ג'ו ביידן
ג'ו ביידןצילום: רויטרס

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, טען היום (שלישי) כי החלת ריבונות ישראלית בבקעת הירדן וביהודה ושומרון תפגע בסיכוי להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

ביידן אמר באירוע התרמה וירטואלי כי "סיפוח ישראלי יחנוק כל סיכוי לשלום", וטען כי כי צעדים חד צדדיים "יערערו" את הסיכויים לפיתרון ''שתי מדינות''.

"וושינגטון אינה יכולה לשמור על ישראל באופן מלא ללא שלום", אמר המועמד הדמוקרטי באירוע שבו השתתפו יהודים דמוקרטיים. "ישראל צריכה לחדול מאיומי הסיפוח, ולהפסיק את הבנייה בהתנחלויות מכיוון שהיא תגרום לחיסול כל תקווה לשלום".

בהקלטת האירוע שפורסמה באתר Jewish Insider נשמע ביידן מבטיח כי יתמוך ב"חוק טיילור פורס" שקובע כי ארה"ב לא תסייע לרשות הפלסטינית כל עוד היא ממשיכה בתשלום משכורות למחבלים.

אמש דווח בחדשות 13 כי שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, מנהל בשבועות האחרונים שיחות עם בכירים בבית הלבן, בקונגרס ובסנאט, כדי לקדם מהלך מהיר של החלת ריבונות.

דרמר אמר בתדרוכים סגורים בוושינגטון שיש לבצע את הריבונות הכי מהר שאפשר. "אנחנו לא יודעים מה יקרה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר - ביידן עלול לנצח. עכשיו יש חלון הזדמנויות וממשל אוהד. לכן צריך לעשות את זה עכשיו", אמר.

דרמר מוסיף בשיחות כי קביעת עובדות בשטח בזמן ממשל טראמפ 'תסנדל' את הממשל הבא, אם יהיה דמוקרטי, אך אי ניצול ההזדמנות עלול להביא להחמצה היסטורית.

גורמים במשרד החוץ האמריקני טענו בימים האחרונים שיש להמתין עם המהלך זמן מה, לפחות עד להתייצבות הממשלה החדשה בישראל ומדבריהם דרמר מודאג.

בימים האחרונים העבירו ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות מסרים חריפים לבית הלבן באשר להתנגדות להחלת הריבונות.