לימוד תורה. אילוסטרציה
לימוד תורה. אילוסטרציהצילום: istock

הרב טל חיימוביץ, ממיזם 'רבנן דאגדתא', קורא לציבור הלומדים בליל שבועות לחזור ללימוד המקורי, במקום להתמקד בהרצאות ובשיעורים החדשניים. לדבריו עיקר החג הוא ללמוד את בסיס התורה, ללא התערבות ולימוד 'חיצוני'.

הוא מסביר כי "בשנים האחרונות נוצרו כל מיני 'תיקונים' ציבוריים שונים בליל שבועות. כאלו שבאים לגרום לתיקונים המסורתיים להיות קצת יותר מודרניים וחדשניים. יותר 'נוגעים'. אבל למען האמת, יש כאן פספוס אמיתי".

לדבריו, לפי המדרש "במתן תורה הקב"ה כפה עלינו הר כגיגית. אף אחד לא אוהב שכופים אותו. אז איזה בדיוק בשורה יש כאן? הדברים פשוטים לאוזן פשוטה, ואולי כדאי שנלמד להאזין".

לגבי הלימוד החדשני הוסיף הרב טל, "יש בתורה דברים גדולים יותר מההבנות האנושיות השטחיות שלנו, שקיבלנו מצפיה בתוכניות הריאליטי או אפילו ממסות מחקריות ומדעיות שכתבו אנשים חכמים מאוד, אבל מה לעשות, בני אנוש. זה יפה מאוד, ואפילו רצוי לעורר את ההבנות שלנו כשאנו מתבוננים על אדם ועולם. אבל למען ה', פעם אחת בשנה, אולי נטה פשוט אוזן ולא נתערב? אולי רק ננסה למה שהתורה רוצה ללמד אותנו. אולי לא נכוף את עצמנו על התורה, אלא ניתן לה לכפות את עצמה עלינו, בלי שנתנגד ופשוט נאזין ונפנים?".

בסוף דבריו הזכיר הרב חיימוביץ את מנהג המקובלים שנהגו בני ספרד, "מנהג יפה הוא, בתיקון ליל שבועות קוראים פסוקים בלא הרבה התפלפלות. הרעיון העמוק שעומד מאחרי המנהג הוא פשוט זה: אל תתערב. תשאיר את זה אלוקי. תן לזה לזרום דרכך".

הרב טל חיימוביץ מציע לציבור הלומדים בליל שבועות לחזור ללימוד הפשוט. "הבה נחזור למנהגים הפשוטים. נניח לתורה כמות שהיא, ולא ננסה להמציא את הגלגל. בואו פשוט נקשיב. בטוחני שנצא נשכרים".