השרה מירי רגב
השרה מירי רגב צילום: ששון תירם

בקרית הלאום בירושלים התקיים היום (שני) טקס חילופי שרי התחבורה.

בטקס נטלו חלק שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ', סגן שר התחבורה הנכנס אורי מקלב, מנכ"לית משרד התחבורה היוצאת קרן טרנר, בכירי הנהלת משרד התחבורה, מנכ"לים ויו"רים של חברות ותאגידים.

בטקס אמרה השרה רגב: "אני נכנסת למשרד התחבורה חדורת מוטיבציה ורצון להוביל שינויים ולהביא תפישות חדשות שיבואו לידי ביטוי, בעזרת השם, ובהקדם. משרד התחבורה הינו אחד המשרדים הגדולים והמשמעותיים בממשלת ישראל, משרד כלכלי וחברתי מובהק, עתיר תקציבים והשפעה על חיי האזרח".

היא הוסיפה כי אין משרד העוסק בסוגיות האזרחיות והלאומיות הכולל את היבשה, האוויר והים כדוגמת משרד התחבורה. "בכוחן של החלטות המשרד להשפיע במשך דורות על הפריפריה החברתית והגאוגרפית, לחבר קהלים ולאפשר לאזרח, שיוויון הזדמנויות, מוביליות חברתית, בדרך להגשמת השאיפות האישיות שלו".

"אחד היעדים המרכזיים שלי כשרת התחבורה הוא לא רק לקרב בין המרכז לפריפריה, אלא לחבר את ישראל. חיבור הפריפריה- הצפון, הדרום ויהודה ושומרון, לכל חלקי הארץ, בדגש על חיבור ישראל הראשונה לישראל השנייה היא המפתח לישראל מחוברת וזו חלק מתפיסת עולמי", ציינה השרה רגב.

לדבריה, "מי שרוצה ללמוד על פערים, עיוותים וסדרי עדיפויות, ראוי שילמד משהו על ההיסטוריה של קבלת ההחלטות של ישראל בשנות ה-60, בכל הנוגע לתחבורה ומסילות. דווקא התורכים, הניחו לכולנו יסודות חברתיים שאנחנו ממש מחקנו אותם במו ידנו. העותמאנים, שהבינו משהו בניהול אימפריה ותשתיות, השאירו לנו מפה תכנונית וחברתית, אם היינו חכמים מספיק לשמור על קווי המתאר אז, ישראל שלנו, הייתה נראית אחרת היום".

השרה רגב ציינה כי סיפורה של המסילה המזרחית ההיסטורית הוא משל לפניה של ישראל של אז. "החלטה אחת משמעותית שהתקבלה בממשלתה של גולדה מאיר ב-1969 חרצה את גורלה של הפריפריה הגאוגרפית ולמעשה נולדה דה פקטו, ישראל השנייה. המסילה המזרחית שהגיעה עד עפולה ובית שאן הלאה אל ירדן, המשיכה בקו המזרחי גם דרומה דרך חדרה, בואכה קריית גת, קריית מלאכי, באר שבע, דימונה, ירוחם, עד סיני הרחוקה נמחק ופורק בחלקו".

"ממשלת ישראל אז בחרה להשקיע בקו מוצבים, במקום בפיתוח המסילה המזרחית. המשאבים הופנו למסילת קו החוף ששירתה ומשרתת בעיקר את תושבי המרכז. מסילת קו החוף, גרמה לכך שמרבית יישובי הפריפריה נשארו מחוץ למסילה. לא נשמע קול זעקה אז. לא היה מי שילחץ על הכפתור ויעצור את הרכבת הדוהרת".

"לשמחתי, ממשלת ישראל היחידה ששיקמה את הקו ופיתחה את הציר המזרחי וחיברה חלקים נרחבים במדינה היא ממשלת הליכוד. היא זו ששיקמה את הציר של בית שאן –עפולה- חיפה. והיא זו המשקמת בימים אלו את הציר המזרחי באזור כפר סבא ראש העין. אנחנו במשרד התחבורה חייבים ללמוד ממשל המסילה המזרחית", דברי רגב.

"עם כניסתי לחיים הציבורים הבטחתי להיות נאמנה לערכים של סולידיות חברתיות, שוויון הזדמנויות וצדק חברתי, כשלנגד עיני עומד האזרח. אם במשרד התרבות נאבקתי למען צדק תרבותי וצדק חלוקתי, אז לכאן אני מגיעה עם צדק תחבורתי. ויש לצערי עדיין בישראל חוסר צדק המקבע פערים פיזיים, גאוגרפיים וחברתיים שיש לגשר עליהם והם לנגד עיניי. כל החלטה שלנו כאן חייבת להגיע עם נשמה וחזון. מסילה מזרחית לצד מערבית היא לא רק מטבע לשון, היא תפיסת עולם שלה אני מחויבת ברמת החזון והביצוע. אני רוצה שאדם ייצא מביתו בבוקר מקרית שמונה, יעלה על הרכבת בצפון ותוך פרק זמן קצר וסביר יוכל להיות במרכז הארץ מבלי לבזבז שעות יקרות מאד בדרכים. אני מאמינה גדולה ברכבת ישראל וסבורה שהיא אחד הקטרים המרכזיים לשינוי הזה. כששואלים את האזרחים מה יגרום להם לרצות לוותר על התלות ברכב הפרטי הם אומרים: רכבת ותחבורה ציבורית טובה", הוסיפה שרת התחבורה", סיכמה השרה.

על נושא תאונות הדרכים אמרה, "אני מתכוונת להפוך כל אבן, על מנת לאתר את הפתרונות הנכונים שקיימים בקצה הגלובוס כדי להציל נפש אחת בישראל.