עבאס
עבאסצילום: פלאש 90

ימים אחדים אחרי הצהרתו הדרמטית של יו"ר הרשות הפלסטינית על כוונתו להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, בשטח עדיין לא מבחינים בשינוי.

במערכת הביטחון מעריכים שהמבחן הראשון לתיאום או לחוסר התיאום יהיה מיד עם סיום חג עיד אל פיטר כאשר למעלה מ-130,000 פלסטינים העובדים בישראל יצטרכו לחזור לעבודתם ואז תעמוד שאלת התיאום הראשונה. מי מתאם את המעבר? מי נותן אישורי עבודה בצד הפלסטינאי? ועוד שאלות דומות.

המבחן השני יהיה בכבישים. מה יקרה אם אבו מאזן ירצה לעבור מרמאללה לשכם או אחד מקציניו או שוטריו ידרש לעשות כן עם תעודות המעבר שלו? מי יתאם את הדברים? מול מי יהיה התיאום?

המבחן השלישי יהיה בנושא הבריאותי. במידה ונוצר מצב עכשווי של ילדה חולה במצב קשה מבית לחם שצריכה להגיע לטיפול בישראל, שאלת התיאום תהיה מיידית וידרש מתן תשובה - מה עושים במקרה כגון זה.

המבחן הרביעי קשור במישרין בישראל ובצה"ל. כוחות הביטחון עורכים מידי לילה מעצרים בשטחי A ו-B, וזאת לאחר תיאום עם הפלסטינים. בימי החג המוסלמי לא נערכו מעצרים כאלו, אך כל זה יסתיים ביום שלישי בערב ואז נוכל לדעת האם ההצהרה לביטול התיאום היתה בעיקר תקשורתית ותעמולתית במישור הפנים פלסטינאי, או שמא אכן מדובר בביטול מוחלט של התיאום ואז תהיה תוצאה כיאוס מוחלט.

ההבנה כרגע היא שאין זה הרצון ועל כן ישראל מתנהגת מחד כמי שאינה מעוניינת בהסלמה ובביטול ההסכמים ומאידך באם יהיה אירוע שידרוש כניסה לשטחי הרשות צה"ל לא יהסס ולו לרגע להיכנס פנימה.

במהלך השבוע ולאחר תום החג המוסלמי נדע לאן פנינו.