קוצב הלב הקטן ביותר בעולם
קוצב הלב הקטן ביותר בעולםצילום: הלל יפה

בשורות טובות לסובלים מהפרעות בקצב הלב. המרכז הרפואי הלל יפה החל להשתמש בקוצב לב החדשני ביותר בעולם הקרוי בשם "MICRA".

מדובר בקוצב לב בגודל של 2-3 ס"מ, קטן משמעותית מקוצבי הלב הקיימים. הקוצב החדשני הושתל השבוע לראשונה ב"הלל יפה" באישה בשנות ה- 60 לחייה, חולת דיאליזה, הסובלת מהפרעות בקצב הלב.

את השתלת הקוצב ביצעו ד"ר מרק קזצקר, מנהל שירות קוצבים וד"ר אסף דנון, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה. ההשתלה עברה בהצלחה והאישה שוחררה לביתה.

כיצד זה נעשה?

"השתלת הקוצב החדשני דומה לפעולת צנתור. הקפסולה החדשה מוחדרת ישירות ללב ללא צורך בחתך חיצוני בעור. בהשתלת קוצבי הלב המסורתיים, בשלב הראשון הרופא נדרש לבצע חתך קטן מתחת לעצם הבריח, שם מונח הקוצב. לאחר מכן מוחדרות האלקטרודות לתוך וריד ראשי הממוקם בסמוך לקוצב, כאשר קצה אחד מחובר אליו ואילו הקצה השני מחובר ישירות לאזור המתאים בלב", מסביר ד"ר מרק קזצקר, מנהל שירות קוצבים במערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה.

היתרונות

לקוצב זה מספר יתרונות על פני יתר הקוצבים, ביניהם השתלה פשוטה יותר ושידור נתונים עדכניים היישר למערכת ניטור מרחוק. כמו כן משך זמן החדרתו קטן משמעותית בהשוואה להשתלת הקוצבים האחרים ואורכת כחצי שעה בלבד.

נקודה חשובה נוספת שמעלה ד"ר קזצקר היא שהקוצב החדשני מספק פתרון בעיקר עבור חולי לב הסובלים מבעיות בכלי דם, חולי דיאליזה הסובלים מחוסר ורידים ונטייה מוגברת לזיהומים, מחלות דלקתיות וחולים שסבלו מזיהומים חוזרים בעקבות השתלת הקוצב המסורתי, אשר עד כה לא היה להם מענה.

"חולים אשר סובלים מנטייה מוגברת לזיהומים או בעיות בכלי דם חסומים, לא יכולים לעבור השתלה של קוצב לב רגיל, בראש ובראשונה, מחשש להתפתחות זיהומים במקום בו מושתל גוף הקוצב או האלקטרודות. כמו כן באחוז קטן יחסית מהמקרים, יש כשל של מערכת הקוצב וכן סיבוכים נוספים".