מבצע 216
מבצע 216דוברות המשטרה

אסיר לשעבר שגדל בלב תעשיית הסמים בישראל הפך לסוכן משטרתי וסייע לכוחות המשטרה להביא למעצרם של שני ראשי ארגוני פשע, שלושה ראשי כנופיות ו-60 חשודים בסחר בסמים ובנשק.

סגן-ניצב רועי וולדמן, ראש אגף חקירות במחוז מרכז של משטרת ישראל, סיפר לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM על פעילותו של אותו אסיר לשעבר והתייחס לאופן בו המעצרים הללו יכולים להשפיע על הציבור כולו: "הפשע פחות משתלם".

"המבצע למעשה נקרא 216 ומכונה מבצע ליאון. הבוקר היחידה המרכזית של מחוז המרכז הרימה מסך על פעילות סמויה שהחלה לפני שנה והסתיימה במעצרם של 60 עבריינים בכירים אודות לעבודה מאומצת של 2 סוכנים חשאיים, וכאן הייחודיות של הסיפור הזה שעבדו בצורה יסודית מאוד, רכשו אמצעי לחימה רבים מעבריינים בכירים - רובה סער, קלצ'ניקובים, אקדחים, מטענים חיים ומוכנים להפעלה, וכמות גדולה של סמים קשים בהיקף של מיליונים. מה שמיוחד פה זה שאחד מ-2 הסוכנים הוא עבריין מהמגזר הערבי בכיר מאוד".

כבד.

"כבד מאוד".

קיבל 22 שנות מאסר בעבר, נכון?

"נכון, קיבל מעל 20 שנים בכלא עם עבריינים בכירים, ראשי ארגוני פשיעה, שגם הם נעצרו הלילה. הוא לא רק חצה את הקווים, אלא עבר לצד של הטובים שמאמינים בחברה נקייה מסמים ונשק. לצידו היה סוכן שמכונה מקס, הוא לוחם ביחידת עילית משטרתית והוא שימש גם כנהג וגם כמאבטח".

כשאומרים עבריין בכיר, נניח שזה ארגון צבאי, מה זה, רב סרן ומעלה?

"זו הגדרה יפה, אבל בסופו של דבר זה מי שמרכז סביבו פעילות עבריינית משמעותית שפוגעת באיכות החיים שלך ושלי ושל כל אחד שרוצה כאן חברה תקינה יותר. לדעתי, השפענו על 2 דברים מרכזיים - 1. מעבר לעובדה שהשפענו השפעה ישירה על ארגוני הפשיעה, אנחנו רבות מדברים על אמון הציבור במהלכים של המשטרה, אז פה אפשר להגדיר את המהלך הזה כסוג של שחמט מכריע שבהכרח ישפיע על הערים השונות מהם נלקחו הבוקר אותם עבריינים. אנחנו מדברים על עבריינים מרהט ומתל שבע ומג'לג'וליה".

הרוב ערבים?

"גם, וגם יהודים מתל אביב, חולון ובת ים. אנחנו נגענו בכל הגופים. העבריין רכש את אמונם של עבריינים רבים. הדבר השני זו תרומה לביטחון הציבור והאמון שלו באמצעות האכיפה".

הקטע זה שהוא לא היה צריך לעבור את התהליך של סוכן רגיל, הוא בא מתוך הכלא שזה היה הערך הגדול של הסיפור פה.

"הוא חלק מהם, כלומר לרכוש את אמונם זה גם ללוות סוכנים כאלה לאורך זמן. בסופו של דבר ביחידה המרכזית של מחוז מרכז יש מחלק סוכנים שחי את האופרציה הזאת. העבודה היא כל כך כירורגית בלב עולם הפשע, שצריך להבין שטעות אחת קטנה והתנהלות שהיא לא מקצועית יכולה להביא למוות של אותו סוכן".

מה המשמעות לזה בחיי היום יום, החשיש יתייקר?

"החשיש ככל הנראה לא יתייקר, וכאן דיברנו על סמים קשים, כשאני אומר קשים, אלה הירואין וקוקאין. לשאלתך, האם ניתן לתפוס את כל כלי הנשק? האם כל כלי הנשק כרגע מחוץ למשחק? התשובה היא לא. אבל האם אפשר על ידי פעולות כאלו להפוך את הפשע לפחות משתלם או ללא משתלם? אז בהחלט כן. זו הרתעה".

ליאון הסוכן העבריין הערבי, זה לא ש'תפרתם' אותו, וכדי למלט את עצמו הוא נהיה סוכן. הוא בעצם הגיע בשל, בלי איזו שהיא סיבה. רציתי גם שתגיד כמה מילים על זה שהיה מטען נפץ חי שנאלצתם להתמודד איתו תוך כדי, ומקס שאתה מספר עליו, זה בעצם סוכן שלכם, שברגע שחששתם כבר לגורלו של ליאון, הצמדתם אותו אליו גם כמאבטח.

"כן, כבר בשלב הראשונים הוא הוצמד לאותו ליאון וליווה אותו לכל פעילות גם כנהג וגם כמאבטח. אתה מדבר על רכישת מטען באזור פיצה בלוד, שם הונח מטען שהיה מוכן להפעלה, שאנחנו מכנים אותו 'חי' והיה מוכן לפגוע בחפים מפשע - הגיע ליאון, החליט שהוא לוקח את המטען בידיו, כלומר מסכן את עצמו כדי להציל חיים, מרחיק אותו מהאזור המאוכלס, שם הוא פשוט הונח כאקט רכישה, ובכך אנחנו מצילים חיי אדם. ומפה, אני לוקח את זה ל-מה מביא בעצם אדם להיות סוכן - 1. יכול להיות שמצפונו גבר עליו, ובהיבט הנוסף יש גם צורך אישי וסוגים שונים שאנחנו לא ניכנס אליהם פה, שמביאים את הבן אדם להגיע לזה".

תוכנית להגנת עדים זה דבר חשוב וחיוני, אבל יש איזו דרך לתגמל אותו?

"התוכנית להגנת עדים היא שוברת שוויון וזה למעשה התגמול, זו לא רק שמירה בארץ, זו החלפת זהות, זה כמובן תגמול כספי. יש היבטים רבים שמאושרים על ידי הפרקליטות שהם חלק בלתי נפרד מתוך ההליך הזה, והם מהווים נדבך מרכזי בקידום ההליך שלא נגמר היום, צריך לזכור, אנחנו נכנסים לחודשים ארוכים של הליך משפטי שבסופו של דבר אנחנו מקווים שהעבריינים האלה יישארו בפנים. ודבר אחרון, זה מסר שידה הארוכה של המשטרה בהחלט תגיע לכל סמטה, קרן ורחוב, והציבור יכול לסמוך על המשטרה".