הרב מרדכי רבינוביץ סופד לאביוC-Live

הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ', ראש ישיבת "ברכת משה" במעלה אדומים שנפטר בגיל 92, הובא למנוחות בצהריים (רביעי) בהר המנוחות בירושלים.

בנו, הרב מרדכי רבינוביץ', ספד לאביו: "אבא, לפני יומיים חגגת יום הולדת 92. לא הבנת למה כולם עושים מזה רעש. אמרתי לך ש-92 בגימטריה זה 'צב'. צב הולך לאט ולא העלתי בדעתי שתלך כל כך מהר... מי לא זוכר איך אבא היה מטייל עם אמא כשהיא הייתה חולה, היה שופע אהבה לכולם".

"כל החיים שלו, כל תחנות חייו הרבות היו בדרך לארץ ישראל. כשהיה באנגליה קיבל הצעה לשמש כראש ישיבה בארה"ב, והוא כל הזמן דחה אותם. אבא אמר לי 'אם אני הולך לשם אני לא אגיע לארץ ישראל'".

הבן סיפר כי בשבועיים האחרונים התקשה הרב רבינוביץ' להתפלל. "הוא היה צריך מישהו צמוד וגם אז לא בטוח שהצליח להתפלל. אתמול בבוקר בתפילת שחרית הוא התאמץ עם כל כוחותיו והתפלל מילה במילה. משום מה אח שלי חיים החליט להגיד איתו וידוי למרות שהיתה תפילה מקוצרת''.

בנו של הרב רבינוביץ', יונתן, ספד גם הוא לאביו. "קשה לנו לראות אותך ככה, שוכב חסר אונים. הרי תמיד היית בשביל כולנו מגדלור של יושרה, תבונה, מתינות וסבלנות. "הפתיחות שלך היא מהמפורסמות – כולם ידעו כמה הרב רבינוביץ' אדם פתוח, יש שיאמרו מהפכן, אבל יחד עם זה היית איש הלכה בלי פשרות".

"בצעירותך הזדמנת לנסיעה של לילה שלם ברכבת כשישבת בקרון עם בעל התוספתא כפשוטא הרב שלמה ליברמן. הוא ניסה לשכנע אותך לשמש כעוזר מחקר. כמובן שהערכת אותו אבל לא היית מוכן לחסות תחת צילו של מוסד. אם היית מסכים, היית זוכה למענקים נדיבים שהיו משחררים אותך מכל דאגות הפרנסה, לפתח את משנתך בלי פשרות. לא קיבלת את ההצעה, והלכת לכיוון של רבנות קהילות ועשית שם גדולות".

הוא סיפר, "אחרי האירוע המוחי שעברת התפללתי איתך ערבית מילה במילה. היית במצב קשה, בקושי יכולת להגיב. התפללתי לתוך האוזן שלך ועדיין הצלחת לעקוב אחרי התפילה ולמלמל את המילים יחד איתי. מדי פעם הייתי מפסיק לראות אם אתה עוקב, הייתי מתחיל ברכה ואתה סיימת אותה".

"אבא אהוב יקר, כמה רצינו שנזכה לראות אותך מלווה את נכדך לחופה בעוד שבוע וחצי. אמנם מאז פסח היה ברור שלא תוכל להגיע לחתונה, אבל קיווינו שלפחות תוכל לצפות בשידור חי מהחופה. במקום שתצפה בנו מלווים אותו לחופה, אנחנו מלווים אותך למנוחת עולמים, בקהל מצומצם ומוגבל בגלל מגפת הקורונה – והמוני תלמידיך ומוריך ובני המשפחה הרחבה לא יכולים להיות פה", סיכם.

בנו של הרב נחום רבינוביץ ז"ל סופד לוC-Live

הרב חיים סבתו, שותפו של הרב רבינוביץ' לראשות הישיבה במעלה אדומים אמר בהספדו, "מורנו ורבנו ראש הישיבה, גאון בתורה, חדשן ופוסק מיוחד בהלכה, מרחיב הדעת וחכם ההגות, נפלא במוסר ובמידות, ענו ושפל דרך, גדול בחינוך, אוהב שלום ורודף שלום. אוהב תלמידיו אהבת נפש ומקרבם לתורה. נטוע במסורת הדורות ומכיר בטוב שבדורנו. מקבל כל אדם בסבר פנים יפות, משמח את האדם ומשמח את הבריות. אוהב עמו וארצו אהבה בלי נצרים, ומודה כל יום לבורא שזכה לראות בשיבת ציון. אהב את מדינת ישראל ושמח בהצלחותיה, עודד את תלמידיו לשרת בצה"ל".

הרב סבתו דיבר על גודל האובדן. "הכאב עמוק והאבל כבד. 40 שנה עמד הרב בראש הישיבה והוביל אותה בידיים נאמנות והצעיד אותה מעלה. 40 שנה שאני מלווה אותו כל יום, בבוקר ובערב, בחול ושבת, ואני מעיד בפניכם – מעולם לא ראיתי אצלו קמצוץ של גאווה או רדיפת כבוד. הנמצא כזה? כשהגיע לעמוד בראשות הישיבה לא דרש לעצמו כלום. לא תנאים ולא מעמד. לא ידע צורת מטבע. נקי כפיים. אל תשנו כלום ממה שהורגלתם עד היום. הנמצא כזה?".

"על אף אריכות ימיו ומחלתו הקשה, פטירתו היא כבוא השמש בצהריים, כמי שמחשיכה את היום פתאום ולא כחמה ששוקעת בעונתה. מי יעודד עכשיו תלמיד שליבו נשבר? מי ישמח תלמיד שכתב מאמר על התלמוד לראשונה בחייו? מי יסייע לבוגר הישיבה המשמש כרב צעיר, או ישיב לשאלות בהלכה? כמה ייסורים סבל מהבריות, אבל הוא קיבל אותם במסירות נפש. ייסורים שהיו מכניעים אנשים רבים לא גרמו לו לזוז מאצילותו ומהדרת פניו. כאבו היה עמוק ביותר, אבל כל הייסורים לא הזיזו אותו מאור פניו והשלוות נפש שהייתה לו", סיכם הרב סבתו.

הרב סבתו סופד לשותפו לדרך - הרב נחום רבינוביץ ז"לC-Live

את ההספד האחרון נשא הנכד, הרב זכריה רבינוביץ'. "אני מדבר גם כנכד וגם כתלמיד, כי ברוך ה' זכיתי ללמוד בישיבת מעלה אדומים ולקבל הרבה תורה מסבא. הוא חינך אותנו לתורה גדולה ועמל גדול, שעלינו להשתמש בכישרונות שלנו כדי להיות גדולים בכל תחום שנעסוק בו. מתוך החינוך הגדול הזה תמיד לא הייתי מרגיש בנוח לשאול שאלות על סעיף קטן, שהרי הציפייה הייתה שנהיה גדולים".

"הוא חינך אותנו גם לעצמאות מחשבתית – תמיד היה שואל מה אנחנו חושבים על שאלות הלכתיות. ישנם שני יסודות חינוכיים שסבא חזר עליהם פעמים אינספור – אחריות אישית וערבות הדדית", הוסיף הנכד.

"סבא חינך אותנו להשתמש בשכל הישר שה' חנן אותנו, הן במבט על המציאות – שצריך להסתכל בעיניים פקוחות ולראות את חסדי ה' המופלאים שאנחנו זוכים להם בדורנו, הן בניתוח ההלכתי להשתמש בשכל הישר ולנתח בסברה ישרה. הרגישות שלו לבני אדם והאנושיות שלו הייתה מיוחדת במינה, וזה בא לידי ביטוי גם בפסיקותיו השונות", סיכם.

נכדו של הרב נחום רבינוביץ סופדC-Live

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על פטירתו, וספד: "אני דואב על פטירתו של ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ׳. בשמי ובשם אזרחי ישראל אני מבקש למסור תנחומים כנים למשפחתו ולתלמידיו הרבים.

''הרב רבינוביץ' היה איש אשכולות – תלמיד-חכם עצום, פוסק הלכה בולט ובעל השכלה במדעים. הרמב"ם שימש בעבורו דגם של משכיל יהודי המשלב תורה וחוכמה''.

נתניהו הוסיף: ''אהבת ארץ-ישראל הביאה את הרב רבינוביץ' לישיבת ההסדר 'ברכת משה' במעלה אדומים, שבה טיפח בני תורה המשרתים בצה''ל. מנהיגותו הרוחנית התאפיינה במזיגה של נאמנות להלכה ורגישות חברתית. תחום הגיור היה קרוב ללבו, והוא ביקש לקרב רחוקים".

ישיבת מעלה אדומים: ראש הישיבה הוותיק הגיע לחזק

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד, "הצטערתי לשמוע על פטירתו של ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים הגאון הרב נחום אליעזר רבינוביץ זצ"ל. הרב פרופסור רבינוביץ' היה בבחינת "ארי עלה מבבל". פאר גידוליה של יהדות ארצות הברית שעלה ארצה ללמוד וללמד, חינך תלמידים לאלפים והקים בית מדרש מפואר".

לדברי הנשיא, הרב רבינוביץ' היה ''אדם עדין נפש וחד כתער. היתה לי הזכות לקבל עמו תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן ולהתרשם מהאיש שתורה ומדע, ספרא וסייפא היו לחם חוקו. תנחומי העמוקים למשפחתו ותלמידיו".

הרב רבינוביץ' נולד במונטריאול והוסמך לרבנות בגיל עשרים. במקביל ללימודיו בישיבה סיים תואר שני במתמטיקה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

במשך 12 שנים כיהן כרב קהילה בצ'ארלסטון בדרום קרוליינה, ובמשך שמונה שנים שימש כרב בטורונטו שבקנדה.

במשך 11 שנים כיהן הרב כדיקן בית המדרש לרבנים באנגליה והשלים את עבודת הדוקטורט. בשנת 1983 עלה לישראל ומונה לראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים. בשנת 2015 ביקש מהרבנים חיים סבתו ויצחק שילת לשמש כראשי הישיבה לצידו.