עבדאללה מלך ירדן עם אבו מאזן
עבדאללה מלך ירדן עם אבו מאזןצילום: רויטרס

סוגיית החלת החוק בישראל ביו"ש זוכה לתשומת לב ציבורית ופוליטית לא מבוטלת כאשר ב'כחול לבן' מביעים חשש מהתגובה הירדנית למהלך.

חיזוק לחשש זה מתקבל בימים האחרונים מהתבטאויותיו של המלך עבדאללה שרומז כי ארצו תבחן את כל האופציות שכן קריסת הרש"פ תיצור כאוס.

בראיון לערוץ 7 מתייחס החוקר, המזרחן ואיש התקשורת יוני בן מנחם לאזהרותיו של המלך ולחששות בזירה המדינית-פוליטית בישראל וקובע כי דברי המלך אינם אלא מס שפתיים שנועד להרגיע את הפלשתינים שבארצו.

"המלך עבדאללה הוא שונה מאביו, המלך חוסיין. הוא חי בפחד מתמיד ואין לו קו עצמאי שאותו הוא מוביל ביחסים עם ישראל. הוא מהלך בין הטיפות בעיקר בעקבות הלחצים בירדן, לחצים כלכליים קשים שגברו בעקבות משבר הקורונה", אומר בן מנחם ומספר כי משיחותיו עם בכירים ברש"פ עולה כי גם ברש"פ עצמה מטילים ספק ברצינות כוונותיו כשהוא מזהיר את ישראל ומתייצב לכאורה לצד הפלשתינים.

"ברש"פ אומרים אוף דה רקורד שהוא נותן את ההצהרות האלה כי הוא חושש מאינתיפאדה של פלשתינים בתוך ירדן. לכן הוא מיהר לצאת באזהרה שלו כלפי ישראל, כדי להרגיע את הפלשתינים בירדן. זה אמנם כאילו מופנה חיצונית אבל המסר נועד פנימה לירדן עצמה".

בן מנחם מזכיר כי אביו של המלך, המלך חוסיין הודיע כבר בשנת 1988, בעיצומה של האינתיפאדה הראשונה, כי ארצו מתנתקת מיהודה ושומרון ואין לה תביעות טריטוריאליות באזורים אלה. "וגרמים בכירים בפתח' מעריכים שהוא מנסה להלך אימים על ישראל ולהראות שהוא עומד חד צדדית לצד הפלשתינים, אבל ירדן ויתרה על כל זיקה".

כשהוא מנתח את הסיבות להתבטאויותיו אלה של המלך הירדני, אומר בן מנחם: "יש חשש מתסיסה אם הוא ישמור על שתיקה. הוא חושש שסיפוח של 30 אחוזים משטחי הגדה יעודדו הגירה של פלשתינים מהגדה המערבית לגדה המזרחית בתוך שטח ירדן, ואז הוא מגדיל את מספר הפלשתינים בתוך ירדן וזה יאיים על השלטון שלו. דבר נוסף הוא שמרגע שישראל תספח את השטח הפלשתינים יאבדו את האפשרות להקים מדינה, ואז בימין בישראל יגידו שירדן היא המולדת החלופית, מתווה 'ירדן היא פלשתין' של אריק שרון וזה מאוד מפחיד אותו".

מזכיר בן מנחם את ימיו ככתב ב'קול ישראל' בתקופתו של אריק שרון כראש ממשלה: "חשפתי אז שיחה סודית בין שרון לבין המלך עבדאללה. שם אמר לו המלך 'אל תשים לב לכל ההצהרות שלי. אני חייב לומר את הדברים, אבל הייתי רוצה שחיילי צה"ל הם שיישארו על גבול הירדן'. הוא לא רוצה שם חיילים פלשתינים שיוכלו להוות קרש קפיצה מזרחה ולהביא לשינוי השלטון ההאשמי כפי שהיה כבר בעבר".

בהקשר זה מזכיר בן מנחם כי השאיפה הפלשתינית היא הקמת מדינה משתי גדותיו של הירדן. "המלך עבדאללה יודע זאת היטב אבל הוא משלם מס שפתיים לפלשתינים".

עוד מוסיף בן מנחם ומציין את היתרונות הרבים שמקבלת הממלכה ההאשמית בעקבות ההסכם עם ישראל, יתרונות שאיש לא ימהר להשליך אותם. "הדברים הגלויים הם המים שישראל מספקת לו והסכם הגז עם ישראל, אבל יש גם את העניין הביטחוני שלא מדברים עליו. ברור שבעת צרה אם השלטון ההאשמי יהיה בצרה, כמו שהיה בעבר כשהיו איומים מכיוון סוריה וישראל נזעקה לעזרת המלך, גם כעת הוא יודע שבסופו של דבר מי שיכול לעזור לו ולמנוע את קריסת המשטר זה צה"ל והדרג המדיני שנותן לו את ההוראה".

"אני לא חושב שהמלך רוצה מדינה פלשתינית בשטחי הגדה המערבית. הוא גם יאבד את מעמדו כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים, מעמד שלא נפגע בעסקת המאה. הנושא הזה מאוד חשוב להם כמשפחת המלוכה שם רואים את עצמם כצאצאי הנביא מוחמד. מעבר לכך שהסבא הגדול של המלך נרצח על ידי פלשתיני בתוך הר הבית. כל הדברים האלה ידועים היטב למלך עבדאללה".

עוד שאלנו את בן מנחם אם עצם קיומו של השיח הישראלי אודות מס השפתיים של המלך לקהילה הפלשתינית בירדן לא עשוי להוביל להקשחת עמדותיו. בן מנחם משיב: "למלך יש את האינטרסים שלו ויש לו תכנית סדורה משלו. אצלו הכול מתוכנן ומתוזמן. הוא יוצר עמימות מכוונת כשהוא לא אמר על איזו התנגשות מדובר, האם יקפיא את הסכם השלום, האם מדובר בהתנגשות צבאית".

עוד הוא מוסיף ומספר, גם אם מבלי להרחיב מטעמים מובנים כי באחרונה "הייתה העברה של מסרים חשאיים מהמלך לישראל דרך מערכת הביטחון עוד לפני שהמלך יצא בראיון לדר-שפיגל".

בהתייחסו לפן הישראלי אומר בן מנחם: "יש כאן גם שיקולים ישראלים שנוגעים לבחירות בארה"ב. עדיין לא ברור מה רוצה הנשיא טראמפ. האם הוא רוצה שנעשה את המהלך לפני הבחירות, כדי שזה יסייע לו מול האוונגליסטים או שהוא חושש שהדבר יצור עימותים במזרח התיכון וזה יזיק לו. הדברים לא ברורים ולא ניתן היה להבין אותם מביקור פומפאו. התמונה תתבהר בשבועות הקרובים אבל קיימת אפשרות שכל נושא הסיפוח יידחה לאחרי הבחירות בארה"ב".