עגילי כסף הלני המלכה, 390 ₪
עגילי כסף הלני המלכה, 390 ₪צילום: אתר עיר דוד

העיר שחוברה לה יחדיו היא תמהיל סגנונות המשלבים ישן וחדש. רשתות האופנה של המילניום הנוכחי לצד חנויות הבוטיק המיתולוגיות של שנים.

אך הסיפור האופנתי המרתק של ירושלים נמצא דווקא מתחת לפני השטח. בממצאים ארכיאולוגים שהפכו לתכשיטים שהם שחזורים של הדבר האמיתי.

סטייל ירושלמי הוא לא המצאה שהתהוותה מיום שחרור העיר, ממש כמו החברה הישראלית בזעיר אנפין מרוכז, מאז ומעולם הייתה ירושלים סמל של רב תרבותיות. עולים לרגל מכל העולם, לצד קהילות מגוונות בתוך ומחוץ לחומות.

סיפורה האופנתי של ירושלים הקדומה נחשף מעט בחנות המתנות של עיר דוד. התכשיטים הנמכרים כקריצה לתיירים הם למעשה רפרודוקציה של ממצאים שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות באתר. מקום מושבם של מלכים ונביאים, המקום בו נכתבו כמחצית מספרי המקרא ובו התרחשו רוב הסיפורים בירושלים התנ"כית.

לפני כעשר שנים נמצא עגיל זהב משובץ פנינה אשר נשתמר מעל אלפיים שנה באופן מעורר פליאה במבנה הרוס מן התקופה הביזנטית אשר שימש את משפחתה של הלני המלכה ואולי אף היה ארמונה בתקופה מוקדמת יותר.

איכותו מצביעה על כך שהיה שייך לבת המעמד הגבוה ומכאן קיבל את שמו 'עגילי הלני המלכה'.

בהשראת המקור נוצרה קולקציה מגוונת בטווח מחירים נח, החל מ-208 ש''ח לעגילי כסף קטנים ועד ל-980 ש''ח לעגיל זהב K9 בשילוב פנינה ואבן אגט ירוקה.

ההתרגשות על מציאת עגיל קדום לא פסחה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעיתו. השמועות באותם ימים דיברו על כך שהזוג רכש העתק בעבור מישל אובמה.

תכשיט קדום
תכשיט קדוםצילום: ארי אביץ

מוטיבים ששייכים למשפחת הכהונה הם עוד "טרנד" מההיסטוריה האופנתית של עיר הקודש. חובבי ההיסטוריה יספרו בהתלהבות על פעמון זהב קטנטן שנתגלה ואולי היה שייך לכהן הגדול בכבודו ובעצמו וזאת מתוך הכתוב בספר שמות "ויעשו פעמוני זהב טהור... על שולי המעיל סביב".

תליונים שנתגלו ושימשו כסמלים או קמעות שוחזרו גם כן לכדי קולקציות מהוקצעות בהשראת ממצאים.

אחד התכשיטים המעניינים שיוצרו בהשראה כזו נקרא 'ברכת כהנים' והוא העתק בזהב של לוחית כסף שנמצאה מגולגלת כמו מגילה ובמרכזה חלל המיועד להשחלת פתיל שאפשר ענידה על הגוף. המקור הינו העדות האריכואולגית הקדומה ביותר לפסוקים מן המקרא.

פעמוני זהב
פעמוני זהבצילום: שלומי ברנטל, ארכיון עיר דוד