זעמן טורף דרור
זעמן טורף דרורצילום: יעקב גת

יעקב גת, צלם וחובב טבע שהגיע בימים האחרונים לתחנה לחקר ציפורים בירושלים שפתוחה לציבור ללא תשלום, לא ציפה לראות את המחזה המדהים שנגלה לנגד עיניו: נחש מסוג זעמן מטבעות, טורף ובולע ציפור דרור, שלא נזהר מספיק.

"הגעתי באחר צהריים אביבי לתחנה וכתמיד, אני רואה סבכים ודרורים משתכשכים במים בשלווה. פתאום, מופיע על הסלע ליד הפלג זעמן מטבעות כשהוא חונק ציפור. כשיש דורס בסביבה כל הצפרים נעלמות, אולם הפעם, הדרורים התיישבו על הענף שמעל וצפו בהנאה במחזה בלי להתחשב בקורונה. זו פינת טבע ייחודית ומיוחדת בתוך הסביבה העירונית העמוסה", הוא מספר.

לדברי עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, זעמן המטבעות הוא אחד הנחשים הנפוצים שיש בישראל והוא נחשב כמסתגל היטב לסביבה העירונית.

"אצלנו, בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד, אנחנו צופים באופן קבוע בפעילות של הזעמנים, שמתחילה מיד כשמתחמם. חשוב לציין כי הם אינם מסוכנים לאדם למרות דמיון מסוים לצפע הארסי, ואין להם שיני ארס. הם אורבים לטרף שלהם ליד הנחל בבריכת נימן ומחכים שציפורים תגענה לשתות.

''לרוב הם ניזונים מזוחלים, ביצים של ציפורים ומגוזלים, והפעם הוא תפס דרור שלא שם לב ובלע אותו ממש מול הצלמים שבמסתור. יעקב גת, מבקר קבוע אצלנו בתחנה, זכה לתעד את האירוע המדהים הזה ושיתף אותנו במראות המיוחדים האלו, בין הכנסת לבית המשפט העליון. זו ההוכחה לכך שאם נותנים לטבע הזדמנות בעיר, הוא משגשג ממש מול העיניים", מסכם בלבן.

צילום: יעקב גת