אבו מאזן
אבו מאזןצילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע אמש (ה') על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל. הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי ('חדשות 13') התייחס לנושא באריכות, ועדכן במשמעויות.

צבי יחזקאלי הודה כי הכרזתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן היא 'צעד אמיץ', "הוא תמיד איים שינותק הקשר הביטחוני, אבל אף פעם לא יישם את זה. אנחנו רואים הוראה מפורשת לכוחות הביטחון הפלסטיניים לא לענות לטלפונים, לצאת מאזורים באמצע, להתיר להם להיכנס".

הוא הסביר שקיים קשר הדוק בין דרגי השטח הפלסטינים והישראלים "בכל השטחים וחלוקתם בגדה, דהיינו גם שטחים שבשליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית בשכם וברמאללה", וכי מטרת התיאום הביטחוני היא תיאום בין הצדדים. "במידה וצה"ל רוצה להיכנס לעצור מבוקש בשטח A הוא מודיע למשטרה הפלסטינית, לעיתים המשטרה מתכנסת לתוך התחנה, או לאזורים שצה"ל לא יעבור שם וכך ישראל יכולה להיכנס לעבוד בשטח A - זה תיאום ביטחוני, כך גם בשטח B", אמר.

עוד אמר הפרשן לענייני ערבים כי "עיקר התיאום הביטחוני זה כאשר ישראל אומרת לרשות הפלסטינית 'שימו לב יש את חמאס פה ושם שרוצה לפגוע בכם, באבו מאזן'. היו חשיפות אדירות של תאים רדומים של חמאס שניסו לפגוע בפלסטינים. מהתיאום הביטחוני, לא רק ישראל נהנית ממנו אלא גם הרשות הפלסטינית ואבו מאזן אמר במשך השנים שהתיאום הביטחוני 'מקודש מבחינתנו, לא נפגע בו' והנה כאן בחודשים האחרונים הוא איים וכאן הוא מיישם. זאת אומרת שהוא צועק 'הצילו' אחד גדול ואומר 'אם הסיפוח יקרה אני הולך עד הסוף, מבחינתי זה גם לערער את יסודות הרשות הפלסטינית ולא ללכת לתיאום ביטחוני עם ישראל".

צבי יחזקאלי
צבי יחזקאליצילום: Yaakov Naumi/Flash90

לדבריו, "יש כאן קריצה ברורה שאומרת - 'שימו לב, אני עכשיו מסיר את הרסן, אני לא משתף פעולה עם ישראל לעצירת פיגועים ואפשר אפילו לשחרר מעט את הרסן', כך קרה גם כשאמר לפני 4 שנים. יכול להיות שהתרת הרסן והקריצה של אבו מאזן יביאו לערעור המציאות, אני לא יודע את אופן הפיגועים ואיך בדיוק יקרה אבל אני כן יודע שאבו מאזן כאן מתחיל לשחק באש. יכול להיות שיהיו פיגועים, פיגועי דקירה, פיגועי יחידים, פיגועי דריסה וכו' אבל מה שאני כן יודע הוא שהמסר ברור. לכן, גורמי ביטחון בישראל אומרים שזה עלול לגרום להסלמה".

לסיום, ציין יחזקאלי כי הפת"ח "כבר הרבה זמן דוחקים את אבו מאזן לעמדה הזאת של להפסיק את התיאום הביטחוני, שאומרים 'בואו נחדש את הפיגועים, אין לנו אלא ללכת ולהיות כמו חמאס', 'הנה ישראל מספחת שטחים, נכשלתם בזה שהלכתם בטוב עם ישראל, בזה שאתם חברים של ישראל ומשת"פים'. חמאס אתמול אומר 'יכול להיות שאנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית'. חמאס רוצה להרוויח פה 2 דברים, הוא גם יערער את השטח בגדה וגם כלפי אבו מאזן. אבו מאזן לא יוכל להחזיק זמן רב ללא תיאום ביטחוני. אם זה ימשיך הרבה זמן, לחלל הזה יכנס חמאס. אבו מאזן משחק באש ואני חושב שהוא יעשה מה שהוא תמיד עושה – מאיים, כביכול מוריד הוראה לשטח, אבל בשקט מאחורי הקלעים יימשך התיאום הביטחוני".