ראש מועצת חברון, הרב הלל הורביץ
ראש מועצת חברון, הרב הלל הורביץצילום: חזקי ברוך

ראש מנהלת הישוב היהודי בחברון, הרב הלל הורביץ, מגיב בראיון לערוץ 7 להחלטת שר הביטחון נפתלי בנט לאשר את הנגשת מערת המכפלה.

"אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר הביטחון, נפתלי בנט, שר החוץ, ישראל כץ, לחברי ועדת חוץ וביטחון ולארגון בצלמו. אחרי 25 שנות מאבק שמוביל היישוב היהודי בחברון הצלחנו היום להתקדם צעד נוסף על מנת להנגיש את מערת המכפלה לכולם", אומר הרב הורוביץ.

הוא מביט קדימה לשלב הבא. "השר בנט הינחה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, לבצע את כל הפעולות הנדרשות להפקעת המקרקעין במקום להנגשת מערת המכפלה ואישור למועצת התכנון העליונה (מת"ע) ליטול את סמכויות התכנון הנדרשות להשלמת כלל הליכי התכנון מעיריית חברון".

לשאלה מדוע פרויקט ההנגשה התעכב כל כך הרבה שנים, עונה הורוביץ כי "המערכת הצבאית והמנהל האזרחי רצו לשכנע את עיריית חברון לעשות את המהלך בהסכמה ושיתוף פעולה כדי לא להגיע להליך של הפקעת סמכויות. השנאה הגדולה של הערבים לעם היהודי והרצון ששום סממן לריבונות לא יהיה במערת המכפלה הובילו למאבק של שנים רבות".

לדעתו, אין כלל חשש להסלמה ביטחונית לאחר יישום מהלך כזה. "אני אומר לכל אורך השנים שהסלמה באה כשהערבים מזהים שאנחנו לא בטוחים בצדקת דרכנו. הססנות בהנהגה, הססנות של הממשלה, מביאה הסלמה ביטחונית. ברגע שהערבים רואים שיש החלטה ברורה יש קצת רעשים לזמן קצר אך הם מבינים שאי אפשר לנצח אותנו".

המעלון שיוקם במסגרת ההנגשה עתיד לשמש את כל האוכלוסיות. "נכון להיום יש יותר ממיליון מבקרים במערת המכפלה. פרויקט ההנגשה של המערה יאפשר לאוכלוסיות נוספות להגיע למערת המכפלה: לנכים בעלי כסא גלגלים, אוכלוסייה מבוגרת, נכי צה"ל, נשים הרות, משפחות עם עגלות. עד היום נאלצו רובם לעלות הרבה מדרגות וזה לא נתפס".

הרב הורוביץ מביע תקווה שהפרוייקט יצא אל הפועל כמה שיותר מהר. "אנחנו מצפים מהמערכת המדינית, הצבאית והמשפטית לעמוד כחומה בצורה למימוש ההחלטה ולהנגיש את מערת המכפלה. אסור לתת לשום נימוק לפגוע בהחלטת הממשלה. יש פה שאלה גדולה מי בעל הבית במערת המכפלה ולנו כמדינה ריבונית אסור שיהיה גמגום או הססנות. מדינת ישראל היא הריבון ואני מקווה שכבר בימים הקרובים נראה עבודות בשטח".

בנט בהדלקת נר שמיני של חנוכה במערת המכפלהחזקי ברוך