דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ סיפר כי הוא לוקח, בעצת רופאו, את התרופה הידרוקסיכלורוקין נגד אפשרות של הידבקות בנגיף הקורונה.

כעת טוענים מדענים כי מחקר ענק שביצעו ומתפרש על פני שש יבשות, מעלה כי התרופה מגבירה את הסיכון למוות וכי יש להימנע משימוש בלתי הכרחי בה.

המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי Lancet, טוען כי התרופה נגד מלריה שהפכה לפופולרית בשבועות האחרונים ניתנת על ידי רופאים רבים בעולם ללא הוכחות קליניות כי היא תשפר את מצבם של החולים, והביאה להגברת נתוני התמותה בקרב חולים שקיבלו אותה.

עורכי המחקר ניתחו את הנתונים של 96 אלף חולים שקיבלו את הידרוקסיכלורוקין ב-671 בתי חולים ברחבי העולם בין החודשים דצמבר עד אפריל במטרה לטפל בנגיף הקורונה.

הנתונים הראו כי אחוז התמותה בקרב אלו שנטלו את התרופה היה גבוה מאשר אצל חולים שלא קיבלו אותה. אחד מכל שישה חולי קורונה שנטל הידרוקסיכלורוקין מת כתוצאה מהנגיף, בעוד אחד מכל ארבעה אנשים שנטלו הידרוקסיכלורוקין יחד עם אנטיביוטיקה מתו מהנגיף.

שיעור התמותה בקרב חולים שלא נטלו הידרוקסיכלורוקין עמד על אדם אחד מתוך כל 11 חולים. עם זאת, מחברי המחקר הדגישו כי לא מדובר בניסוי מדעי אלא נתונים שנאספו על חולים בגילאים ומצב בריאותי שונה, אולם לטענתם "גם לאור ההבדלים בין החולים, המחקר הזה מוכיח כי היו נתוני תמותה גבוהים יותר בקרב אלו שנטלו את התרופה.

פרופסור מנדיפ מהרה, מנהל בית החולים "בריגהם אנד וימנס" בבוסטון, שהוביל את המחקר, אמר כי "זהו המחקר הראשון בקנה מידה גדול שמצא הוכחות סטטיסטיות לכך שטיפול בהידרוקסיכלורוקין אינו מועיל לחולי קורונה.

להיפך, הממצאים שלנו מראים כי יתכן וזה קשור לעלייה בסיכון לבעיות לב חמורות ובסיכון למוות. ניסויים קליניים חיוניים על מנת לאשר כל נזק או תועלת הקשורה לתרופות האלו. בינתיים אנו מייעצים כי אין להשתמש בתרופות אלו כטיפולים בנגיף הקורונה ללא ניסויים קליניים".