תחשבו גם עליו
תחשבו גם עליוצילום: ISTOCK

הבן שלי לקוי שמיעה. הוא נולד חירש בשתי האוזניים ובגיל 11 חודשים עבר ניתוח לשתלים קוכליארים שמביאים אותו לשמיעה סבירה.

כיום, שוהם כבר כמעט בן 9 ולומד בכיתה ג' במסגרת בית ספרית רגילה בישוב שלנו. לפני כחודשיים נכנסה הקורונה לחיינו וכולנו נאלצנו להסתגר בבתים ולחשב מסלול מחדש.

שוהם הוא חניך בעמותת מעגלי שמע, שמלווה אותו ביום יום במסגרות טיפוליות שונות. לצערי, הקורונה שמה את הליווי הצמוד בהשהייה.

עברנו כמו כולם לשיטת הלמידה מרחוק, על מנת לצמצם את הפער בחומר הלימודי, וכמו כולכם קיבלנו מגוון סרטונים ושיעורים בזום.

אני רוצה שתחשבו רגע על הילד הרגיל, זה שמתיישב ללמוד מבעד למסך המחשב כשהמורה מהעבר השני מנסה לא רק לתפוס את הריכוז של כל שאר הילדים, אלא גם להתגבר על הדיליי, להצליח לענות על השאלות שלהם ולייצר סוג של מסגרת לימוד כלשהי, מבלי להתייחס כמובן לאחים הקטנים שבוכים ברקע, או לגדולים שרבים מאחור, עכשיו נסו לחשוב מה עובר על הילדים לקויי השמיעה.

כדי לשמוע עם שתלים דרוש מאמץ וריכוז רב. בגלל ששוהם מאוד אוהב את הלימודים ואת החברים שלו, הוא השתדל מאוד להתאמץ ולהשתתף, אבל בשלב מסוים זה כבר היה גדול עליו והוא פרש. מידי פעם הוא נכנס רק לראות קצת את החברים ושוב יצא.

לפני מספר ימים הוחלט שכיתות א'-ג' יחזרו לספסל הלימודים עם שמירה על כללי ההיגיינה ועל הנהלים של משרד הבריאות. אבל לצערנו, שוב ילדינו לקויי השמיעה נופלים בין הכיסאות.

המסכות האטומות מכסות את הפה וחוסמות את הקול. לקויי שמיעה מסתמכים הרבה על קריאת שפתיים ועם המסכה זה בלתי אפשרי. את המדונה שבדרך כלל המורים משתמשים בה כדי להקל על השמיעה של הילדים המתוקים שלנו - אין אפשרות להעביר בין המורים כי המדונה עלולת לשאת חיידקים.

לכן, אנחנו בחרנו כרגע לא לשלוח את שוהם לבית הספר כדי לא לגרום לו תסכול, למרות שהוא מאוד מתגעגע לחברים שלו.

בית הספר שלו עושה מאמצים גדולים לעזור כמה שאפשר כדי שהוא יוכל לחזור ללימודים כמו כל שאר הילדים בכיתה, אבל חשוב לי להדגיש - לא מדובר פה רק בשוהם.

בישראל יש אלפי תלמידים לקויי שמיעה שלא מקבלים את המענה שהם צריכים. כבר היום קיימים פתרונות מעולים שיכולים לעזור לשוהם ולעוד ילדים חירשים וכבדי שמיעה להשתלב בצורה מדהימה בחברה שומעת ובכיתות רגילות, כפי שהיה עד היום.

אסור לנו לשכוח שלמרות שהם משתלבים ומתנהגים "כרגיל", הילדים האלה עדיין צריכים להתאמץ פי 100 מילדים שומעים, כדי להצליח ליישר קו. אם כבר שגרת קורונה, אז שגרה אמיתית לכולם.