אושוויץ
אושוויץצילום: ISTOCK

ממצא חשוב באושוויץ-בירקנאו: מספר כלים אישיים וכלי עבודה ששימשו את האסירים במחנה ההשמדה שהקימו הגרמנים על אדמת פולין, נמצאו מוסתרים מתחת לארובה בביתן מספר 17.

בין הכלים שנחשפו, לאחר שנותרו מוסתרים לאורך עשרות השנים מאז סיום המלחמה, ניתן למצוא כלי אכילה ובהם סכינים ומזלגות, מספריים, קרסים, פיסות עור וחלקי נעליים, וכן כלי עבודה שונים.

החפצים התגלו במהלך עבודות שיפוץ שביצעו עובדים מטעם "הקרן הלאומית לקורבנות הסוציאליזם" באוסטריה בביתן מספר 17, ששימש כביתן המגורים של רבים מהאסירים במחנה שהיו בעלי מלאכה.

כעת מנסים אנשי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו יחד עם אנשי הקרן האוסטרית להבין מדוע החליטו האסירים להסתיר את החפצים מתחת לארובת הביתן.

במהלך עבודות השיפוץ שקיימו אנשי הקרן האוסטרית, הם הצליחו לחשוף פתח ארובה ישן, בתוכו התגלו חפצי האסירים.

בהודעה שפירסמה הקרן האוסטרית נמסר כי "סיבות אפשריות להסתרת החפצים יכולות לכלול ייצור ותיקון בגדים, הכנת מנעולים, הכנות לקראת בריחה או אפילו לצורך סחר חליפין עם אסירים אחרים".

המהנדס של הקרן האוסטרית, יוהנס הופמייסטר, הוסיף כי "זה לא מקרי כי דווקא ארובה שימשה כמקום מסתור בביתן בו מנקי ארובות רבים השתכנו".

גם מזכ"לית הקרן האוסטרית, חנה לסינג, התייחסה בראיון לסוכנות הידיעות AFP לממצא המפתיע שנחשף 75 שנים לאחר סיום המלחמה. "יתכן כי הכלים האלו, שנשמרו מחוץ למראה עיניהם של שומרי האס.אס, שימשו אולי את הסנדלרים בביתן, אולי כדי להכין בריחה קרובה, או אפילו פשוט כדי להיות מסוגלים לאכול".

תחילה תיכננו ראשי הקרן האוסטרית להציג את החפצים שנחשפו במסגרת תערוכה שאמורה להיפתח בשנה הבאה, אך בסופו של דבר החליטו להעביר את החפצים לראשי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו והם יועברו לשימור. מעל למיליון יהודי אירופה מתו במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, אותו הקימה גרמניה הנאצית על אדמת פולין בחודש אפריל 1945. עוד מאה אלף בני אדם ממדינות ודתות אחרות נרצחו גם הם במחנה, ובכך הוא הפך למחנה ההשמדה הגדול ביותר על אדמת אירופה. בשנים האחרונות מתקיימות במחנה ההשמדה עבודות שימור ושיפוץ לאחר שחלק מהביתנים והמוצגים החלו להיפגע בעקבות מזג האוויר.

קרן אושוויץ-בירקנאו הבינלאומית פתחה במסע גיוס כספים עולמי לצורך עבודות השימור, הצליחה לגייס מעל למאה מיליון יורו ממדינות שונות, כאשר התורמת הגדולה ביותר היתה גרמניה שתרמה מעל 60 מיליון יורו. במהלך עבודות השימור בשנים האחרונות התגלו מספר חפצים שנקברו באדמת המחנה על ידי האסירים או הוסתרו במקומות שונים סמוך לביתני המגורים של האסירים.