נתניהו וטראמפ בהצגת עיקרי התכנית
נתניהו וטראמפ בהצגת עיקרי התכניתצילום: קובי גדעון, לע"מ

תחת הכותרת 'מלכודת המאה' ערך הפובליציסט בועז העצני מצגת היורדת לפרטי תכניתו המדינית של נשיא ארה"ב, תכנית המאה, ומציגה את סכנותיה בטווח הקצר והארוך.

בראיון לערוץ 7 מסביר העצני מה הביא אותו לערוך ולהפיץ את המצגת ומתייחס לתוכנה.

"זו תכנית להקמת מדינה פלשתינית תוך תשלום של כמה עצמות לצד הישראלי. העצם הגדולה היא ריבונות על 30 אחוז מהשטח שלמעשה זה 20 אחוז מהבקעה ועשרה אחוזים בלבד מהרי יהודה ושומרון", אומר העצני ומספר על הזמן הקצר שחלף מאז האירוע בבית הלבן לבין הרגע בו הבין במה מדובר:

"ישבתי בלילה של מחיאות הכפיים בוושינגטון, אחרי פרסום תכנית טראמפ, עם המפה, ישבתי כל הלילה, תרגמתי את התכנית יחד עם מומחית לדין הבינלאומי, ומיד ראינו את כל האסון. התכנית הזו היא אסון ואצלנו לא קוראים. זה מסמך ארוך ובאנגלית ולכן אנשים לא קוראים. כל האסון נמצא שם", הוא קובע.

עוד מוסיף העצני כי על מנת להבין את המשמעויות של התכנית די היה להקשיב לנאומו של שגריר ארה"ב, דיוויד פרידמן, בנאום שנשא במכון של ד"ר דורי גולד, ושם בשלב השאלות והתשובות מתברר המנגנון שמאחורי ההסכם, כהגדרתו. "מדובר בהתחייבות ישראלית לארה"ב להקפיא 15 ישובים כדי לעצב מפה של מסירת שטחי ענק לערבים. הם יוקפאו לארבע שנים מבלי שהערבים יוכלו לקלקל את הם יוכלו להיות סרבנים או טרוריסטים אבל בהגדרה לא ניתן יהיה לשנות את ההקפאה הזו כי המחויבות היא בין ישראל לארה"ב
ההקפאה הזו. מחכים לערבים ארבע שנים עד שהם יגידו שהם נכנסים למו"מ. עד אז העסק קפוא כשבשטח אנחנו יודעים הערבים ימשיכו להשתלט על השטח. הם יוכלו להיות סרבנים או טרוריסטים אבל בהגדרה לא ניתן יהיה לשנות את ההקפאה הזו כי המחויבות היא בין ישראל לארה"ב".

"זו תכנית לחלוקת הארץ, חלוקה רעה. מבחינתנו חלוקת הארץ היא דבר טמא שלא יעלה על הדעת. אם השמאל היה מביא אותה היינו הופכים את המדינה, אבל אנחנו, המחנה הלאומי, הרבה אזרחים ישראלים כל כך רצו ריבונות ולכן מתכנני התכנית הזו לקחו את המושג ריבונות, שהיא משאת הנפש, והלבישו את השם הזה על התכנית הזו שהיא בדיוק ההיפך כאילו הייתה התגשמות החלום, ואנחנו בהתלהבות של ילדים קטנים לא קראנו מה כתוב שם. קראתי את זה באותו לילה ולא יכולתי לישון באותו לילה. מאוחר יותר התיישבתי על המפות ויש לנו תמונה שהיא עדיין לא מלאה לגמרי וכנראה יש דברים גרועים נוספים".

כשהוא מתבקש לשים את האצבע על נקודות התורפה החמורות ביותר של תכנית טראמפ, משיב העצני ואומר: "קודם כל, ההסכמה למדינה פלשתינית שהיא תכנית השמאל. זה הדבר הגרוע והמשמעותי ביותר. מדינה שקמה לא יכולה להתבטל. גם גרמניה, אחרי מה שהיא עוללה לעולם לא בוטלה. החליפו את המשטר והמשיכו הלאה. אם תקום מדינה פלשתינית לדקה אחת הלך עלינו, הפסדנו את הארץ לעוד אלפיים שנה".

"דבר נוסף, בשטח העניק שניתן לערבים יש את הבכורה. יש להם חופש תנועה ולנו כבישים שנסגרים. לנו נשלל חופש התנועה. הם מקבלים יותר מחצי המלכות ולנו משאירים פחות מתכנני התכנית הזו לקחו את המושג ריבונות, שהיא משאת הנפש, והלבישו את השם הזה על התכנית הזו שהיא בדיוק ההיפך כאילו הייתה התגשמות החלום, ואנחנו בהתלהבות של ילדים קטנים לא קראנו מה כתוב שם.
מהמינימום ההכרחי לחיים נורמאליים ברוב הישובים".

"הישובים מחולקים לשלושה סוגים", מוסיף העצני למנות את רעותיה של התכנית: "שלושה סוגי ישובים בהתאם לקרבה לקו הירוק ולנגישות שלהם. מקומות כמו מודיעין עילית, ביתר עילית, אריאל ומעלה אדומים הופכים לחלק מהקו הירוק. מקומות כמו שילה, עלי, קרית-ארבע הופכים למובלעות גם אם הן לא מוגדרות ככאלה כי הם בסוף של מסדרון ריבונות מוקף בשטח ערבי ריבוני. אין יותר גישה בין גוש עציון לקרית ארבע, אלא דרך מסדרון צר שמקיף דרך באר שבע. מועצת הר חברון מתחסלת כי תלם ואדורה שבמערב הר חברון יהיה להם גישה רק לקרית-גת כי הם מובלעות. לא תהיה להם גישה לירושלים וקרית ארבע. כנ"ל נגוהות בית חגי ועתניאל. זה הרעיון גם בשומרון, עמק דותן הולך, מבוא דותן וחרמש מובלעות מבודדות, אלון מורה, איתמר, יצהר ברכה מובלעות עם יציאה אחת החוצה ולא לכיוון ירושלים. באופן כללי לא תהיה גישה לירושלים מהמובלעות אלא רק יציאה לשוליים. אין גישה בין ירושלים לאריאל. אין אפשרות לנסוע אפילו בין שילה לקידה אלא צריך להקיף שעה כי הבכורה ניתנת לערבים".

בדבריו מזכיר העצני כי גם מתן ריבונות אינה מוחלטת שכן יכולה לקום ממשלה עתידית ולבטל את אותה ריבונות כפי שעל רמת הגולן נמשך השיח המדיני גם לאחר שהוחלה עליו הריבונות הישראלית, וכפי שתכנית זו עצמה מוציאה מריבונות ישראל שכונות ערביות בירושלים ואזורים מהנגב. עוד הוא מזכיר כאחד הדברים חסרי האחריות ביותר שבתכנית, מסירת ערי המשולש למדינה הפלשתינית, מהלך שמשמעותו השארת כביש 6 באמצע המדינה הפלשתינית וכזה שיגרום לערביי המשולש למהר ולרכוש דירות באזור גוש דן.

"אחרי כל העקירות של סיני וגוש קטיף ישראל וארה"ב הגיעו למסקנה שתם סיפור עקירת יהודים מבתיהם כי החברה תיקרע וצה"ל יתפרק מעבר לעלויות הכלכליות. המשמעות היא שהישובים חזרו מקומות כמו שילה, עלי, קרית-ארבע הופכים למובלעות גם אם הן לא מוגדרות ככאלה כי הם בסוף של מסדרון ריבונות מוקף בשטח ערבי ריבוני.
להיות המחסום בפני ויתורים. כשמסתכלים על המפה רואים שהמתכננים שלה עשו שמיניות באוויר כדי שלא לעקור ישוב. הישובים הכתיבו מציאות כי הם מחסום יותר מאשר ריבונות, וכאן אנחנו בוחרים בריבונות על חשבון ההתיישבות".

בעקבות דבריו אלה נשאל העצני אם אינו מקבל את עמדתם של בכירים בימין ובהתיישבות הסבורים כי נכון לקחת את מה שנותנים כעת מתוך ידיעה כמעט וודאית שהערבים יסרבו להצעה ולכן מהלך המדינה הפלשתינית לא ייצא לפועל. העצני אינו מקבל את הדברים ומזכיר כי אמנם מוכר המשפט שהערבים לא מפספסים הזדמנות לפספס הזדמנות, אך בפועל פעמיים הערבים לא פספסו את ההזדמנות. היו אלה סאדאת וערפאת שאמרו כן וקיבלו הכול, ומשום כך אין לסמוך על סרבנותם שתסכל את המהלך.

בנוסף, הוא אומר, "התכנית הזו לא לוקחת צ'אנסים אלא יוצרת הסכם נפרד בין ארה"ב לישראל והסרבנות הערבית לא תקלקל להם. מדובר בתכנית בתוך תכנית. ישראל מוותרת על שטחי ענק ומקפיאה את 15 הישובים שגורם חנק כי מי ילך לגור שם, מי ייקח משכנתאות שם ומי ייתן משכנתאות שם. פרידמן בעצמו אומר שחייבים להתגבר על נושא הגידול היהודי שחוסם את האופציה למדינה פלשתינית. אחרי שהדברים יוקפאו לארבע שנים יהיה ניתן לנשום לרווחה ולדון בדברים בצורה שקולה יותר ולהקים את המדינה הפלשתינית. תמורת זה 30 אחוזי ריבונות היא מחיר סביר. את זה אומר פרידמן העאלק-ידיד שלנו".שנקרא את הדברים ונדע שזו תכנית רעה ומסוכנת שצריך להילחם בה ולבלום אותה. מחיר העצם הוא בלתי נסבל. אם אני צריך לשלם מחיר על ההכרה האמריקאית אז לא צריך

מהנהגת הימין מצפה העצני להכיר בעובדות ולומר את הדברים בגלוי, "קודם כל שנבין שזה רע ולא טוב. שנגיד את זה לעצמנו, שנקרא את הדברים ונדע שזו תכנית רעה ומסוכנת שצריך להילחם בה ולבלום אותה. מחיר העצם הוא בלתי נסבל. אם אני צריך לשלם מחיר על ההכרה האמריקאית אז לא צריך. מה אכפת לי מההכרה שלהם? הם לא הכירו בהכרה על הגולן ועל ירושלים המערבית עד טראמפ. אם אני בונה וקובע עובדות לא אכפת לי מההכרה שלהם. כדי לשלוט בשטח אני לא צריך ריבונות, ואם אני מחיל ריבונות זה יהיה בהתאם להחלטה שלי ולא באישור שלהם שעליו אני צריך לשלם מחיר מטורף".

העצני אינו סבור שהלהט הימני לריבונות הוא שהקל על נתניהו וטראמפ לשווק את התכנית שכן זו הייתה התכנית מלכתחילה, "והם רק ניצלו את השאיפה לריבונות. הטקטיקה הייתה לסנוור אותנו עם הריבונות".

"צריך להבין שנתניהו כבר הסכים ללא סמכות לעסקה הזו ואנחנו כבר מחויבים לאמריקאים, אבל יש כאן שקברניטי התכנית יגידו שזה לא נכון, שיגידו שיש גישה בין קרית ארבע לירושלים, שיגידו שאפשר לבנות בבית חג"י... עוד לא שמעתי אותם אומרים את זה. אני שומע רק שתיקה כהודאה
נקודת מוצא אחת: אם אני במו"מ על מחיר בחנות, ולאחר שהסכמנו אני לא לוקח את הסחורה אני לא צריך לשלם את המחיר. הצורה היחידה להתחמק מהתשלום היא לא להכריז על ריבונות. אנחנו צריכים להכיר בכך שהריבונות הפכה בעיה ולא מענה. צריך לברוח ממנה, ואני אומר זאת כמי שרוצה ריבונות".

"בכל תכנית ריבונות צריך להיום מוזכר סייג מפורש שאין בה שום הכרה במדינה פלשתינית", אומר העצני ועל התגובות להפצת המצגת שלו הוא אומר: "רוב המתלהבים לא עשו זאת מכוונה רעה, אלא משמחה אמתית על ריבונות. ניצלו את תמימותם. ברגע שהם רואים את הפרטים הם נחרדים ודעתם מתעדכנת בהתאם".

"אם קברניטי התכנית לא מסכימים שיגידו, שיגידו שיש גישה בין קרית ארבע לירושלים, שיגידו שזה לא נכון, שאפשר לבנות בבית חג"י... עוד לא שמעתי אותם אומרים את זה. אני שומע רק שתיקה כהודאה".

עוד מוסיף העצני: "מצד שני יש קבוצה אינטרסנטית של ראשי מועצות שלא נפגעות מהתכנית הזו, והם אומרים שלא מעניין אותם ממדינה פלשתינית העיקר שתהיה ריבונות. הם מסגירים את רוב ההתיישבות ואת ארץ ישראל למדינה פלשתינית תמורת הרווח שלהם כשממילא הם מחוברים לקו הירוק". על כך מדגיש העצני ואומר כי הוא חייב לציין לטובה ולהעלות על נס את "דוד אלחיאני המרוויח הגדול ביותר ועם זאת הוא עומד כחומה בצורה אידיאולוגית כי הוא נגד מדינה פלשתינית".