הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חתן פרס ישראל וזקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן, מתייחס בערוץ 7 להתנהלות המו"מ הקואליציוני בין הליכוד ל'ימינה' ולדיווחים אודות נכונותו של השר הרב רפי פרץ לחבור לממשלת גם במחיר פילוג ב'ימינה'.

"אני ממש מצטער מאוד שזו המציאות. לא העליתי בדעתי שנגיע למציאות כזו", אומר הרב דרוקמן, "לכאורה היה גוש ימני שהגיע להישגים נפלאים, 59 מנדטים שיכולים היו עוד לעלות, והיה חשוב להמשיך ולשמור על הגוש הזה. הייתי בטוח שהוא יישמר כך".

"היה ברור שכל מי שבגוש הימין הם חלק בלתי נפרד של הממשלה העתידית וכל חלק מקבל את מה שהיה בידו עוד קודם. כך קיבלו האחרים בגוש הימין ואיני מצר על כך. טוב מאוד שכך, אבל דווקא הציונות הדתית לא תקבל את מה שהייתה מקודם? הרי לא מדברים כעת על משרד הביטחון שנוסף לאחר מכן, אבל עוד קודם לכן הבית היהודי והאיחוד הלאומי היו עם שני תיקים, משפטים וחינוך וראש הממשלה החליף את המשפטים בתחבורה, אז לפחות שני התיקים הללו היו צריכים להימשך באופן טבעי. אף אחד לא תובע יותר מזה, אז למה ההתנהלות הזו? זה היה צריך להיגמר עוד בהתחלה".

לטעמו של הרב דרוקמן עוד בתחילת המו"מ ראוי היה שנציגי נתניהו היו נועדים עם נציגי 'ימינה' וסוגרים את הסעיפים הקואליציוניים שביניהם בנקל.

האם יתכן שדווקא אותה נאמנות של 'ימינה' לגוש הימין וחוסר היכולת של המפלגה לחבור לגוש השמאל היא שבעוכריה בהיותה בכיסו של נתניהו בכל מקרה? "צר לי על כך. ההגינות הייתה מחייבת אחרת. אני יודע שרבים מהציונות הדתית הצביעו ליכוד כי רצו שנתניהו יהיה ראש הממשלה וחשבו שלכן צריך לחזק את הליכוד בהצבעה, אבל חשבו שמאחוריו גוש הימין. ליבי דואב על כך ואין לי שום הסבר".

על טענתו של נתניהו לפיה מפלגתו היא זו שתדאג לצרכי הציונות הדתית גם ללא 'ימינה' אומר הרב דרוקמן כי "הציבור הוא שיקבע מי אלה שבאמת מתייחסים לצרכים של הציונות הדתית שהם צרכי המדינה. מדינת ישראל זקוקה שבהנהגתה תהיה ציונות דתית כאידאה. שיהיו בה מי שמאמינים בציונות הדתית כדרכה של המדינה".

על חברי הכנסת והשרים בני הציונות הדתית המהווים חלק מרשימת הליכוד אומר הרב כי מדובר ב"ציונים דתיים פרטיים", כאלה שבחייהם הם ציונים דתיים אך הם משולבים במפלגת שלטון כללית. "יש צורך במפלגה ציונית דתית כמהות. המדינה זקוקה לזה וצר לי שזה לא יהיה בממשלה הנוכחית שתכלול חלקים שונים בציבור הישראלי. זו אחדות פגומה".

על הדיווחים לפיהם שוקל שר החינוך, הרב רפי פרץ, לפצל את 'ימינה' ולחבור לממשלת האחדות במידה ויקבל תיק העוסק בצרכי הציונות הדתית, אומר הרב דרוקמן: "אני לא מעלה בדעתי דבר כזה. אנחנו זקוקים לאחדות ולא לפיצולים. די עם הפיצולים. צריך לאחד את הציבור כולו לחזק ולרומם אותו. נכון שבקדנציה הנוכחית זה לא יהיה כך וחבל, אבל אני מניח שזה יביא לבניינו של הציבור וגדילתו בכמות ובוודאי באיכות לקראת הבאות".