חברת התעופה האיראנית מאהן אייר
חברת התעופה האיראנית מאהן איירצילום: istock

על פי התחקיר שביצעה רשת בי.בי.סי בערבית, חברת התעופה הגדולה באיראן, מהאן אייר, המשיכה להפעיל עשרות טיסות מדי יום ליעדים שונים בעולם וסייעה בהפצת הקורונה.

התחקיר מעלה כי מדינות רבות ובהן עיראק, איחוד האמירויות, סוריה, לבנון ועוד, העניקו למהאן אייר אישור נחיתה בשדות התעופה שלהן בין סוף חודש ינואר ועד סוף חודש מרץ, למרות שהממשלות המקומיות אסרו על חברות תעופה אחרות מאיראן לנחות בשדות התעופה שלהן.

גורמים בחברת התעופה מהאן אייר סיפרו לרשת בי.בי.סי בערבית כי "עשרות אנשים בצוותי התעופה של מהאן אייר הראו תסמינים של נגיף הקורונה, וכאשר הם ניסו לעורר את תשומת הלב לדרך בה מטפלים מנהלי חברת התעופה את המשבר ואת אספקת ציוד הבטיחות, הם הושתקו. בכך הם סיכנו את חייהם של הצוותים ושל הנוסעים בחברת התעופה".

אנשי הצוות והטייסים ניסו להתריע כי לא אפשרו להם תקופת בידוד לאחר הטיסות לסין וממנה, אך לא נענו והם חויבו להמשיך ולטוס למקור ההתפרצות של הנגיף.

המקורות סיפרו עוד כי שני המקרים הראשונים של חולי קורונה שהתגלו בעיראק ולבנון היו אנשים שהגיעו בטיסת מהאן אייר מאיראן. בנוסף, החל מתאריך 31 בינואר, בו הטילה ממשלת איראן איסור טיסות לסין, מהאן אייר היתה החברה האיראנית היחידה שהמשיכה לטוס לסין וממנה חזרה לאיראן, עד לתאריך 20 באפריל, ובכך סייעה ב"ייבוא וייצוא" של חולי קורונה מסין לאיראן ובכיוון ההפוך.

לפחות 157 טיסות מאיראן לסין התקיימו בחודשים האחרונים. חברת מהאן אייר היא אחת מהחברות שעליהן הטיל ממשל טראמפ סנקציות בעקבות הקשרים שמנהלת חברת התעופה הגדולה עם המשטר בטהרן ועם משמרות המהפכה.