סקוטי ווילבקין גבוה מעל מילאנו
סקוטי ווילבקין גבוה מעל מילאנוצילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א

"הדרישות מגוחכות", "מספיק עם השקר הזה", "כל המדינה כבר בים", אלו רק חלק מההתבטאויות שניתן לשמוע משחקני הספורט הישראלי בימים האחרונים בכל הנוגע למתווה שנכפה עליהם בכדי לחזור לשגרה ולקיים בחזרה את עונת 2019/20 בליגות הכדורגל והכדורסל המקצועניות.

כזכור, על פי המתווה הן של מנהלת הליגות בכדורגל והן של מנהלת ליגת העל בכדורסל, מחוייבים השחקנים משני הענפים להישאר בביתם לכל אורך תקופת חידוש הליגות עד לסיומן, כאשר אלה מורשים לצאת מביתם אך ורק למשחקים ואימונים.

בעוד ליגת העל בכדורגל תתחדש בעוד שבועיים תחת המגבלות החמורות, מגנה הספרדי של האלופה ומוליכת הטבלה מכבי ת"א, אנריק סאבוריט תקף וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "השגרה חזרה לישראל! אבל שחקני הכדורגל עדיין בבידוד עד תום העונה".

גם שחקנה לשעבר של מכבי ת"א, כוכב נבחרת ישראל בכדורגל וקשרה של קבוצת גוואנז'ו הסינית, ערן זהבי תקף את ההחלטה להשאיר את השחקנים בבידוד כשכתב בחשבון האינסטגרם שלו: "על מי אתם עובדים? חצי מדינה בים".

גם במועדון הכדורסל של מכבי ת"א יצאו מספר שחקנים נגד המתווה הכפוי כשאחד השחקנים שיגר מכתב בעילום שם למועדון בו כתב כי "הדרישות שמסמך הפרוטוקול דורש הן מגוחכות".

לדבריו, "מ-1 ביוני עד 31 ביולי, השחקנים נדרשים ללכת רק לעבודה. לשחקנים אסור לצאת לחנות לקנות מצרכים. לשחקנים אסור שתהיה להם אינטרקציה עם אנשים מחוץ לעבודה. אנחנו אסירים בבתים שלנו. איזה מן חיים אלה? אם זה באמת מסוכן עבור השחקנים או הקהילה לצאת לחנות כדי לקנות מצרכים, אז מדוע אנחנו משחקים כדורסל?".

עוד הוסיף השחקן וכתב כי "אני מודאג לגבי הבריאות הנפשית שלנו במצב שבו במשך חודשיים אסור יהיה לנו לעזוב את הבית, אלא אם זה לעבודה. אני חושב שדרישות המנהלת הן חסרות אחריות".

בהמשך תהה השחקן וכתב - "המסמך מורה כי אסור לשחקנים ללחוץ ידיים. אני יכול לשמור על שחקן, לעשות חסימות ולהיאבק על ריבאונד, אבל ללחוץ ידיים אסור לי. אם יש סיכוי של אחוז אחד שלחיצת יד הינה מסוכנת, זה לא מגוחך לשקול בכלל לשחק כדורסל? השאלה הכי גדולה שלי, עם זאת, היא זו: כיצד שחקנים יכולים לקבל החלטה מושכלת לגבי החזרה למגרשים מבלי לדעת את התשובות לכל השאלות האלה?".

"לדרוש מאיתנו לשחק תחת הנסיבות האלה, בזמן שאנחנו סופגים קיצוץ משמעותי בשכר, זה לא הוגן באופן גס. דבר לא ישמח אותי יותר מאשר לחזור לשחק כדורסל, אבל הבריאות שלי ושל משפחתי חשובה יותר".

מי שלא חשש להביע ביקורת קשה הוא כוכבה של מכבי ת"א, סקוטי ווילבקין. בחשבון הטוויטר שלו הגיב ווילבקין על המכתב האנונימי של חברו לקבוצה כשכתב: "הכל פתוח כרגע באורלנדו, שהיא ביתי, כמו גם בישראל! אבל עכשיו אני צריך לחזור לחיות כאילו אנחנו עדיין בסגר.. ניסיתי להישאר בשקט אבל אני עצבני".

ווילבקין אף תייג את חשבון הטוויטר של המנהלת וכתב מפורשות כי יפר את הוראות הבידוד: "אני אומר לכם כבר מעכשיו, אני לא הולך להישאר בבית. אם זה בטוח מספיק כדי לשחק, זה בטוח עבורי לצאת לפארק".

גם חברו של ווילבקין לקבוצה, ג'ייק כהן רתח על ההחלטה לכפות בידוד ביתי. "רוצים להחזיק אותנו בכלא למשך חודשיים בזמן שאנחנו עובדים", כתב זה בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כשכתב "מנהלת הליגה יכולה להעביר את האחריות למשרד הבריאות כמה שהיא רוצה, אבל הנה שאלה אחת לכם, חבר'ה: אם שחקן יימצא חיובי, איך שבועיים של בידוד ישפיעו על הליגה? הקבוצה לא מופיעה למשחקים? הליגה נדחית?".

תגובת מנהלת ליגת ווינר סל: "בהמשך לפרסומים בתקשורת אודות הודעתו של שחקן מכבי ת״א סקוטי ווילבקין כי בדעתו להפר עם שובו לישראל את ההנחיות לשהות בבידוד, מבקשת מנהלת הליגה להבהיר באופן שאיננו משתמע לשתי פנים: לשמחתנו ולשמחת הציבור בישראל, אישרה הממשלה מתווה לחזרת הליגה לכדורסל וזאת תחת הנחיות מחייבות לבריאות הציבור".

"קדמה להחלטה פעילות מואצת ודיאלוג של מנהלת הליגה עם משרדי הבריאות והספורט.
מעבר על ההנחיות לבידוד כמו על הנחיות אחרות מהווה עבירה פלילית".

"שמחנו ביומיים האחרונים לראות את השחקנים שבים לארץ ושמחים לחזור ולשחק כדורסל.
אנו מצרים מאוד על דבריו חסרי האחריות של שחקן מכבי תל אביב ומבקשים להדגיש את מעמדם של שחקני הכדורסל גם כמעצבי דעה המהווים מודל לבני נוער ואחרים.
מנהלת הליגה רואה בקבוצות כאחראיות ישירות לשמירה על החוק ועל הרגישות הציבורית המתחייבת ולא תהסס לנקוט בצעדי ענישה חריפים נגד קבוצה או שחקן שיפרו חוק ויחבלו ביכולת לחזור לשגרה בתקופה רגישה זו".