מיקי זוהר ונתניהו
מיקי זוהר ונתניהוצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בכחול לבן ובליכוד ביצעו הערב (שני) "תרגיל פרלמנטרי" לסיעת ימינה שהגישה את פסקת ההתגברות כהסתייגות לחוק הרוטציה שמקודם עכשיו בכנסת.

על פי הדיווח בכאן רשת ב', הוועדה המסדרת הגדירה את ההסתייגות כ"נושא חדש" שאינו קשור להצעת החוק, וכך פסקת ההתגברות תוצא מחוץ לחוק והליכוד לא יידרש להפיל אותו ולהצביע נגדו.

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב: ''הליכודניקים עשו תרגיל פוליטי מסריח כדי לוודא שלא תהיה פסקת התגברות. עשו תרגיל יחד עם כחול לבן כדי למנוע מפסקת התגברות שתרסן את בג''ץ''.

מוקדם יותר היום אמרה שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד כי זו הכנסת הראשונה שבה יש רוב להעברת פסקת ההתגברות. שקד השתתפה בדיון הוועדה המיוחדת להכנת חוק הרוטציה של כחול לבן והליכוד, ואמרה כי "לאורך שנים גם כחברת כנסת וגם שרת המשפטים, ניסיתי לקדם ורסיות שונות של פיסקת התגברות ברוב של 61. אנחנו הנחנו כאן שלוש גרסאות שונות, גם חברי כנסת מהליכוד הניחו חלק מהגרסאות האלה.

''גרסה אחת מדברת על פיסקת ההתגברות בתוך חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כפי שנעשה בחוק יסוד חופש העיסוק, לעשות ממש העתק הדבק של אותה פיסקה. גרסה אחרת מצומצמת יותר רק לנושא המסתננים", פירטה שקד.

לדבריה, '''אם כבר פותחים את חוקי היסוד ועושים שינויים משטריים, אלה בהחלט שינויים שצריך לשקול בכובד ראש. גם מי ששייך לגוש השמאל, ורואה את אהרון ברק, הכוהן הגדול של תחום המשפט, דעתו יכולה לנוח אני הקראתי ציטוט שגם הוא תומך בזה.

"ב-20 שנים האחרונות, בגלל שכן מופר האיזון בין הרשויות השונות אם נחוקק את זה, זה יסדיר את הדיאלוג בין הרשויות, שהכנסת יכולה לחוקק ברוב מיוחד של 61 ל-4 שנים חוק שבג"צ פסל''.

שקד הזכירה כי בכנסת הקודמת וגם בכנסת לפניה לא היה רוב לפיסקת ההתגברות. "זו הכנסת הראשונה בשנים האחרונות שיש בה רוב בין חברי הכנסת. נתנתק רגע מהמשמעת הקואליציונית, בין חברי הכנסת זו הכנסת הראשונה שיש לגוש הימין 59 חברי כנסת, יש את ישראל ביתנו שהם תומכים בפיסקת ההתגברות''.

היא הסבירה את הבעייתיות בחוקי הרוטציה, "כשהכנסת מחוקקת סעיף שבו המיעוט שולט על הרוב, אנחנו כחברי כנסת בבעיה. תורידו את הסעיף הזה, יש כאן מיעוט ששולט על הרוב, אתם גורמים לכך שבג"צ יתערב בחוקי יסוד''.