פורום שטחים פתוחים
פורום שטחים פתוחיםצילום: ישראל פרץ קק"ל

בצל החלטת הממשלה לאסור הדלקת מדורות, הפורום הלאומי להגנה משריפות בשטחים פתוחים התכנס היום (שלישי) לראשונה וערך סיור אווירי למיפוי מוקדי סיכון להתלקחות שריפות בישראל.

נציב כבאות והצלה לישראל רב טפסר דדי שמחי ,יו"ר קרן קימת לישראל דניאל עטר, ומנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ערכו סיור מוסק בסימן " הקיץ לא מחכה לקורונה". הסיור המוסק התקיים במטרה לעקוב מקרוב אחר ההערכות המשותפת של הגופים לעונת שריפות הקיץ בשטחים הפתוחים, בפארקים ביערות ובגנים הלאומיים. בין האתרים בהם סיירו: יערות הכרמל, אלייקים, רמות מנשה, ואדי ערה ,יער חורשים, נחשונים ויערות בית שמש.

הסיור המשותף נערך במסגרת העמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי בין הגופים ליצירת פורום לאומי אפקטיבי להתמודדות עם שריפות הקיץ, כמו גם הצורך להוביל שינוי בתרבות הפנאי של הישראלים הנקראים להימנע מהדלקת אש בשטחים פתוחים ובאתרי הטבע בחודשי הקיץ.

נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי: "בישראל פורצות מדי שנה עשרות אלפי שריפות המסכנות חיי אדם ומכלות שטחים פתוחים, ערכי טבע ורכוש. חברי הפורום שמו להם למטרה לפעול במשותף לשינוי השיח הציבורי וטיפוח תרבות פנאי ללא אש, המגלה אחריות למרחב הציבורי ולסביבה. כבאות והצלה ערוכה לתת מענה מבצעי מהיר לשריפות ולפעול במשותף לצמצום נזקי הענק ששריפות מסבות לאדם ולסביבה."

החורף האחרון התברך במשקעים רבים שהביאו לצמיחה מואצת של עשבייה המהווה מטען אש עוצמתי ומסוכן היכול לגרום להתפשטות מהירה של גל שריפות. המגמות האקלימיות הצפויות כמו גם השינויים העולמיים במזג האוויר משפיעים על כל תחומי החיים ובכלל זה התגברות שכיחות של שריפות, עלייה בשכיחות ובעוצמת גלי החום ואירועי מזג אוויר קיצוניים שתדירותם עולה. במהלך השבועות הקרובים יבצעו הגופים במשותף שריפות יזומות בשטחים עם פוטנציאל בעירה רב, גיזום מרחבי של עשבוניים וחשיפת קווי חיץ ,וכן פטרולים משותפים לניטור ומיפוי מוקדי סכנה.

יו"ר קרן קימת לישראל דניאל עטר: "לקראת בואו של הקיץ ותחילת החזרה לשגרת הביקורים באתרי קרן הקימת לישראל אנו נערכים ומגבשים תכנית למניעת התמודדות עם שריפות בשטחים פתוחים וביערות. לוחמי האש של קק"ל ,שרק בשנתיים האחרונות נאבקו באלפי שריפות ,שהוצתו כתוצאה מבלוני תבערה ,נערכים כעת ועובדים בשיתוף פעולה מלא עם מערך הכבאות והצלה של מדינת ישראל והגופים הנוספים על מנת להבטיח שמירה מירבית על חיי אדם והטבע"

זו הפעם הראשונה בה מתגבשת חזית לאומית בין ארגונית רחבה להגנה משריפות ואש בשטחים פתוחים והיא תיושם בכל מדרגי העבודה של הארגונים. נזקי השריפות בשטחים פתוחים מוערכים בעשור האחרון במיליארדי שקלים, כתוצאה משריפות ענק שאף גרמו לנפגעים בנפש (44) ,למאות בתי מגורים שניזוקו כליל ומיליוני עצים שעלו באש.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים הוסיף כי, "שריפות שטחים טבעיים מכלות צומח וחי. חלק מהצומח משתקם אחרי הגשם אבל בעלי החיים לא. הטבע בישראל יקר מאד וכל שריפה שנמנעת כאילו הצילה עולם ומלואו של בתי גידול".

עוד הוחלט על הקמת פורום הסברה לאומי למניעת שריפות בראשות מערך כבאות והצלה ובהשתתפות קק"ל, רט"ג, מרכז השלטון המקומי,משטרת ישראל, פקע"ר ומשרד החינוך.

הפורום יפעל להעלאת המודעות של הציבור הישראלי, על המגזרים השונים, לנזקי השריפה וגיוסו למניעת שריפות תוך שינוי תודעתי בתרבות הבטיחות באש בקרב הציבור.