יוצאים למלחמה בטרור האבניםארגון חוננו

ארגון חוננו יוצא במבצע שמטרתו לעשות סוף לטרור האבנים והבקת"בים. מדובר בסוגיה בה עוסקים בחוננו מזה מספר שנים, כאשר רובן המוחלט של התלונות על זריקות האבנים נסגרות בשל הסיבה 'עבריין לא נודע'.

כדי להביא את המחבלים לדין פרסמו בחוננו הדרכה לתושבי יו"ש ולנוסעים בכבישיו, כיצד לפעול מרגע זריקת האבן, דרך הגשת התלונה ומעקב אחריה עד להבאת המחבלים למיצוי הדין.

נושא זריקות האבנים עלה לכותרות השבוע בעקבות הרצחו של החייל עמית בן יגאל הי"ד מאבן שנזרקה לעברו על ידי מחבל בכפר סמוך לג'נין. ארגון חוננו חשוף לזריקות האבנים ובקבוקי התבערה מזה שנים, ועורכי הדין בארגון בקיאים בטיפול בתלונות בנושא.

בחוננו חשפו לפני מספר חודשים כי רובן המוחלט של התלונות שהוגשו למשטרה בגין זריקות אבנים ובקבוקי תבערה נסגרות תוך ימים ספורים, ולעיתים באותו יום, וזאת ללא פעולות חקירה או ניסיונות למציאת המחבלים. סיבת סגירת התיק הנפוצה היא 'על"נ – עבריין לא נודע.' המחדל, כך מסבירים בחוננו, נובע בין השאר מנתק הקיים בין מערכות האכיפה, השב"כ המשטרה והצבא, כך שחקירות מקרי זריקות אבנים מתנהלות ללא קשר לתלונות האזרחים.

רק בשנת 2017 דווח על כ 6,000 אירועי זריקות אבנים ובקת"ב על רכבים בכבישי יו"ש, אולם רק 15% מהם הגיעו לכדי הגשת כתב אישום בבתי המשפט. לפי חוננו "כשילד ערבי קם בבוקר והולך לכסח רכב של יהודים באבנים, הוא לא חושש שיחפשו אותו, שיעצרו אותו, שיחקרו אותו ובטח שלא יעמידו אותו לדין".

כדי להתגבר על המחדל מפרסמים היום בחוננו הדרכה לנוסעים בכבישי יו"ש, כיצד יש לנהוג בעת פיגוע אבנים ובקבוקי תבערה. ראשית, יש לחייג למוקד הביטחוני המקומי ולהזעיק עזרה. לאחר מכן מומלץ לרשום את כל הממצאים באירוע, החל מהמיקום המדויק של זריקת האבן, דרך הכיוון ממנו הגיעו המחבלים ולאן נמלטו ועד צבע בגדי המחבלים ומצלמות אבטחה ורכב הנמצאות באזור. כל הפרטים הללו יעזרו למשטרה לאתר את המחבלים ולהביאם לדין.

בנוסף, מומלץ לצלם את השטח, את האבנים, את הפגיעה ברכב וכו'. עם כל הממצאים והפרטים יש לגשת לתחנת המשטרה הקרובה ולהגיש תלונה. לאחר מכן ניתן לפנות לארגון חוננו ועורכי הדין של הארגון יבצעו מעקב מסודר אחרי התלונה ויוודאו שהמשטרה עושה את עבודתה נאמנה.

שמואל מידד (זנגי) מנכ"ל חוננו מסר "ברחבי הארץ מתרחשים מדי שנה אלפי אירועים של ידויי אבנים ובקת"בים לעבר אזרחים, חיילים ושוטרים. כל אירוע כזה הוא ניסיון לרצוח, אך לצערנו מערכת הביטחון והאכיפה לא מתייחסת כך לאירועים הללו.

בשנים האחרונות אנחנו מלווים אזרחים רבים שמתלוננים במשטרה בעקבות פגיעה שספגו בפיגועי אבנים או בקת"בים אך פניהם מושבות ריקם - המשטרה סוגרת בקביעות את תיק החקירה בתוך יממה או שתיים בעילה של ע.ל.נ. - עבריין לא נודע. אדם שנפגע מאבנים רק כי הוא יהודי לא יזכה לראות טיפול וענישה של מי שתקף אותו".

מידד הזמין את הנוסעים בכבישי יו"ש לפנות לעזרת הארגון "הזכות הבסיסית שמוקנית לכל נשדד ולכל נאנסת להגדרה החוקית "נפגע עבירה" שזכאי לראות את הדין והצדק נעשים לפושעים שפגעו בהם לא ניתנת לאזרח ישראלי כשהוא מותקף ע"י האויב. עורכי הדין של המחלקה האזרחית שלנו ייצגו את הנפגעים מול הפושעים ומול מי שאמור לטפל בהם ואינו עושה את זה כמו שצריך".

יוצאים למלחמה בטרור האבנים
יוצאים למלחמה בטרור האבניםצילום: חוננו