שר התרבות והספורט חילי טרופר
שר התרבות והספורט חילי טרופרצילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ

הרב עמי פייקובסקי, הרב לשעבר של קבוצות בית"ר ירושלים ומכבי נתניה, העביר לשר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, מכתב עליו חתומה שורה של שחקנים מצמרת הכדורגל הישראלי ובו בקשה להעביר את משחקי הכדורגל לימי חול.

טרופר עצמו הגיב למכתב ואמר כי לאחר שיתאקלם במשרדו החדש יעמיק גם בנושא זה.

על עיתוי משלוח המכתב לשר החדש מספר הרב פייקובסקי ומזכיר כי במענה לפניות קודמות חזרו והזכירו את הסטטוס קוו בסוגיה זו ככזה שאינו ניתן לשינוי, ולכן לא ניתן יהיה לשנות את ימי משחקי הכדורגל משבת לימות החול.

"הסטטוס קוו לא יכול להיקבע על ידי גופי שידור אלא על ידי נבחרי העם", אומר הרב פייקובסקי ומוסיף כי עידן החזרה ממשבר הקורונה יכול להוות תקופה ט ובה לניסוי ובחינה של החלופה.

"יש לנו עכשיו את תקופת הקורונה שכולם נמצאים בבית והאוהדים בבית, המשחקים ללא אוהדים אז מה הבעיה לנסות את זה? בואו ננסה ונראה", אומר הרב פייקובסקי ומציין כי המציאות בה בפועל כמעט כל משחקי ליגת העל מתקיימים בימי חול היא ראיה לכך שהדבר אפשרי והדרישה סבירה.

בדבריו מציין הרב פייקובסקי כי בית"ר ירושלים אינה משחקת בשבת ואכן הרייטינג למשחקי ימי החול הוא גבוה מאוד. עוד הוא מספר על קיומם של מנייני ענק של אלף איש בתפילת ערבית במחצית במשחקים של ימי חול. "אתה שומע אלף איש אומרים קדיש והקירות נופלים".

בנוסף הוא מזכיר את מצוקת השחקנים עצמם. "אני נמצא בחדרי ההלבשה. אני רואה מה קורה עם השחקנים, את ה'שמע ישראל' ואת התפילין שהם מניחים. הם הולכים לשיעורי תורה. בכל קבוצה יש 4-5 שחקנים שומרי מצוות. שחקן כמו חן עזרא שואל אותי למה הוא צריך לשלם על מלון כדי לא לחלל שבת במשחק שקורה בצאת השבת בקרית שמונה, והוא לא היחיד".

הרב עמי פייקובסקי, רב הכדורגלנים
הרב עמי פייקובסקי, רב הכדורגלניםצילום: פלאש 90

לדבריו ההתארגנות שהוא מוביל מול שר הספורט החדש זוכה לתגובות רבות מהציבור הרחב שתוקף את התנגדות מנהלת הליגה להסכמה לבקשה. יש המשווים את המציאות למציאות הגלדיאטורים הדורשים מהשחקנים לעבוד ולשתוק, יש הקובלים על כך שמדבור בדרישות חוקיות, "חבורה של אנשים שבטוחים שהכדורגל שלהם בירושה, אין חוק אין זכויות ואין יהדות", מצטט הרב פייקובסקי מתגובה שקיבל ומוסיף תגובות זועמות נוספות שקיבל.

"הם אומרים הדתה אבל אנחנו לא מחייבים אלא מבקשים שלפחות יתנו בחירה חופשית. למה להכריח את מי שלא רוצה לשחק בשבת? לא ניתן לרמוס את ערכי היהדות בשביל כסף. כתבתי במכתב שכעת בתקופת הקורונה והאנשים בבתים מה אכפת לכם לנסות ולהתחיל משהו חדש. הקורונה הראתה את השגחת הקב"ה כשבארץ ישראל יש את התחלואה והתמותה מהנמוכות בעולם והמבריאים מבריאים הר יותר מהדבקת החולים, אז מה אנחנו משיבים לקב"ה? ברמיסת הערכים והיהדות בגלל שמנהלת הליגה חושבת שהיא קיבלה את העניין בירושה?".

הרב פייקובסקי מספר כי טרם כתיבת המכתב לשר טרופר שוחח עם למעלה ממאה שחקנים "שרוצים לצעוק את הצעקה הזו".

באשר לסיכוי שהמכתב ייענה באופן אחר מכפי שהיה בעבר, הוא מוסיף ואומר: "אין לי הרבה תקוות. ניסינו בהרבה שיטות עם השר דרעי ואחרים. אין לי תקווה גדולה, אבל צריכים לנסות בכל דרך לעשות כל מה שאנחנו יכולים".

בהמשכה של השיחה שאלנו מה משמעותו של רב לקבוצת כדורגל שעיקר עיסוקה כרוך בחילול שבת. הרב פייקובסקי מספר כי שאלות מסוג זה נשאלות גם בארץ וגם בחו"ל. "לא ניתן להתעלם מכך ששחקנים אומרים 'שמע ישראל'. כלומר יש תופעה גוברת של אמונה של שחקנים בבורא עולם. כשאני נכנס לחדר הלבשה, מברך אותם, מניח להם תפילין, מעביר להם שיעור תורה, שולח להם שי לחג, מארגן להם אוכל כשר, זה משפיע עליהם. הייתי שם, הייתי שחקן. יש מאמן מנטאלי לקבוצות. המאמן המנטאלי של מכבי נתניהו שהיה של בית"ר ירושלים אמר לי שאני שווה לקבוצה עשרים נקודות בשנה כי 'אתה מחזק בהם את הנקודה היהודית ונותן להם להיות גאים במה שהם. זה מחזק אותם ונותן להם להיות גאים במה שהם וזה מביא להם את ההצלחה".

האם המשמעות היא מתן לגיטימציה לחילולי שבת? הרב פייקובסקי מבהיר: "כל המטרה שלי היא חיזוק היהדות שיש בכל יהודי והיא נמצאת בכל מקום, גם במקום הכי נמוך שיש. למה שלא יהנו מזה? לא צריך להתבייש בערכים היהודים. אני יורד למקומות הנמוכים ביותר כדי להרים אותם משם, ואמשיך לעשות את זה ואצעק את הצעקה שלהם שלא לשחק בשבת. הם לא רוצים את זה. הם שיחליטו. לא המנהלה תחליט בשבילם, לא הכסף ולא גופי השידור".

למכתבו של הרב פייקובסקי הגיב השר טרופר וכתב כי לאחר שיתאקלם במשרדו החדש יעמיק גם בעניין זה.