יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

בדברים שנשא אתמול ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) במליאת הכנסת הוא מחה נמרצות נגד פסיקת בג"ץ המהפכנית שלראשונה התירה הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים בארץ ובכך, לדבריו, קעקעה עוד אבן מהותית מחומת הדת בישראל שהולכת ומתערערת מיום ליום.

"במאי 1947", פתח טסלר את דבריו בסיפור, "כחצי שנה לפני קבלת ההחלטה באו"ם על הקמת מדינת ישראל, הופיע מר דוד בן גוריון בפני ועדת אונסקו"פ ובדבריו, בין היתר, הזכיר את המשפטים הבאים:
'לפני יותר משלושת אלפים ושלוש מאות שנה, יצאו היהודים ממצרים, וכל יהודי בעולם, ואף באמריקה וברוסיה הסובייטית, יודע בדיוק באיזה יום יצאו: בחמישה עשר בניסן. וכולם יודעים בדיוק איזה לחם אכלו היהודים: מצות.

"עד היום הזה, אוכלים יהודים בכל העולם כולו מצה זו בחמישה עשר בניסן, באמריקה, ברוסיה ובארצות אחרות, ומספרים ביציאת מצרים, ובצרות שבאו על היהודים מיום שיצאו לגולה. והם מסיימים בשני מאמרים: השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. השתא הכא, לשנה הבאה בירושלים".

"אינני יודע", המשיך הח"כ לאחר הצגת הפרט ההיסטורי הזה, "מדוע בחר הדובר דווקא בדוגמא זאת, אבל דבריו ממחישים היטב, את האופן בו נקבע חג הפסח בתודעה הלאומית של המדינה היהודית שבדרך. סביר להניח, כי גם הוא הבין, כי תפיסה זו תהדהד בדברי הימים של המדינה שעתידה לקום, בחקיקה, בתרבות או באירועים המכוננים של מדינת היהודים".

בשלב הזה הציג טסלר נתון בסיסי אודות יחסם של הישראליים לחג הפסח והלכותיו, שממנו השליך והתריע כלפי פסיקת בג"ץ החמורה.

"67.3% מקרב הישראליים מקפידים שלא לאכול חמץ כלל במהלך ימי החג, כפי שעולה מסקר שפורסם לפני שנתיים, במסגרת מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, סקר שבחן כמה מהישראלים באמת מקפידים על הלכות החמץ של החג. נתון מעודד זה, משקף נאמנה את דבריו של בן גוריון, על האומה היהודית ששומרת על ערכים בסיסיים ובמיוחד בכל הנוגע לחג הפסח.

"ולכן, אני כאוב ומיצר ופגוע, בשם מרבית העם היהודי, על העובדה שבג"ץ החליט להתעלם מהחוק ומרצון העם והורה בפסיקה תקדימית ובוטה, להתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים בארץ. זהו המוסד הגבוה היחידי, שפעם אחר פעם, נוגס וקורע עוד פיסה ועוד פיסה ממפת המסורת והיהדות שעוד פרוסה לנו על פני המדינה. לצערנו, כל נושא בעל צביון יהודי, הפך כאן לאתגר".

"אם בג"ץ לא יחדל מכך", הזהיר טסלר לסיום, "אנו חברי הכנסת נצטרך לנקוט בכל האמצעים שהחוק מאפשר לנו, כדי להגן על חומת היהדות מפני הפגיעות החוזרות והנשנות הללו, פגיעות שמשמיטות את הבסיס לזכות קיומנו בארצנו".