקת ללבנון, אולם נתגלתה בידי רועה צאן, שהזעיק פטרול סורי שסייר באזור.

לחוליה לא נותרה ברירה אלא לנטוש את הגופה ולהימלט מהמקום. לפי סימני החבל בצוואר, היא זוהתה כגופתו של אלי כהן. למקום הוזעק שופט-חוקר סורי, שהכין דו"ח על המקרה והגופה הוחזרה לדמשק לקבורה חוזרת בבית העלמין היהודי. בעקבות המקרה נחקרו הרב הראשי של דמשק נסים נדבו הכהן (אשר שהה עם אלי כהן ברגעיו האחרונים) ושומר בית העלמין, אך לא נמסר על מעצרם.

בראשית יולי 1965 התפרסם הדיווח בישראל, אך הגורמים הרשמיים הכחישו מכל וכל את הדברים וטענו כי הם "פרי דימיון" המשרתים אינטרסים מצריים כנגד שלטון מפלגת הבעת' בסוריה וגורמים מורת רוח למשפחתו של אלי כהן "כידוע מסרבים עדיין השלטונות הסוריים להעביר את הגופה לישראל, למרות התערבותם של מוסדות בינלאומיים ואירגונים הומאניטאריים שונים" (מעריב, 4.7.1965; חרות, 5.7.1965).

יחד עם זאת יסוד לדברים מצאתי בשתי עדויות של שניים מאחיו של אלי כהן. באחת מהן אף נטען מפיו של מוריס כהן ז"ל (נפטר בשנת 2006), שעבד עבור המוסד בפענוח מברקים ובהם של אחיו כי הייתה זו פעולה של המוסד שכשלה.

(הכותב, ד"ר דותן גורן, הוא חוקר תולדות ארץ-ישראל בעת החדשה)