יזהר שי
יזהר שיצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

חברי הכנסת ניר ברקת (ליכוד), יזהר שי (כחול לבן) ומתן כהנא (ימינה) הגישו הצעת חוק שתאפשר לחברי הכנסת לוותר על משכורתם באופן חלקי או מלא.

לטענתם, החוק הקיים שלא מאפשר לחבר כנסת לוותר על חלק משכרו או על שכרו המלא, פוגע בחוקי יסוד של הפרט ובחופש העיסוק, ואין לו "אח ורע" בחוקים אחרים.

התיקון המוצע מאפשר לחברי כנסת המעוניינים בכך לוותר על שכרם, כולו או חלקו, וכן על תשלומים נוספים שאינם שכר היסוד, ולהודיע על כך לחשב הכנסת. הוויתור על השכר הינו וולונטרי ואינו מחייב את מי שלא מעוניין בכך, והוויתור יהיה תקף לתקופה או לשיעור, כפי שיבחרו בשנה מסוימת.

ח״כ ניר ברקת אמר כי "זו היא זכות גדולה עבורי לשרת את הציבור ללא קבלת דבר בתמורה. במשך עשור כראש העיר ירושלים השתכרתי שקל בשנה, ובשנה האחרונה אני ממשיך גם כחבר כנסת בדרך זו של נתינה, כפי שאנו מחנכים את הנוער והילדים שלנו להתנדבות למען המדינה והחברה. כעת צריך להסדיר בדרך המלך את האפשרות של חברי כנסת לוותר על חלק או מלוא השכר, תוך הפגנת דוגמא אישית וכדי לסייע אפילו במעט בתקופה זו״.

ח"כ יזהר שי אמר כי "מיד עם תחילת משבר הקורונה הודעתי על קיצוץ שליש משכרי ותרומתו לפעילויות חינוכיות בלתי פורמליות עבור הנוער. החוק המוצע יאפשר לכל חבר כנסת שירצה לגלות מנהיגות ודוגמא אישית ולקצץ בשכרו בהתאם ליכולתו ולפרק הזמן שיבחר לעשות כן״.

ח״כ מתן כהנא הוסיף כי ״משבר הקורונה מציב אותנו בפני מציאות מאתגרת שתחייב אותנו לבצע קיצוצים בתקציב המדינה. בתקופה זו ראוי שגם חברי הכנסת ישמשו דוגמא ויאפשרו קיצוץ בשכרם.
המצב יוצא הדופן לפיו רק לחברי כנסת אין אפשרות לקצץ בשכרם אינו הגיוני ואין מתאים מתקופה זו כדי לתקן חוק זה״.